به گزارش “جهان اقتصاد” نشست انجمن ترویج کسب وکارهای خانوادگی با هدف ارتقاء و توسعه کسب وکارهای خانوادگی، تبادل تجربیات میان اعضا، بررسی چالشها و فرصتهای موجود در این نوع کسب وکارها و ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد و پایداری آنها در سازمان مدیریت صنعتی با هدف از این نشست تقویت شبکههای ارتباطی بین اعضای انجمن، حمایت از رشد و موفقیت کسب وکارهای خانوادگی و ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد همکاریهای بیشتر درزمینههای مختلف با حضور سعید جابرانصاری رئیس هیات مدیره انجمن ترویج کسب و کارهای خانوادگی ، داوود امیراحمدی مدیرعامل انجمن و حسین صامعی عضو شورای علمی انجمن و تعدادی از اساتید و هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی و تعدادی از صاحبان کسب وکارها و برندهای خانوادگی در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست داوود امیراحمدی، مدیرعامل انجمن ترویج کسب وکارهای خانگی هدف از این تلاش را افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت کسب وکارهای خانوادگی و اثرگذاری آنها در اقتصاد اجتماعی عنوان کرد و در ادامه مختصری از فعالیتها حدود دوساله انجمن ارائه داد و گفت: استارت فعالیت انجمن ترویج کسب و کارهای خانوادکی از سوی گروهی از افراد دغدغه مند در این حوزه با هدف ایجاد یک پلتفرم حمایتی برای کسب وکارهای خانوادگی در سال ۱۳۹۴ زده شد. بانیان این انجمن در فضایی که نامی از کسب وکارهای خانگی در اقتصاد و دایره لغات صنعت و تجارت کشور نبود تصمیم به طراحی آموزشهای لازم برای شبکه سازی و ایجاد فضایی امن برای اشتراک گذاری تجربیات گرفتند.
امیراحمدی ادامه داد: پس از ۱۹ ماه فعالیت، در نهایت ۳۱ تیرماه امسال، نخستین مجمع انجمن برگزار شد. در این جلسه، تمامی اعضا با تغییرات لازم برای ارتقاء سطح همکاری به توافق رسیدند. در این مدت هیات موسس و اعضای حمایتی نقش مهمی در طراحی و اجرای برنامهها ایفا کردند که این موضوع نشاندهنده همبستگی و عزم آنها برای پیشرفت در این حوزه است.
وی ادامه داد: نخستین نشست اعضای حرفهای در تیرماه، نقطه عطفی در فعالیتهای ما بود. تلاش ما بر این است که به افراد کمک کنیم تا کسبوکارهای خانوادگی خود را بهخوبی مدیریت کنند و از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند. این تعاملات نهتنها موجب افزایش ارتباطها میشود بلکه به تقویت ظرفیتهای اجتماعی اعضا نیز کمک خواهد کرد.
امیر احمدی به ایجاد فضای امن برای فعالیت کسب وکارهای خانوادگی تاکید کرد و افزود: ما به دنبال ایجاد یک محیط حمایتی برای اعضای خود هستیم. به این منظور، دومین و سومین نشستهای اعضای خانوادگی در مهر و آبان ماه برگزار گردید. این نشستها فرصتی برای آشنایی بیشتر با همتایان و به اشتراکگذاری تجربیات بود. در این روند، میزبان آقای امیر بنایی نژاد بهعنوان مدیرعامل، تجارب خود را درزمینهٔ مدیریت کسبوکارهای خانوادگی به اشتراک گذاشتند که ارزشمند و الهامبخش بود.
مدیرعامل انجمن ترویج کسب وکارهای خانگی در ادامه به برخی از دستاوردهای انجمن در این مدت کوتاه کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم ما، انعقاد تفاهم نامههای همکاری با انجمنهای علمی و صنعتی بود. نخستین تفاهمنامه ما به حوزه پخش و صنایع مرتبط اختصاص داشت. برگزاری این نشستها نه تنها موجب افزایش تجربههای حرفهای اعضا میشود، بلکه فرصتهایی را برای همافزایی ایجاد میکند. با افتخار اعلام میکنیم که پنج خبرنامه تولید شده که شامل تمامی اقدامات و برنامههای اجرا شده است. این خبرنامهها به صورت آنلاین در دسترس اعضا و علاقهمندان قرار دارد و نمای کلی از فعالیتهای ما را ارائه میدهد.
وی افزود: سایه خانواده بر کسبوکار خانوادگی مهمترین تفاوت این نوع از کسبوکار با سایر کسبوکارهاست. در این شرکتها بسیاری از کنش و واکنشهای خانواده بر وضعیت کسبوکار کار تاثیرگذار خواهد بود.
در ادامه این نشست حسین صامعی، عضو شورای علمی انجمن ترویج کسب وکارهای خانوادگی توضیحاتی درباره اهداف انجمن ارائه داد.
صامعی در ادامه اظهار داشت: در فرآیند انتقال ارزشهای کسبوکار به نسلهای بعدی، تدوین ساختارهای مناسب از اهمیت ویژه برخوردار است. این فرآیند، به ویژه در آغازین مراحل فعالیت کسبوکارهای خانوادگی، که بنیانگذاران به پرورش فرزندان و آمادهسازی آنها برای مسئولیتها میپردازند، بیشترین تأثیر را میگذارد. یکی از چالشهای اصلی در مدیریت شرکتهای خانوادگی، حفظ هویت و ارزشهای بنیانگذاران است. در این مرحله، لازم است جلسات خانوادگی بهطور منظم برگزار شود تا فرزندان بتوانند در مسیر هدایت شرکت، مباحث مهم را مطرح کنند. اهمیت سیاستگذاری خانواده در این راستا غیرقابل انکار است.
وی افزود: زمانی که فرزندان به سن کار و تحصیل میرسند، ایجاد سازوکارهای مناسب برای مدیریت اختلافات و نظرات در جلسات خانوادگی بسیار حیاتی است. بهویژه، ضروری است که این جلسات بهگونهای طراحی شوند که همه اعضای خانواده احساس مشارکت و سهمداری کنند. نسل اول بنیانگذار شرکت است. در مراحل بعدی، هنگام ورود نسل دوم به مدیریت، چالشهای جدیدی مطرح میشود. برادران و خواهران باید بهدنبال ایجاد یک ساختار سازمانی و مالکیتی مناسب باشند که توزیع عدالت را در نظر بگیرد. این موضوع میتواند به حفظ انسجام خانواده و جلوگیری از بروز اختلافات کمک کند.
به گفته صامعی با رشد شرکت خانوادگی و افزایش تعداد اعضای خانواده، موضوع مدیریت و کنترل شرکت نیز پیچیدهتر میشود. در این راستا، طراحی سازوکارهای مالکیت و برنامهریزی برای سهامدارها ضروری است. با در نظر گرفتن تعداد اعضای خانواده، از جمله عروس و دامادها، باید بهدنبال راهکارهایی بود که به نسلهای جدید فرصت یادگیری و رشد تخصصی را بدهد.
وی در ادامه به بخشهای مهمی از سازوکار کسبوکارهای خانوادگی اشاره کرد و با اشاره به اینکه تلاشها برای شناخت مشکلات کسبوکارهای خانوادگی از سوی انجمن دنبال میشود گفت: کمک کنیم در مواجهه با موضوعات استراتژیک بتوانند مسائلشان را حلوفصل کرده و با ایجاد یکپارچگی بتوانند دوام داشته باشند و در نسل سوم به بعد روند رشد رو به بالایی داشته باشند.
سعید جابر انصاری رئیس هیات مدیره انجمن در ادامه اظهار داشت: راه نجات کشور توسعه کارها و کسبوکارهای خانوادگی و کارآفرینی است. در این مسیر باید توانمند شویم و مسیر بلوغ را طی کنیم. به تنهای نمیتوان این مسیر را طی کرد باید دستبهدست هم دهیم و از حالت نامرئی در جامعه خارج شویم و در کتابهای درسی دانشگاهی و برنامههای بلندمدت کسبوکارهای خانوادگی دیده شوند. کسبوکارهای خانوادگی سالها در نقطه کور توسعه بودند و دیده نمیشدند. انتظار این است که ویژگی جدایی برای کسبوکارهای خانوادگی دیده شود در حالی این بخش در بخش خصوصی حلشده است. خانواده و کسبوکار کار هر دو در اسلام مقدس هستند و براین اساس انتظار میرود کسبوکارهای خانوادگی بهطور مجزا براساس نقش چشمگیری که دارند دیده شوند.
وی افزود: ما دو هدف را د نبال میکنیم یکی به دنبال تغییر جهت قطبنمای توسعه ایران به سمت مدل برتر مشارکت مردمی از مردمسازی میگویند اما از نقش کسبوکارهای خانوادگی صحبتی نیست و دوم اینکه جامعه کسبوکارهای خانوادگی بتواند به سهمی بالاتر از میانگین جهانی در اقتصاد ملی برسد.
به گفته وی به منظور تقویت و توسعه کسب وکارهای خانوادگی، برنامهریزیهایی با همکاری اتاق بازرگانی ایران و شورای گفتوگو در حال انجام است. هدف ما، جذب حامیان و ایجاد حلقههای کارآفرینی و تسهیلات اجتماعی است. در دور اول، هدفگذاری ما جمعآوری ۲۵ حامی بود که به لطف خدا موفق به این کار شدهایم.
جابر انصاری تاکید کرد: ضعف عمده کسب وکارهای خانوادگی بحث این است که نسل به نسل تعداد آنها افت میکند البته میزان ماندگاری آنها نسبت به کسبوکارهای غیرخانوادگی بیشتر است و مهمترین موضوعات جانشینی و فقدان علائق مشترک در بین اعضای خانواده است
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن با همکاریهایی با دانشگاههای برتر ایران به دنبال تصویب قوانین جدیدی برای حمایت از کسبوکارهای خانوادگی هستیم و چالشهای موجود میتواند با استفاده از آموزشهای استاندارد و مشاورههای تخصصی حل شود. این موضوع به ما اجازه میدهد تا بیشتری از خدمات مشاوره ای را برای اعضای انجمن فراهم کنیم.
source