به گزارش اکوایران، حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در نشست خبری امروز به تشریح وضعیت صنعت هوانوردی کشور پرداخت و گفت: «هدف از امضای توافقنامه شیکاگو، بهرهمندی کشورها از صنعت هوانوردی در جهان است. ایران نیز از گذشته عضو این پیمان بوده و به آن متعهد است. اعضای این پیمان انتظار دارند که کشورها دو اصل امنیت و ایمنی پرواز را رعایت کنند. این موضوع به کیفیت پرواز بستگی دارد که شامل کیفیت سختافزاری، نرمافزاری، آموزش نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری و نوسازی ناوگان است.»
او ادامه داد: موضوع دیگر امنیت پرواز است و در این حوزه یک واحد تخصصی وجود دارد که صلاحیت امنیتی تا بازرسی و کنترل کیفی را بررسی میکند و این اقدام از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری محسوب میشود. البته در کشورمان به دلیل مسائل سیاسی وظایفی هم به وظایف سازمان اضافه شده از جمله اینکه بتوانیم واحدهای طراحی و ساخت را حمایت کنیم، در حالی که در دنیا کشورها میتوانند از بویینگ و ایرباس خدمات را به راحتی دریافت کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در ایران از تامین مالی محروم هستیم، نمیتوانیم از مدلهای مالی جهانی و بیمه ای استفاده کنیم و اگر از این صنعت مراقبت نکنیم اقتصاد هوایی در ایران سقوط میکند.
قطع دسترسی به نقاط جهانی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت لوکسی نیست و محور توسعه یک کشور است، گفت: به هر حال دلیلی هر یک فروند هواپیما از ناوگان خارج شود، دسترسی به یک منطقه از دنیا و یا داخل کشور قطع میشود.
پورفرزانه درباره بومی سازی قطعات افزود: در صنعت هوانوردی برای اینکه ناوگان را زنده نگه داریم، اولویت این است که پرواز امن و ایمن داشته باشیم و باید در مرکز تعمیر استاندارد تعمیرات و نگهداری شود و شرکتهای سازنده هواپیما و قطعات به مراکز مجوز میدهند و اگر به آن مراکز دسترسی نداشته باشیم باید در مراکز بومی این اقدامات را انجام دهیم. قبل از تحریمها این ارتباطات بینالمللی برقرار بود و به این مراسم دسترسی داشتیم و قبل از انقلاب یکی از بزرگترین مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در دنیا را در کشور داشتیم.
او افزود: بعد از انقلاب با توجه با تحریمها باید این مشکل را حل میکردیم؛ چراکه دسترسی به تعمیرات در مراکز خارجی را نداریم و باید در داخل این تعمیرات انجام شود. در پیمان شیکاگو به صراحت آمده است که هیچگونه تنشی نباید باعث شود جان مسافر را به خطر بیندازد؛ بنابراین این تحریمها خلاف پیمان شیکاگو است.
او افزود: تا قبل از تحریمها میتوانستیم از مراکز تعمیراتی هواپیما در سراسر دنیا استفاده کنیم. حدود دهه ۴۰ شمسی یکی از مراکز بزرگ تعمیر و نگهداری هواپیما را راهاندازی کرده بودیم. امروز به لحاظ کادر فنی یکی از بهترین جاهای دنیا، هستیم.
پورفرزانه ادامه داد: با توجه به اینکه نیروی انسانی و تجهیزات، قوانین و مقررات را قبل داشتیم باید بعد از انقلاب این مسئله را حل میکردیم.از ۱۰ سال قبل هر موتور هواپیما که به خارج از کشور رفت، توقیف شد.الان موتور یک هواپیما ایرلاین خراب شود، نمیتوانیم آنرا به خارج ارسال کنیم و باید در داخل تعمیر کنیم.
تحریمها مردم را هدف قرار دادهاند
پورفرزانه تاکید کرد: پس از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران ایر با مشکل تامین دارو و نقل و انتقالات دارو به کشور مواجه شدیم؛ بنابراین تحریم ایران ایر و صنعت هوانوردی تحریم مردم و تحریم بیماران ایرانی است و در واقع تحریم کنندگان متوجه موضوعات حقوق بشری نیستند.
او افزود: پس از تحریم ایران ایر به صورت رسمی از تحریم کنندگان شکایت کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیش از ۴٠٠ شرکت دانش بنیان دربخش تعمیر و نگهداری و قطعات هواپیما در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: دنبال این نیستیم که ریسکی به پروازها اضافه کنیم تا زمانی که بتوانیم از هواپیمای به روز دنیا ناوگان را مجهز کنیم اما اگر روزی این راه بسته شود باید به سمت هوایپمای داخلی برویم. هر چند اولویت اسن است که از شرکتهای بزرگ و معتبر دنیا هواپیما بخریم و وارد کنیم اما به هیچ وجه پرچم این صنعت را زمین نمیگذاریم و متوقف نخواهیم شد.
پورفرزانه درباره پروازهای لبنان و سوریه گفت: حتما باید کشور مقصد اجازه پرواز را به ما بدهد و سوریه تا ٢٢ ژانویه پروازهای ایران را معلق کرده؛ البته در ایام تنش سوریه هم با مجوزهای خاص پروازهای ایران برقرار بود و همچنین درباره لبنان پروازها برقرار شده است. درباره برقراری پروازهای مصر نیز ۲ کشور باید به توافق برسند.
بنا به گزارش ایلنا، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال تعداد هواپیماهایی که در دولت سیزدهم وارد کشور شده و آیا آمار واردات ١٠٠ فروند هواپیما درست بوده گفت: آمار اعلام شده برای واردات ١٠٠ فروند پرنده در سه سال دولت سیزدهم در سه گروه هواپیماهای سبک، سنگین و بالگرد غلط نبود. اما در بخش هواپیماهای مسافری ٧۵ هواپیما وارد شده که در حال حاضر ۴۵ فروند آن فعال است و بخشی از این تعداد هواپیما انبار قطعه بودند و قرار نبود جنبه پروازی داشته باشند. تعدادی از این هواپیماها هم هر چند برای انجام پرواز وارد کشور شدند اما فعلا در مرحله چک هستند و فعال شدن آنها چند ماه زمان میبرد.
source