به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید ثبت نام خودروهای وارداتی با عرضه حدود ۱۰ هزار خودرو روز شنبه ۲۲ دی ماه به پایان رسید. مهلت وکالتی کردن حساب برای این دور تا روز پنجشنبه ۲۰ دی ماه بود و آن طور که مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد، در کل ۹۰ هزار نفر برای شرکت در دور جدید فروش خودروهای وارداتی حساب وکالتی باز کرده بودند.
اگر فرض را بر این گذاریم که تمام ۹۰ هزار نفری که حساب وکالتی باز کردهاند، اقدام به ثبتنام در طرح فروش خودروهای وارداتی کنند، شانس برنده شدن در این دور ۱۱ درصد یعنی یک به ۹ میشود؛ این در حالیست که در دور قبل از هر ۱۹ نفر یک نفر شانس برنده شدن داشت که البته در همان زمان نیز اعلام شد که پس از برنده شدن اغلب متقاضیان از واریز وجه برای خرید خودرو امتناع کرده اند که یعنی شانس تحویل خودرو به افراد رزرو افزایش یافته بود.
احتمال میرود در این دور نیز این اتفاق بیفتد که در این صورت شانس برنده شدن در این دور از لاتاری خودرو بیشتر خواهد شد.
نکته جالب توجه آنکه در دور قبلی ۱۵۰ هزار نفر برای خرید ۸ هزار خودرو ثبت نام کرده بودند اما در این دور ۹۰ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودرو ثبت نام کرده اند که احتمال زیاد به دلیل محبوبیت پایین خودروهای عرضه شده میزان متقاضیان نیز ریزشی شده است.
چرا تعداد بیشتری خودرو عرضه نمیشود؟
نکته قابل توجه در مورد عرضه خودروهای وارداتی آن است که تقریباً هر ۲۰ روز سامانه یکپارچه برای عرضه بین ۸ تا ۱۰ هزار خودرو فعال میشود و در هر دور نیز تعداد قابل توجهی از افراد متقاضی خرید این خودروها میشود.
در اینجا این سوال پیش میآید که چرا سیاست گذار نسبت به عرضه بیشتر خودرو اقدام نمیکند؟ آیا سیاست گذار نمیتواند تعداد بیشتری خودرو عرضه کند و به تناسب آن به نیاز متقاضیان پاسخ دهد؟
به نظر میرسد یکی از نکات اساسی در این مدل عرضه خودروهای وارداتی مدیریت نقدینگی موجود در کشور نیز باشد. یعنی خودرو تبدیل به اهرمی شده که هر بار با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان جلوی حرکت منابع به بازارهای موازی همچون ارز را میگیرد و به نوعی هم نقدینگی موجود کنترل و هم بازار خودرو با اخبار مربوط به عرضه خودروهای وارداتی تا حدودی کنترل میشود.
طبق آخرین آمار نیز از ابتدای سال تا آخر آذر ماه ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.
نوشته شانس ۱۱ درصدی برای برنده شدن در لاتاری خودروهای وارداتی اولین بار در اقتصاد کلان. پدیدار شد.
source