آسمان تهران که خاکستری می شود و روزهای ناسالم افزایش پیدا می کند، اجرای قانون هوای پاک به یکی از اولویتهای دولت و نهادهای مسئول تبدیل می شود. این قانون که با هدف کاهش آلایندههای زیستمحیطی و بهبود کیفیت هوا تصویب شده، شامل اقداماتی نظیر محدودیت تردد خودروهای فرسوده، گسترش حملونقل عمومی پاک، و تشدید نظارت بر صنایع آلاینده است.
کارشناسان بر این باورند که اجرای مؤثر این قانون نیازمند همکاری تمامی بخشها، از جمله شهرداریها، صنایع، و شهروندان است. با این حال، چالشهایی مانند کمبود بودجه و ضعف زیرساختها همچنان اجرای کامل این قانون را با دشواریهایی مواجه کرده است.
به گفته مسئولان، تحقق اهداف قانون هوای پاک میتواند در کاهش بیماریهای ناشی از آلودگی هوا و ارتقای سلامت عمومی نقشی اساسی ایفا کند.
محمد امیر، عضو کمیسیون اصل ۹۰ درباره لزوم اجرای قوانینِ مربوط به هوای پاک و همچنین توجه ویژه به ناوگان حملونقل عمومی و فیلترهایی که باید برای برخی از این خودروها استفاده شود، گفت: نظارت مجلس باید دقیقتر شود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا بحث اقلیم در آلودگی هوا تأثیر دارد، گفت: تهران بهعنوان آلودهترین شهر جهان معرفی میشود و نهادهای نظارتی و مراجع قضایی باید به این مسئله ورود کنند.
در بحث ناوگان حملونقل عمومی و نیز هیبریدی و…، دنیا جلوتر از ما شروع به حرکت کرده و ما با تأخیر حرکت میکنیم؛ یکی از دلایل هم شرایط اقتصادی است.
امیر افزود: برای سال ۱۴۰۴ بودجه خوبی بدین منظور دیده شده است؛ ناوگان فرسوده باید جمعآوری و ناوگان جدید جایگزین آن شود. دولت هم باید همت خود را در این زمینه به کار برد تا این میزان آلایندگی که دامنگیر همه است را [کاهش دهیم]؛ چون هرچه آلایندگی بیشتر شود، هزینههای دولت و نیز هزینههای درمان افزایش مییابد.
این نماینده مجلس گفت: دولت باید برنامه دقیقی در این زمینه داشته باشد و ما هم حمایت میکنیم.
امیر افزود: گزارش تخلف برخی دستگاهها در صحن قرائت شد و بازخواست شدند و قرار شد کمیسیون اصل ۹۰ آنها را به نهادهای نظارتی معرفی کند و در مدت باقیمانده سال ۱۴۰۳ هم به مجلس دعوت و بازخواست خواهند شد.
وی تأکید کرد: نهادهای نظارتی و دستگاههای قضایی در این زمینه باید همکاری جدی با مجلس داشته باشند تا قدری از این آلایندگی که همه را دربرگرفته، کاهش یابد.
حسنپور بیگلری گفت: واردات خودروهای دست دوم را مصوب کردیم چون کشور حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری و برون شهری نیاز دارد.
شهباز حسنپور بیگلری یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم با اشاره به این که تعطیلیهای پیدرپی هزینههای سنگینی بر کشور، ملت و دولت تحمیل میکند گفت :به قانون عمل نمیشود. در بحث قانون هوای پاک همه این موارد پیش بینی شده تا در جهت کاهش آلودگیها، دستگاههای مختلف مسئولیتهای متفاوتی داشته باشند.
یکی از این موارد مربوط به حمل و نقل عمومی است. وقتی قرار است کارمندان به محل کار و دانش آموزان به مدارس برسند، نیازمند در اختیار داشتن وسیله حمل و نقل راحت و امن هستند ولی در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.
حسنپور ادامه داد: در مجلس واردات خودروهای دست دوم را مصوب کردیم چون کشور حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری و برون شهری نیاز دارد.
این نماینده مجلس درباره وضعیت صنایع هم گفت: صنایع آلاینده باید از شهرها دور شوند. کشور ما پهناور است و پتانسیل و ظرفیتهای خاص خود را دارد. بسیاری از این موارد را میتوان به دور از پایتخت و شهرهای اصلی منتقل کرد.
حسنپور گفت: باید اقدام اجرایی صورت گیرد. مجلس هم سال هاست به مسئله ورود کرده و روزهای سه شنبه مختص نظارت است و مجلس به همین موضوعات ورود میکند.
برخی موارد به سان نوشدارو پس از مرگ سهراب است. در برنامه چهارم و پنجم هم تاکید شده بود تا کمتر از ۱۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ نباید هیچ کارخانه آلایندهای احداث شود ولی این قانون چه میزان رعایت شده است؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد که دستگاه قضا باید به حوزه ترک فعالها ورود کرده و دیوان محاسبات نیز باید به برخی از این مسائل ورود کند.
آلودگی هوای تهران در این سال ها باعث مرگ زودهنگام بسیاری از شهروندان شده است . حسین نوید فوقتخصص نارسایی قلب درخصوص تشدید بیماریهای قلبی در آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا بهعنوان یکی از بزرگترین تهدیدهای محیطی برای سلامت بشر شناخته شده است.
وی افزود: ارتباط آلودگی هوا با بیماریهای قلبی بهویژه در سالهای اخیر موردتوجه زیادی قرار گرفته است. شایعترین علت مرگومیر در دنیا بیماریهای قلبی هستند و آلودگی هوا یکی از ده عامل اصلی مرگومیر زودرس در جهان است.
نوید با اشاره به اینکه شیوع بالای بیماریهای قلبی و آلودگی هوا باعث میشوند که نگرانیهای زیادی بهخصوص در فصول همراه با آلودگی هوا داشته باشیم تصریح کرد: آلودگی هوا میتواند اثرات مستقیم در ایجاد سکته قلبی داشته باشد و باعث تشدید نارسایی قلبی و ایجاد یا تشدید فشارخون بیماران شود.
فوقتخصص نارسایی قلب گفت : سالمندان و بیمارانی که مبتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت و پر فشاری خون و یا بیماریهای قلبی هستند از بقیه افراد آسیبپذیرتر بوده و باید مراقب آنها باشیم.
نوید مطرح کرد: بیماران باید از فعالیت سنگین در فضای باز در روزهایی که هوا آلوده است خودداری کنند و برای خروج از منزل برنامهریزی داشته باشند تا در زمانهایی که سطح آلودگی هوا کمتر است خارج شوند.
فوقتخصص نارسایی قلب گفت: مردم توجه داشته باشند اگر کار ضروری دارند صبح زود و یا آخر شب که غلظت آلایندهها کمتر است از خانه خارج شوند. بستن در و پنجرههای خانه بسیار اهمیت دارد. افرادی که مجبورند در روزهای آلوده نیز در معابر رفتوآمد کنند از ماسکهای مناسب استفاده کنند.
وی افزود: نوشیدن مایعات کافی کمککننده است البته بیماران دارای نارسایی قلبی مایعات را باید بهاندازه مصرف کنند. استفاده از تصفیهکنندههای هوا در منزل کمک میکند. برخی در منزل سیگار و یا قلیان استفاده میکنند که این آلودگی به آلودگی هوا اضافه میشود.
نوید با بیان اینکه استفاده از شومینه در شرایط آلودگی هوا بههیچعنوان مناسب نیست گفت: بیماران قلبی که نیاز به بررسی دورهای دارند در فصول سرد و آلودگی هوا بیشتر به پزشک خود مراجعه کنند و بررسی منظم عملکرد قلبی عروقی داشته باشند. پزشک با معاینه و آزمایش از وضعیت بیمار اطلاع پیدا میکند. از لحاظ تغذیه نیز بیماران قلبی مزمن باید کاهش مصرف نمک را در نظر داشته باشند.
فوقتخصص نارسایی قلب افزود: آلودگی باعث افزایش التهاب میشود اجتناب از مصرف غذاهای التهاب زا اهمیت دارد از مصرف غذاهای سرخ شده و فرآوری شده جلوگیری کنیم. کاهش مصرف شکر و شیرینیها نیز مهم است. رژیمهای غنی از آنتیاکسیدان و مقادیر بالای امگا سه میتواند به ما در آلودگی هوا کمک کند. میوهها و سبزیهای رنگارنگ، مواد غذایی حاوی ویتامین سی و ویتامین ای مانند کیوی و مرکبات و مغزها مفید هستند. استفاده از چای سبز که خواص ضدالتهابی دارد مفید است.
نوید در آخر گفت: مصرف شیر در آلودگی هوا بسیار مناسب است شیر به دلیل دارابودن کلسیم برای سلامت عروق مفید است و به دلیل دارابودن ویتامین دی باعث تقویت سیستم ایمنی میشود. آنتیاکسیدانهای طبیعی نیز در شیر بهوفور یافت میشوند.
source