به گزارش اکوایران، اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا یکشنبه هفته آینده (۲۳ دی‌ماه) هشدار داده و خودداری از تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها و پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی سنگین و طولانی مدت را توصیه کرده است . 

223

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا نیز، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۵۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۳۶ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.در این وضعیت مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

222

در حال حاضر وضعیت وضعیت ۱۲ نقطه تهران قرمز، یک نقطه بنفش ،۷ نقطه زرد و ۳ نقطه سبز است .از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای تهران پنج روز پاک، ۱۷۹ روز قابل قبول، ۹۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۵ روز ناسالم بوده است.

تهرانی ها تا چه زمانی باید در پاییز و زمستان هوای آلوده تنفس کنند؟سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم با اظهار تاسف از افزایش روزافزون آلودگی هوا در کشور گفته است: مجلس با تصویب قانون هوای پاک تعیین تکلیف جدی (برای دستگاه ها) داشته و این قانون را ابلاغ کرده و پرونده نظارتی هم باز کرده است و حتی برای برخی مدیران وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، سازمان محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه که مهمترین اثر را در حوزه آلودگی هوا دارند؛ حکم تخلف، قصور و ترک فعل و حکم قطعی صادر شد.

او افزود: باید چرخه ای از فعالیت دستگاه‌ها برای بهبود کیفیت هوا انجام شود. همزمان با تامین سوخت با کیفیت برای منابع ثابت و متحرک، باید کیفیت وسایل نقلیه هم افزایش یافته و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

رفیعی با تاکید بر اینکه باید کالیبراسیون ایستگاه‌های پایش آلودگی انجام شود تا اعداد واقعی به مردم نشان داده شود گفت: تطابق ایستگاههای زیر نظر شهرداری با ایستگاه‌های زیر نظر محیط زیست باید انجام شود تا اعداد واجد اعتبار باشند. در این شرایط وظیفه وزارت بهداشت و دستگاه‌های خدمات‌رسان امدادی بسیار سنگین است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به خبر مزایده حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو که برای دستگاه‌های مختلف بوده و ساخت آنها به سال ۶۰ بازمی‌گردد گفت: اگر این خودروها وارد ناوگان حمل و نقل شوند قطعا آلودگی هوا را تشدید خواهند کرد. در جلسه ای که با وزیر صمت داشتم از وی خواستم جلوی اینکار را بگیرد.

او با بیان اینکه مدیریت این شرایط و بهبود کیفیت هوا نیازمند تدابیر مدیریتی است گفت: در این شرایط حاد و بحرانی می توان از ورود کامیون ها و وسائل حمل و نقل سنگین به تهران جلوگیری شود. اگر وزارت راه عوارض کمتری بگیرد یا عوارض را نگیرد این وسایل می‌توانند از اتوبان غدیر عبور کنند و وارد شهر تهران نشوند.

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم با اشاره به تاکسی‌های اینترنتی بی‌کیفیتی که از شهرهای دیگر وارد تهران می‌شوند و خدمات می‌دهند گفت: چرا این خودروها ساماندهی نمیشوند؟ چه کسی مسئول است؟ قانون تکلیف را مشخص کرده است. حکم صادر شده، تذکر داده شده، تببین شده و گرفتیمشان اما همچنان در روی همان پاشنه میچرخد.برخی از نمایندگان مجلس و دوستان ما در دولت خوششان نمیآید که ما اینگونه صحبت کنیم. این حق مردم است که بدانند چه شرایطی دارند. خیلی بد است که اطلاعات را هم سانسور کنیم. این پاک کردن صورت مسئله است. این کار کردن نیست. با هزار و یک جور لابی، موقعیت دولتی خوب می‌گیرند و وقتی روی صندلی می‌نشینند همه چیز یادشان میرود!

رفیعی با اشاره به نقش دستگاه‌های مرتبط در مدیریت آلودگی هوا گفت: «نهادهایی مانند وزارت نفت، نیرو، صمت، سازمان حفاظت محیط زیست، و سازمان برنامه و بودجه از مهم‌ترین دستگاه‌های مسئول در این زمینه هستند. اقدامات این دستگاه‌ها تأثیر مستقیمی بر کیفیت هوا دارد. اما برای مشاهده بهبود در کیفیت هوا، نیازمند یک چرخه هماهنگ فعالیت از سوی تمام این نهادها هستیم. این شامل تأمین سوخت با کیفیت برای منابع ثابت و متحرک، ارتقای استاندارد وسایل نقلیه، خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل، و به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

وی با اشاره به تجربیات موفق در شهرهای بزرگ دنیا گفت:‌آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی مثل لندن، پاریس و مکزیکوسیتی بحران‌های جدی ایجاد کرده بود، اما با اجرای تدابیر مدیریتی توانستند بر این مشکل غلبه کنند. اقداماتی مانند ممنوعیت ورود خودروهای غیراستاندارد، ایجاد محدودیت‌های ترافیکی، و کاهش عوارض جاده‌ای برای کامیون‌ها در مسیرهای خارج از شهر، نمونه‌هایی از این تدابیر است. چرا ما نمی‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم؟ 

رئیس کمیته محیط زیست مجلس با انتقاد شدید از برخی مسئولان گفت:تمام ابزارها و قوانین لازم برای بهبود وضعیت موجود وجود دارد؛ قانون هست، بودجه هست، و سیاست‌های کلی نظام نیز مشخص شده است عرضه نداریم. انگیزه هم نداریم. اگرنه هم پول و قانون هست و تکلیف هم مشخص هست و سیاست‌های کلی نظام هم هست. باید کسی باشد که دلش بسوزد.

رفیعی تأکید کرد:آلودگی هوا یک مسئله ملی است و نیازمند همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌ها است. مجلس با نظارت دقیق و برگزاری جلسات مکرر در این حوزه تلاش می‌کند دستگاه‌های مسئول را پاسخگو کند. همچنین، شفاف‌سازی اطلاعات و اقدامات انجام‌شده برای مردم باید در اولویت قرار گیرد. امیدواریم دستگاه‌های مسئول با جدیت بیشتری به وظایف خود عمل کنند.

 

 

 

source

توسط ecokhabari.ir