معرفی هواپیمای M-۳۴۶ Master

اقتصاد۲۴- آلنیا آئرماچی‌ام-۳۴۶ مستر (Alenia Aermacchi M-۳۴۶ Master)، یک هواپیمای آموزشی نظامی ساخت ایتالیا است.

تاریخچه M-۳۴۶ Master

اولین نمونه اولیه در ۷ ژوئن ۲۰۰۳ عرضه شد. این هواپیما برای اولین بار در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۴ پرواز کرد. اولین هواپیمای تولید اولیه با نرخ پایین نخستین پرواز خود را در جولای ۲۰۰۸ انجام داد. M-۳۴۶ با توربوفن دوقلو پیشرفته‌ترین هواپیمای آموزشی جنگنده است که امروز پرواز می‌کند.

معرفی هواپیمای M-۳۴۶ Master

M-۳۴۶ با کنترل پرواز و اویونیک کاملا دیجیتال خود، همراه با هندلینگ بی دغدغه و مانور بالا، یک نماینده کامل جنگنده‌های نسل جدید است. M-۳۴۶ توسط نیروی هوایی ایتالیا به عنوان جت آموزشی انتخاب شده است. این هواپیما توسط نیروی هوایی ایتالیا و سنگاپور سفارش داده شده است.

 M-۳۴۶ در حال حاضر در سرتاسر جهان برای برنامه‌های آینده جت آموزشی پیشرفته رقابت می‌کند. در فوریه ۲۰۱۲، هواپیمای آموزشی ایتالیایی M-۳۴۶ Alenia Aermacchi توسط وزارت دفاع اسرائیل برای آموزش خلبانان نیروی هوایی خود انتخاب شد.

طراحی M-۳۴۶ Master

 M-۳۴۶ برای آموزش خلبانان جنگی ویژه هواپیما‌های جنگنده خط مقدم طراحی شده است. این هواپیما قابلیت پرواز فرا صوتی را بدون استفاده از پس سوز دارد که برای کاهش هزینه‌های خرید و عملیاتی طراحی شده است. دو موتور و سیستم‌های اضافی سه‌گانه چهارگانه قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهند.

معرفی هواپیمای M-۳۴۶ Master

اویونیک M-۳۴۶ Master

آخرین نسل اویونیک، پیشرفته‌ترین رابط خلبانی و قابلیت در حین پرواز برای شبیه سازی سناریو‌های تاکتیکی، حسگر‌ها و تسلیحات، خلبانان را در یک محیط آموزشی واقعی و پیچیده عرضه می‌کند و M-۳۴۶ را به پلتفرم ایده آل برای سیستم‌های آموزشی یکپارچه آینده برای هواپیما‌های جنگی مانند یوروفایتر، اف-۳۵ تبدیل می‌کند.

M-۳۴۶ مجهز به سیستم‌های نمایشگر پیشرفته روی کلاه ایمنی اولین پرواز خود را در می ۲۰۱۰ به پایان رساند.  معماری اویونیک مبتنی بر یک گذرگاه داده دیجیتال دوگانه MIL-STD-۱۵۵۳B است که ظرفیت سیستم‌های اضافی را دارد.

معرفی هواپیمای M-۳۴۶ Master

مجموعه ارتباطی شامل یک فرستنده گیرنده VHF/UHF و یک فرستنده اطلاعات دوست – دشمن است. مجموعه ناوبری شامل یک سیستم ناوبری اینرسی ژیروسکوپ لیزری با گیرنده جی پی اس تعبیه شده و یک ناوبری هوایی تاکتیکی و محدوده رادیویی همه جهته VHF (VOR/IIS/MB) است. سیستم کنترل پرواز یک سیستم چهارگانه اضافی دیجیتال پرواز با سیم است که شامل چهار کامپیوتر کنترل پرواز ایتالیا بی‌ای ئی سیستمز است.

نیروی محرکه M-۳۴۶ Master

هواپیمای آموزشی M-۳۴۶ دارای دو موتور  هانیول F۱۲۴ است و از سیستم کنترل پرواز دیجیتال Teleavio/Marconi ساخت مشترک بی‌ای ئی سیستمز، داوتی و میکروتکنیکا استفاده می‌کند. M-۳۴۶ می‌تواند با سرعت ۱۲۷ متر بر ثانیه بالا برود. حداکثر سرعت و سرعت کروز این هواپیما به ترتیب ۱۰۹۲ و ۱۰۵۹ کیلومتر در ساعت است. برد و سقف خدمات M-۳۴۶ به ترتیب ۲۵۹۰ کیلومتر و ۱۳۷۰۰ متر است.

معرفی هواپیمای M-۳۴۶ Master

تسلیحات M-۳۴۶ Master

تسلیحات هواپیمای آموزشی M-۳۴۶ در ۹ ایستگاه ذخیره خارجی حمل می‌شود که ۶ تای آنها زیر بال و مجهز به واحد‌های رهاسازی اجکتور کلاس ۴۵۰ کیلوگرمی و دو ایستگاه در نوک بال برای موشک‌های هوا به هوا هستند. ایستگاه زیر بدنه دارای غلاف‌های اویونیک یا مخزن سوخت ۳۰۰ لیتری است.  

مشخصات فنی کلی  هواپیمای M-۳۴۶

نوع: آموزشی رزمی
کاربران: ایتالیا، اسرائیل، سنگاپور
تولید کننده: ایتالیا
خدمه: ۱ یا ۲
موتور: ۲ عدد توربوفن هانیول F-۱۲۴ GA-۲۰۰
سرعت: حداکثر سرعت ۱۰۵۹ کیلومتر در ساعت
برد: حداکثر ۱۱۰۰ کیلومتر
وزن: ۴۶۱۰ کیلوگرم خالی
اویونیک: نمایشگر الکترونیکی کلاه ایمنی، سیستم ناوبری اینرسی ژیروسکوپی لیزری با گیرنده جی پی اس، سیستم کنترل پرواز
ابعاد: طول: ۱۱.۴۹ متر؛ دهانه بال: ۹.۷۲ متر؛ ارتفاع: ۴.۹۸ متر

source

توسط ecokhabari.ir