در دیدار سفیر بنگلادش در ایران با رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، مقرر شد کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و بنگلادش تشکیل شود و تولید مشترک پوشاک نیز از جمله ظرفیت‌های تجاری بالقوه ۲ کشور عنوان شد.

به گزارش ایسنا، مجتبی صفایی -رئیس اتاق اصناف ایران- در دیدار با سفیر بنگلادش، با اشاره به صادرات کالاهایی از جمله آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، گچ و همچنین در حوزه چرم سازی و دیگر حوزه‌ها از ایران به بنگلادش، گفت: ما مترصد هستیم از این فرصت برای ایجاد تسهیلاتی میان دو کشور در حوزه صادرات استفاده کنیم. ایران در یک جنگ اقتصادی یا همان تحریم اقتصادی قرار دارد، اما علی رغم اینکه اینکه این تحریم‌ها می‌توانست بسیار فلج کننده باشد، اما صنعت ایران همچنان خودکفا مانده و در آستانه ورود به عرصه‌های جهانی است.

صفایی با بیان اینکه در ایران بیش از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این میان ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی اختصاص دارد، گفت: همچنین عمده تولیدات کشور در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط انجام می‌شود که مرکز این بنگاه‌ها، اتاق اصناف ایران است.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه با بیان اینکه امروز آماده‌ایم در حوزه‌های صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از تجربه شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک استفاده کنیم، تصریح کرد: همچنین درخواست داریم کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیل‌گری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را امضاء کنیم. این کارگروه وظیفه دارد بنگاه‌های اقتصادی را که بستر صادرات بین دو کشور را فراهم می‌کند شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیر نفتی برای ایران را نیز فراهم کند.

بنگلادش آماده توسعه روابط تجاری با اصناف ایران

در ادامه این نشست منجورول کریم خان موچوری، سفیر بنگلادش، با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و بنگلادش، اظهار کرد: کشور بنگلادش و ایران در یک بازه زمانی هزارساله مشترکات تاریخی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر دارند که به تقویت روابط میان دو کشور کمک کرده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در سال‌های گذشته، عرصه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایران تنگ کرده، افزود: به رغم تنگناهای موجود، بخش خصوصی ایران، توانسته‌ توانمندی‌های خود را در دور زدن تحریم‌ها نشان دهد.

به گفته او دولت ایران و بنگلادش همواره کوشیده‌اند تا با روش‌های گوناگون، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند و بتوانند تبادلات تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهند.

سفیر بنگلادش با اشاره به نقش تأثیرگذار کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، تصریح کرد: کسب‌وکارهای کوچک در بنگلادش نیز طی سال‌های اخیر توانسته‌اند تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد بنگلادش برجای بگذارند.

ضرورت شناسایی فرصت‌های تجاری دو طرف

منجورول کریم خان موچوری در ادامه به توانمندی‌های صادراتی و نیازهای وارداتی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بنگلادش به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید پوشاک جهان، فرصت‌های متعددی برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این کشور را دارد. از سوی دیگر بنگلادش نیازمند واردات در حوزه‌هایی مانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و …. است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال می‌کند.

وی لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی فرصت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دو طرف خواند و تأکید کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با فرصت‌های موجود، به بنگلادش سفر کنند. در این راستا نیز سفارت ما از هر گونه اقدام تسهیلگرانه دریغ نخواهد کرد.

وی به پراکندگی و گستردگی حضور تبعه‌های بنگلادش در کشورهای مختلف نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو میلیون بنگلادشی در عربستان سعودی و یک میلیون بنگلادشی در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند که از مصرف‌کنندگان اقلامی چون خشکبار و خرمای ایرانی هستند. بنابراین دامنه فعالیت تجار ایرانی منحصر به کشور بنگلادش نخواهد بود و می‌توانند بازار خود را در کشورهای همسایه نیز پیدا کنند.

ضرورت ارائه محصولات ایرانی با قیمت‌های رقابتی 

منجورول کریم خان موچوری در ادامه بر ضرورت ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار مصرف نیز تأکید کرد و گفت: اگر فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط تجاری با بنگلادش عزم خود را جزم کرده‌اند، ابتدا باید با ارائه قیمت‌های رقابتی، جایگاه خود را در بازار بنگلادش پیدا کنند. مضاف بر اینکه برای دست‌یابی به تفاهمنامه تجاری میان دو کشور، باید فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیت‌های اقتصادی دوطرف مطلع باشند.  

سفیر بنگلادش موضوع تولید مشترک پوشاک را نیز از جمله ظرفیت‌های تجاری بالقوه دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم در قالب یک کارگروه، تولید پوشاک مشترک را آغاز کنیم. این روش نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه‌های هنگفتی نیست و دو طرف نیز از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.  

وی همچنین به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه تأمین می‌شود، اما در صورتی که فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما نیز تلاش می‌کنیم با معرفی طرف‌های تجاری بنگلادشی، زمینه واردات محصولات آنها را فراهم کنیم.

انتهای پیام 

source

توسط ecokhabari.ir