به نقل از ویفروم، این وضعیت متناقض بر پتانسیل تحولآفرین فناوری تاکید میکند که نه تنها نقشها را جابجا، بلکه فرصتهای جدیدی نیز ایجاد میکند، با این حال، این مورد ضرورت نحوه رویکرد افراد به توسعه شغلی را برجسته کرده است زیرا نیاز آشکاری برای نیروی کاری که بسیار سازگار و دارای مهارتهای مورد نیاز نقشهای نوظهور باشد، ایجاد خواهد شد.
کلید غلبه بر ترس شغلی و اثبات آینده شغلی شما در ترکیبی از خودآگاهی، سازگاری و یادگیری مستمر نهفته است؛ بنابراین شما با انطباق فعالانه تغییرات فناوری، توسعه مهارتهای انسانی منحصر به فرد و تمرین ذهن آگاهی، میتوانید با اطمینان خاطر با آینده کاری روبرو شوید و مسیر شغلی کاملی را در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است ترسیم کنید.
نتایج تحقیق شرکت بریتانیایی پرایس واتر هاوس کوپرز نشان داد که بیش از ۷۲ درصد از کارفرمایان در شورای همکاری خلیجفارس (GCC) معتقدند که مهارتهای عملی مهمتر از مدرک تحصیلی هنگام ارزیابی استخدامهای بالقوه است در واقع مشخص شد که علیرغم افزایش کلی در سطوح آموزشی، مهارتها و دانش کسبشده توسط کارگران از طریق آموزش اغلب با نیازهای کسبوکار مرتبط نبودند و بر نیاز به رویکردهای پویا برای آموزش که با تقاضاهای در حال تحول نیروی کار همسو باشد، تاکید میکنند.
علاوه بر این، سرعت تغییرات فناوری به قدری سریع است که مدارک تحصیلی و مهارتهای آموخته شده امروز ممکن است در عرض چند سال منسوخ شود. بهعنوان مثال، افزایش اخیر تقاضا برای مدارک علوم رایانه و مهارتهای کدنویسی با ظهور مدلهای زبان پیشرفته که پتانسیل خود را برای جایگزینی تعداد قابلتوجهی از مشاغل کدنویسی نشان دادهاند، بهطور قابلتوجهی کند شد و تغییر در طرز فکر، تاکید بر اهمیت یادگیری مستمر مادامالعمر و سازگاری را برجسته کرد.
افراد میتوانند در طول مدت شغل خود به یک مهارت تکیه کنند اما از آنها میخواهند تا مجموعه مهارتهای متنوعی را توسعه دهند که با تقاضاهای دائماً در حال تغییر بازار کار نیز هماهنگ باشد.
نیروی بیامان تغییر در فناوری باعث تکامل کار میشود و اغلب متخصصان را در تقلا برای انطباق قرار میدهد. قدرت فزاینده پردازش رایانهها وظایف انسانی را با سرعت تغییر و آینده بسیاری از مسیرهای شغلی محبوب را تهدید میکند. بهعنوان مثال، ظهور وسایل نقلیه خودران سوالاتی را در مورد طول عمر مشاغل در حمل ونقل ایجاد میکند. کلید ثابت ماندن، ایجاد ذهنیتی انعطافپذیر و سازگار ماندن با شرایط متغیر است. مشاغل ممکن است متحول شوند و فرآیندها ممکن است تغییر کنند اما همیشه نیاز به مشارکت انسان وجود دارد.
در دنیای فناوری امروزی، اهمیت ویژگیهای انسانی مانند هوش هیجانی و همدلی هر روز در حال افزایش است. این ویژگیها ما را از ماشینها متمایز میکنند و به ما کمک میکنند تا ارتباط معناداری با دیگران برقرار کنیم. به همین ترتیب، چشمانداز آموزش و پرورش با دورههای آموزشی بیشتر و برنامههای مهارت عملی که بهعنوان مدعیان برجسته در مدلهای آموزش سنتی ظاهر میشود، در حال تغییر تحولآمیز است.
در پاسخ به تکامل سریع صنایع و تقاضای مهارتهای آماده شغلی، افراد و کارفرمایان بهطور فزایندهای به سمت برنامههای کوتاهمدت که بر صلاحیتهای خاص شغلی متمرکز هستند، روی میآورند.
در بازار کار معاصر، اهمیت مهارتهای خاص شغل غیرقابل انکار است، با این حال ماهیت پویا و دائماً در حال تغییر صنایع بر نیاز جیاتی به همان اندازه برای مهارتهای «بنیادی» تأکید کرده است که مجموعهای اصلی از تواناییها را تشکیل میدهند که فراتر از نقشهای شغلی خاص هستند و زمینه را برای نیروی کار انعطافپذیر و سازگار فراهم میکنند.
یکی از مهمترین چالشها در آینده کاری، مدیریت موثر و زمان است. اتوماسیون و هوش مصنوعی در حال تغییر شکل رابطه ما با زمان است و ما باید راههای خلاقانهای برای استفاده موثر از آن پیدا کنیم. کارگران باید در توسعه راهبردهای مدیریت زمان فعال باشند که به آنها امکان میدهد اهداف خود را بهطور موثر و در عین حال سازگار با ماهیت متغیر کار انجام دهند.
جویندگان کار با این مهارتها میتوانند ذهنیت و انعطافپذیری لازم را برای حرکت در چشماندازهای شغلی در حال تکامل پرورش دهند و از توانایی آنها برای یادگیری مداوم و سازگاری حتی با قدیمی شدن مهارتهای فنی خود اطمینان حاصل کنند.
در اصل، مهارتهای بنیادی بهعنوان پایهای عمل میکنند که افراد را قادر میسازد تا بهطور مؤثر تخصص فنی بهدستآمده از برنامههای آموزشی تخصصی را به کار گیرند و زمینهسازی کنند. برای افرادی که به دنبال کسب مهارت یا مهارت مجدد هستند، انفجار پلتفرمهای یادگیری آنلاین خوشبختانه باعث ایجاد دریای وسیعی از دورهها شده است که مجموعهای از موضوعات را پوشش میدهند، با این حال، حجم زیاد محتوا میتواند دلهرهآور باشد و منجر به چیزی شود که اغلب از آن به عنوان «محتوای بیش از حد» یاد میشود.
این مورد اغلب منجر به صرف زمان بیش از حد افراد برای دوره و مانع از شکوفایی توانایی آنها در انتخاب برنامههای درسی مناسب میشود. علاوه بر این، کیفیت دورههای آنلاین بهطور مداوم تضمین نمیشود زیرا بسیاری از پلتفرمها فاقد فرآیندهای دقیق تنظیم محتوا هستند بنابراین منجر به ارائه مجموعهای از دورههای منسوخ، نادرست یا با ساختار ضعیف میشود و نگرانیهایی را در مورد اثربخشی آموزش الکترونیکی در ارائه مهارتهای لازم برای بازار کار در حال تغییر ایجاد میکند.
دانشگاهها باید برنامههای درسی سنتی خود را با فرصتهای یادگیری اضافی که سازگاری و کسب مهارت های عملی را تقویت میکند، تکمیل کنند. به همین ترتیب، ارائهدهندگان یادگیری باید برای مکانیزمهای مدیریت بهتر سرمایهگذاری کنند تا اطمینان حاصل شود که محتوای با کیفیت بالا و مرتبط به فراگیران ارائه میشود.
در نهایت، جویندگان کار باید در مورد بازار و اینکه به کجا میروند، تحقیق کرده و آن را درک کنند و روی مهارتهایی سرمایهگذاری کنند که باعث پیشرفت شغلی آنها و به حداکثر رساندن اشتغالزایی شود.
با توجه به قدرت دگرگونکننده فناوری، ارزیابی مجدد نقش آموزش سنتی و پذیرش رویکردهای یادگیری هدفمند و باکیفیت، میتوانیم اعتماد به استعدادها و بازارهای کاری خود را بازسازی کنیم. نکته کلیدی در پرورش فرهنگ یادگیری مستمر و سازگاری نهفته است، اطمینان حاصل شود که افراد نه تنها برای مشاغل امروزی آماده هستند، بلکه به مهارتهای لازم برای پیشرفت در چشمانداز همیشه در حال تحول فردا مجهز هستند.
توسعه مهارتهای منحصر به فرد انسانی مانند هوش هیجانی، همدلی، سازگاری و خلاقیت زمینهای بسیار مهم است زیرا ماشینها در حال حاضر نمیتوانند این ویژگیها را تکرار کنند.
برای پیشرفت در آینده کاری، توسعه دیدگاه، طرز فکر و مهارتهای مناسب بسیار مهم است که شامل پرورش ذهنیت رشد، چابک ماندن و سازگاری و پذیرش یادگیری مادامالعمر میشود. علاوه بر این، توسعه و اصلاح مداوم مهارتها به شما این امکان را میدهد که در یک بازار کار در حال توسعه مرتبط و ارزشمند بمانید.
منابع
linkedin.com
weforum.org
content.mycareersfuture.gov.sg
انتهای پیام