رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی ۲۰۷ هزار شرکت در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۱۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) در نشست خبری اظهار کرد: امیدواریم امسال این روند رشد ادامه یابد و تا پایان سال به رقم شش همت برسیم.

وی با بیان اینکه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۳.۹ میلیارد فقره بوده که بیانگر رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است، تصریح کرد: در بخش معاملات الکترونیکی دولتی نیز شاهد ۴۳۸ هزار فقره به ارزش ۱۱۱۹ میلیارد تومان بودیم.

همچنین به گفته وی تعداد کل اینمادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۲ بیش از چهار میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

کلاهدوزان با بیان اینکه نرخ رشد مبلغ کل تراکنش‌های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد بوده، اظهار کرد: همچنین متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است. در این میان ۴۲ درصد از شرکت‌های مذکور نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان می‌دهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است. ۳۵ درصد شرکت‌ها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکت‌ها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکت‌ها بالای ۸ سال عمر دارند.

کلاهدوزان با  اشاره به اینکه استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند، گفت: ۶۳ درصد شرکت‌های مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.

رئیس مرکز تتا با بیان اینکه ۸۱ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل سه درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی مربوط به گروه ۲۰ تا ۴۰ سال می‌شود. ۲۴ درصد از ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی اکنون بیش از ۶۳ درصد اولویت اول شرکت‌ها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است، گفت: ۱۵ درصد اولویت‌ها مربوط به شرکت‌های پست خصوصی، ۱۰ درصد باربری‌ها و ۶ درصد توسط خود شرکت اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه تجارت با بیان اینکه ۴۳ درصد کسب و کارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکردی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب کنیم عدم افزایش تصدی‌گری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است.

کلاهدوزان با تاکید بر اینکه اعداد در مقایسه با یکدیگر معنی‌دار می‌شود، تصریح کرد: کل شبکه شاپرک کشور طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنش‌ها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که می‌توان این را متأثر از تورم دانست. اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملاً مشهود است.

وی درباره سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری‌های خصوصی نیز گفت: یکی از بحث‌های جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آن انجام خواهد شد. بخشی از اینمادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت‌یارها انجام می‌شود. در مجموع نتیجه به دست آمده از این تعامل مثبت ارزیابی شده و در حال تعریف کارگزاری‌های جدید هستیم.

کلاهدوزان درباره جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه نیز گفت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آن‌ها در سال گذشته ۸۷ میلیارد دلار بوده با توجه به حجم ۵۱ میلیارد دلاری معاملات ایران، نشان می‌دهد خیلی از آن‌ها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نیست.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که در ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم و گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه‌های مهم است. تجارت الکترونیکی در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریباً صفر است و در پنج سال آینده قرار است این بخش‌ها توسعه یابد.

به گفته وی در سال گذشته خرید و فروش خودرو در بستر پلتفرم‌ها رگوله شد و در حال فعالیت است. همچنین رگوله کردن فعالیت‌های مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامه‌ای است که امسال آن را در دستور کار داریم.

کلاهدوزان افزود: همچنین سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند. سندباکس وزارت صمت سال گذشته آغاز به کار کرد و در حال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت کنیم.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir