به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خدایار خاشع در اولین روز از نمایشگاه، شبکه آزادراهی کشور را یک سرمایه ملی دانست و گفت: ایران جزو اولین کشورهای خاورمیانه است که از آزادراه برخوردار شد و ارتقاء شبکه آزادراهی کشور یکی از نیازهای اساسی توسعه کشور است.
وی نرخ عوارض عبور از آزادراه های کشور را حتی برای بهسازی و ترمیم آزادراه کافی ندانست و افزود: دریافت عوارض برای حفظ و نگهداری از مسیری که احداث شده است و مستهلک شدن سرمایه شرکت احداث کننده بسیار حیاتی است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مدیر کمیته شرکت های سرمایه گذار دریافت عوارض بر مبنای توپوگرافی منطقه ای که آزادراه در آن احداث شده است را یکی از اصول منطقی محاسبه دانست و افزود: بر اساس تجربه ساخت بیش از 3 هزار کیلومتر مسیر آزادراه، هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه در دشت 200 میلیارد تومان، تپه ماهور 400 میلیارد تومان، کوهستان 1 هزار میلیارد تومان و کوهستان سخت تا 2 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.
خاشع ادامه داد: اگر مبنای محاسبه مستهلک شدن 50 درصد از هزینه های اجرایی باشد نرخ عوارض در هر کیلومتر از مسیرهای دشت، 1400 تومان، برای مسیرهای تپه ماهور طبق هزینه های احداث 2 برابر مسیرهای دشت، مسیرهای کوهستان 5600 تومان و کوهستان سخت 10500 تومان در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: این در حالی است که متوسط نرخ عوارض آزادراههای مشارکتی 127 تومان است که با نرخ محاسبه مطرح شده در بالا زیر 10 درصد از هزینه های اجرایی پروژه های آزادراهی از طریق عوارض اخذ می شود.
خاشع بهسازی محورهای آزادراهی را یک ضرورت ملی دانست و اظهار داشت: اگر بهسازی یک مسیر آزادراهی با 2 سال تاخیر انجام شود هزینه ها بیش از 8 برابر افزایش خواهد یافت که موجب هدر رفت سرمایه های کشور و عقب افتادن برنامه های توسعه شبکه آزادراهی می شود.
انتهای پیام/
source