منابع بازرگانی و تحلیلگران غربی اعلام کردند واردات نفت چین از شرق دور روسیه و ایران، در مارس بهبود خواهد یافت، زیرا نفتکش‌های تحریم نشده، جذب این تجارت شده و جای کشتی‌های تحت تحریم را گرفته اند.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران غربی به رویترز گفتند: بهبود صادرات نفت روسیه و ایران به چین که بزرگترین واردکننده جهان است، نگرانی‌های پیرامون عرضه را که قیمت جهانی نفت را تقویت کرده بود، تا حدودی برطرف می‌کند.

واشنگتن، تحریم‌های متعددی را علیه کشتی‌ها و نهادهایی که در حمل نفت تحت تحریم آمریکا مشارکت دارند، اعمال کرده است. در بسته تحریمی ۱۰ ژانویه، بیش از ۱۴۰ نفتکش معادل حدود ۴۲ درصد از کل صادرات نفت روسیه از مسیر دریا، هدف تحریم آمریکا قرار گرفتند که باعث افزایش نرخ کرایه کشتی‌ها شد.

اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا اعلام کرد سه برابر شدن نرخ کرایه برای بارگیری نفت اسپو از بندر کازمینوی روسیه در شرق دور روسیه به مقصد چین در سفر یک هفته ای، باعث شد حداقل ۱۷ نفتکشی که تحت تحریم نیستند، در فاصله ۱۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه، به این مسیر جلب شوند.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، تعداد ۱۱ نفتکش غیرتحریمی، به تازگی به مسیر انتقال نفت از روسیه به چین پیوسته اند.

به گفته معامله گران، نرخ نفتکش‌ها از شرق دور روسیه به شمال چین، آخرین بار، حدود چهار میلیون تا ۴.۵ میلیون دلار بود.

تحلیلگر ورتکسا اظهار کرد: این کشتی‌ها، نفت اسپوی بارگیری شده در فوریه را به میانگین ۹۲۰ هزار بشکه در روز سال ۲۰۲۴، در مقایسه با ۸۶۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، افزایش دادند. این بهبود در حالی روی داد که تحویل نفت اسپو به چین در فوریه، به ۷۸۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

طبق داده‌های شرکت کپلر و اظهارات معامله گران، نفتکش بسیار بزرگ دابان، حدود دو میلیون بشکه نفت را از سه نفتکش کوچکتر در اوایل فوریه بارگیری کرده است. دابان، پیش از این، برای تحویل نفت ایران به چین استفاده شده بود و آخرین بار، در مسیر حرکت به یانتای چین مشاهده شد.

رویترز پیشتر گزارش کرده بود برای تسهیل تخلیه محموله‌ها، پایانه های جدیدتر شامل دونگ یینگ شاندونگ و ژوشان در شرق چین، نفتکش‌های تحریمی را می پذیرند.

ریچارد برونز، مدیر ژئوپلیتیک در شرکت «انرژی اسپتکس» اظهار کرد: یکی از عواملی که در جریان بیشتر نفت روسیه به چین نقش داشت، فعالیت کمتر پالایشگاههای روسیه به دلیل حملات پهپادی اوکراین بود که نفت خام بیشتری را برای صادرات موجود کرد. همچنین محموله‌های نفت اورال بیشتری به مقصد چین می روند که احتمالا به دلیل کندی صادرات به ترکیه و مقصدهای دیگر از زمان اعلام تحریمهای آمریکا در ژانویه است.

افزایش صادرات نفت ایران به چین

داده‌های ورتکسا نشان داد که واردات نفت ایران به چین، در فاصله اول تا ۲۰ فوریه، به ۱.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، افزایش یافته است.

بنا بر این داده‌ها، حجم نفت ایران به مقصد شاندونگ، از ۱.۱ میلیون بشکه در روز فراتر رفت و از میانگین سال ۲۰۲۴، بالاتر بود.

داده‌های کپلر نشان داد که ورود نفت ایران به چین، از ۶۹۲ هزار بشکه در روز در ژانویه، به ۷۷۱ هزار بشکه در روز در فوریه افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، داده‌های این دو شرکت به دلیل استفاده آنها از شیوه های متفاوت برای رصد کشتی‌ها، یکسان نیست.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir