مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در حاشیه کیش اینوکس ۲۰۲۴ خبر داد:

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۴ در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و در تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این منطقه از تصویب خط ریلی ماکو در کریدور شرق به غرب خبر داد و این پروژه را گامی مهم برای رشد زیرساخت‌های منطقه و جذب سرمایه‌گذاری دانست.


صفحه اقتصاد –

منطقه آزاد ماکو با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از روش‌های نوین تامین مالی، در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های تجاری و اقتصادی کشور قرار دارد. اقدامات گسترده در زمینه ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل، طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های گردشگری، علمی و دانشگاهی و برنامه‌های جدید برای راه‌اندازی کریدور شرق به غرب، نشان از چشم‌انداز روشن این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی دارد.

حسین گروسی، با تشریح برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای این منطقه بر اهمیت حضور در این نمایشگاه برای ایجاد فرصت‌های جدید در حوزه تامین مالی تاکید کرد. وی با اشاره به نقش روش‌های نوین تامین مالی و اهمیت حضور شرکت‌های بیمه‌ای و کارگزارهای تامین سرمایه در نمایشگاه، این رویداد را فرصتی ارزشمند برای مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور، به‌ویژه منطقه آزاد ماکو دانست که از نظر وسعت و موقعیت جغرافیایی، قابلیت‌های فراوانی دارد.

موقعیت ویژه منطقه آزاد ماکو در میان مناطق آزاد کشور

گروسی با بیان این‌که منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق جوان‌تر در بین نسل اول مناطق آزاد ایران است، بیان کرد: ایران دارای ۱۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی است که هر یک از این مناطق از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. با این حال، منطقه آزاد ماکو با داشتن وسعت زیاد و موقعیت خاص جغرافیایی، می‌تواند فرصت‌هایی که در سایر مناطق آزاد به صورت پراکنده وجود دارد را به‌طور همزمان فراهم کند.

وی به نمونه‌هایی از تخصص‌های مناطق آزاد دیگر نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال جزیره کیش بر گردشگری و قشم بر پتروشیمی و شیلات متمرکز شده‌اند، در حالی که ماکو قابلیت فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری ترکیبی، امنیت غذایی، معادن و تولیدات پوشاک را دارد.

طرح منطقه آزاد علمی و دانشگاهی برای جلوگیری از خروج دانشجویان

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از برنامه‌های این منطقه برای ایجاد «منطقه آزاد علمی دانشگاهی» پرده برداشت و گفت: در حال حاضر دانشجویان ایرانی به کشورهای ترکیه، روسیه و آسیای میانه برای ادامه تحصیل می‌روند که هزینه‌های زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. ما درصدد ایجاد دانشگاه‌هایی با همکاری دانشگاه‌های داخلی و صدور مدرک مشترک هستیم تا از خروج دانشجویان و هزینه‌های سنگین تحصیل در خارج از کشور جلوگیری کنیم.

گروسی همچنین از اقدامات انجام‌شده در حوزه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو خبر داد و اظهار داشت: برای رشد و توسعه هر منطقه آزاد، داشتن زیرساخت‌های قوی، شرط اول است. فرودگاه، ریل، آزادراه و بزرگراه از جمله زیرساخت‌های کلیدی هستند. اگر منطقه‌ای مانند جبل علی در امارات به یک منطقه لجستیکی و تجاری بین‌المللی تبدیل شده، بخش بزرگی از این موفقیت به دلیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و هوایی قوی آن است.

وی افزود: در ماکو، فرودگاه منطقه به‌روز شده و سامانه‌های روشنایی آن با هزینه‌های قابل توجهی به بهره‌برداری رسیده است.

راه‌اندازی کریدور شرق به غرب و اتصال ریلی به ترکیه و اروپا

حسین گروسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: طرح کریدور شرق به غرب که از سه‌راهی مرند آغاز و به فرودگاه، دهکده لجستیک و از آنجا به چشمه ثریا و سپس به ریل سراسری ترکیه و شبکه ریلی اروپا متصل می‌شود، یکی از برنامه‌های کلان زیرساختی ماست که اجرای آن می‌تواند تحولی بزرگ در منطقه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع این پروژه در محدوده منطقه آزاد ماکو توسط سازمان محیط زیست تصویب شده است، اما بخش‌هایی از مسیر که در خارج از منطقه قرار دارد، هنوز نیازمند مجوز محیط زیست است. امیدواریم این مسائل به‌زودی رفع شود تا کار اجرایی این پروژه نیز آغاز گردد.





آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

source

توسط ecokhabari.ir