به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد جورابچی استفاده از دانش فنی، اقتصادی و مدیریتی برای بهینه کردن فعالیتهای مربوط به راه را یکی از مهمترین دغدغههای کشورهای توسعه یافته دنیا و بانک جهانی اعلام کرد و گفت: این اقدامات با استفاده از دانش فنی روز موجب تامین حداکثری ایمنی و کارایی حرکت ترافیک همزمان با کاهش هزینهها و تاثیرات نامطلوب محیطی و اجتماعی میشود که از مهمترین مباحث در توسعه زیرساختهای حمل و نقل است.
وی ادامه داد: با استفاده از رویکردهای علمی، به منظور مدیریت شبکه آزادراههای مشارکتی با تکیه بر تجریبات سایر کشورها در این حوزه، اقدامات زیربنایی شامل تدوین و ابلاغ دستور العمل نهایی نگهداری و بهرهبرداری آزادراههای کشور، تدوین نظامنامه تعیین حدود وظایف و ارتباط میان ارکان، پروژههای بهسازی و نگهداری آزادراهی مشارکتی صورت گرفته است.
جورابچی از ایجاد، پیاده سازی و توسعه جامع مدیریت بهسازی و نگهداری آزادراههای کشور خبر داد و گفت: این پروژه از ابتدای مهر ماه سالجاری با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توسط مشاور آغاز شده است که در آن حدود 8 هزار کیلومتر-خط از آزادراههای مشارکی کشور با دستگاههای اسکنر جادهای و همچنین مغزهگیری آسفالت و چاهکهای دستی در طول 3 سال بررسی میشوند.
وی ادامه داد: این اقدام با طراحی علمی سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری جامع آزادراههای مشارکتی با استفاده از نرمافزار تخصصی و بارگذاری اطلاعات برداشته شده توسط تجهیزات پیشرفته صورت میگیرد.
مدیرکل بهرهبرداری از آزادراهها ارزش تقریبی شبکه آزادراههای کشور را حدود 8 میلیارد دلار دانست و افزود: بر اساس روشهای علمی پذیرفته شده، هزینه نگهداری سالانه این مسیرها حداقل 180 میلیون دلار و هزینه نگهداری سالیانه مطلوب، حدود 360 میلیون دلار است که مدیریت صحیح و بهینه این میزان هزینه، بدون تکیه بر روشهای علمی و تخصصی مقدور نیست.
وی در خصوص مزایای بهره مندی از این روش علمی در حوزه نگهداری و بهسازی آزادراه ها اظهار داشت: حفظ سرمایه اولیه راهها و استفاده حداکثری از سرمایه و حفظ سطح سرویس مناسب راه به همراه افزایش ایمنی و کاهش هزینههای استفاده کنندگان و متولیان نگهداری از راهها و کند کردن روند تخریب مسیرها، از مهمترین مزایای این روش است.
جورابچی نهادینه کردن رویکرد علمی مدیریت و نگهداری راه در شرکتهای بهره بردار را از مهمترین اهداف این پروژه دانست و گفت: تهیه برنامههای بهسازی و نگهداری سالیانه رویه راه در شبکه آزادراهی، ممیزی ایمنی سالیانه شبکه آزادراهی، تهیه برنامه تعمیر و نگهداری سالیانه ابنیه فنی در شبکه آزادراهی، توسعه مدلهای پیشبینی عملکرد رویه راهها، از دیگر اهداف این برنامه است.
مدیرکل بهرهبرداری از آزادراهها تاکید کرد: با استفاده از این اطلاعات میتوان بستر تولید برنامههای بهسازی و نگهداری میان مدت شبکه آزادراههای مشارکتی راظرف 3 تا 5 سال فراهم کرد، کارایی اقدامات اجرایی را با پایش دقیق نتایج حاصل افزایش داد و هزینههای بهسازی را واقعی کرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر مصوبهای مبنی بر مشارکت وزارت راه و شهرسازی در تامین نقدی و غیرنقدی نیازهای بهسازی و نگهداری رویه آزادراههای کشور صادر شده است که نیازمند درج ردیف اعتباری بودجهای در سالجاری توسط مجلس شورای اسلامی است که با این اقدام موجب تحولی در کیفیت روسازی و رسیدن برخی آزادراهها به شرایط مطلوب است.
انتهای پیام/
source