به گزارش اکوایران :‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به قرائت سئوال خود از شهردار تهران پرداخت. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: همانگونه که مستحضرید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. 

تشکری هاشمی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجام شده از جمله مکاتبه شماره ۴۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است. متأسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آنها توسط شهردار  تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: با این توضیحات و با عنایت به این که موضوع واگذاری و بهره برداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب نامه های شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ مورخ یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار  تهران تذکر داده شده ولی متأسفانه منجر به اصلاح رویه ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.

عضو شورای شهر  با اشاره به طرح سئوال از شهردار تهران گفت: لذا در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سؤالات زیر مطرح می شود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق الذکر اقدام به پاسخگویی کند. 

تشکری هاشمی گفت:  با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود. توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟

وی اظهار کرد: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاری ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام نموده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟ 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد:  با توجه به این که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟

تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستور العمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی که این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده بود که برای بهره برداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت از حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده، شروع شده بود. دلیل کتمان اتفاقات و مغایرتهای اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟

 وی تصریح کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، متولی مدیریت و بهره برداری از ونهای واگذار شده واحد حمل و نقل عمومی شهرها (سازمان تاکسیرانی اعلام) شده است دلایل واگذاری و نهای یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، منظور از بهره بردار، مؤسسه یا شرکت با موضوع حمل و نقل مس افر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده به چه استنادی بهره برداری از ونها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند ، سپرده شده است؟

وی گفت: با توجه به این که بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ بهره بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تأسیس شده باشد و همچنین از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها مؤسسه ها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به این که بر اساس بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ شهرداری باید جابجایی مسافر را  به بهره برداران واگذار نماید، چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده اند؟

وی افزود: با وجود این که طبق جزء ۶۱ بند ب تبصره دوم پیوست یکم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط یا ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران به شماره ۱۶۰/۱۳۷۷/۱۱۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۸/۱۲ مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟

تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتى بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده، چه بوده است؟

 وی گفت:  میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته ؟

 رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت:  در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.

 علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در خصوص سئوال سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با موضوع «ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور» پاسخ خود را مطرح کرد.

زاکانی در فراز ابتدایی پاسخ خود به عضو شورا گفت: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعده ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداری ها در اختیارش قرار می دهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.

وی افزود: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود. ما جزء شهرداری های خوش حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و ۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحویل ما شد.

شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور نتوانست به دلایلی به تعهدات خود عمل کند که دلایل آن نیز موجه بود، اظهار کرد: ما موضوع را به شدت پیگیری کردیم که این امکانات به شهر اضافه شود اما چون وزارت کشور نتوانسته بود بخش ارزی خودروساز را تأمین کند؛ عملاً نتوانست این دستگاه ها را تحویل بگیرد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.

زاکانی با تأکید بر اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد که یا پول بازگردانده شود و یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد اما مکرراً می گفتند که ملاک دستور العمل است و ما هم گفتیم که ۷۰ درصد باقی مانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را ۱۵ مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.

وی با بیان اینکه ما به تمام موازین قانونی عمل کرده ایم، تصریح کرد: نامه ای توسط وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی است و پرداخت آن با تأخیر مواجه شده و روند تسریع با پیگیری های صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد پذیرفت.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می گرفتیم، یادآور شد: گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.

زاکانی ادامه داد: رئیس سازمان شهرداری ها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. ما موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور می گفت که بر اساس ضوابط خود اقدام می کند.

وی با بیان اینکه وقتی در شهر فعالیت را شروع کردیم رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوری های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنیم؛ گفت: یکی از فناوری ها شاتل تاکسی بود تا سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و دنبال کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکت دارای این فناوری شد.

شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود؛ تصریح کرد: برای ما اطمینان آور بود که این شرکت می تواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین صورت گرفت.

زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، بلیط تهران- مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه رقم بلیط به ۴۹۵ تا ۵۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن ها سخت است، گفت: تاکسی ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، خاطرنشان کرد: شهروندان با رزرود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا می رود و سازمان می تواند جزئیات آن را ارائه دهد.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح ها به دوره آزمایشی نیاز دارند، اظهار کرد: این اقدام ادامه داشت و دنبال می شد. همان تعداد ون که از طریق تاکسیرانی تفاهم شده بود و چون نمی توانستند مستقیماً قرارداد ببندند شرکت حامیان شهر زیر نظر معاونت مالی با شرکت فناوری مورد نظر قرار داد بست و نزدیک به ۵۰ ون در این طرح مورد استفاده قرار گرفت.

زاکانی با بیان اینکه شاتل تاکسی ها تنها در برخی مقاطع زمانی خاص خدمات تحت این طرح را ارائه می دهند و در دیگر ساعات در سطح شهر خدمات رسانی می کنند، گفت: این اقدام بر اساس خدمتی نوآورانه در شهر بوده است. برای توسعه این کار چهار خط تلاش را دنبال می کنیم که یک مورد آن تقویت سازمان فاواست. خط تلاش دوم ناظر بر سازمان نوآوری و فناوری های نوین است که ابلاغ آن را از وزارت کشور دریافت کردیم.

وی ادامه داد: خط تلاش دیگر تأمین زیرساخت های شهر است و از فاوا، کنترل ترافیک و مترو موارد را دنبال کردیم که شرایط جدیدی ایجاد شود که در شرکت یارانه شهر دنبال خواهد شد. مشکلاتی پیش آمد که کار ما به تأخیر افتاد. البته تلاش ها صورت گرفت که امور بر اساس مجرای قانونی دنبال شود. قراردادها را منعقد کردیم که موضوع به تأخیر نیفتد.

شهردار تهران با بیان اینکه خط تلاش چهارم این بود که یک شرکت امور را مدیریت کند، اظهار کرد: اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند دقیقاً متناسب با موضوع بود. ۴۰ شرکت وجود داشت که تعداد ۲۰ مورد آن برای شهر مضر بودند. شرکت هایی که می توانستند کاربرد داشته باشند، به کار بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دو روز است که برای ما در خصوص ون ها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ون ها در اربعین استفاده شده بود و تعدادی از آنها حتی سانحه دیده بودند که ما حتی آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما با تعیین تکلیف دو روز پیش نمی توانیم کاری کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.

زاکانی با بیان اینکه عدم پرداخت حق وزارت کشور بر اساس عدم تأمین ارز بوده و بر اساس آن نتوانست تعهد خود را نسبت به شهرداری انجام دهد و این خارج از اختیار ماست، یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور نتواست رقم ۷۰ درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد.

شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین ۶۳۰ دستگاه ون بود اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: برنامه ریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوب های مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید اما چون پول را ما پرداخت کردیم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.

زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت هم بهره گیری از نرم افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم افزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری می توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می شود و قابل رهگیری است.

وی درخصوص موارد مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام می شود.

زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.

وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.

شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.

 شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اعلام کرد: تنها ۵۰ دستگاه از ۲۵۲ دستگاه ون در شاتل تاکسی فعالیت می کردند. برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده اند.

وی با بیان اینکه قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک گذاری ۴۳ درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم ناظر بر ۶۳۰ دستگاه به قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل محاسبه است و رقمی که ما پرداخت کردیم، مشخص است.

شهردار تهران با اعلام اینکه نامه وزارت کشور در این خصوص کاملاً مشخص است، گفت: بر اساس محاسبات رقم بر مبنای ۴۳ درصد به حدود ۲۷۶ میلیارد تومان می رسد که ما تقریبا ۲۷۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم. ما چند صد میلیونی بیشتر به وزارت کشور دادیم نه بخش خصوصی که آن هم گفتند بازمی گردانند.

وی همچنین تصریح کرد: ما می دانیم وزارت کشور چرا نتوانست پرداخت کند. بنابراین چرا عدم تأمین هزینه ون ها از سوی وزارت کشور به سمت ما منتقل می شود؟ آقای تشکری هاشمی می دانند کار چقدر مشکل است. ایشان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را در سال ۱۳۹۰ پیگیری کردند که خرید آن انجام شود اما تا سال ۱۳۹۶ تنها چهار دستگاه وارد شد. این خوب است که ما بگوییم چرا اینگونه شد؟

زاکانی با بیان اینکه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، یادآور شد: تمام اعتراض بر این است که چرا شهرداری دو سال پیش ۵۰۰ میلیون تومان اضافه پرداخت کرده است. کار سخت است. ما متهم هستیم که چرا این رقم اضافی را واریز کردید. حرف ما این است که شما در کار اجرا هستید و ۹۹ میلیارد تومان متعهد بودید و ۶۳ میلیارد تومانش را هم پرداخت کردید. درواقع این نشان می دهد کار اجرا سخت است.

شهردار تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که شورا بودجه ما را به گونه ای تنظیم کند که بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که شورا به ما کمک کند تا مسیر دنبال شود. 

وی با تأکید بر اینکه وقتی وزارت کشور نمی تواند رقم ون ها را بپردازد چه ضرورتی دارد که با اقتضای وزارت کشور، موارد را تنظیم کنم بلکه به اقتضای شهر اقدام خواهم کرد، گفت: اصل ماجرا این است که وزارت کشور به تعهدات خود عمل نکرده و ما زمانی باید به دستورالعمل عمل می کردیم که وزارت کشور به تعهدات خود عمل می کرد. 

زاکانی با بیان اینکه اسنپ چه پیشینه ای در حوزه حمل و نقل دارد، گفت: این شرکت صاحب یک نوآوری است و توانسته تمام تاکسی های تلفنی را تحت الشعاع قرار دهد. خدمت و رفاه برای مردم توسط فناوری های نوین تأمین می شود. این شرکت نیز همچون اسنپ ایده ای داشته که توانسته موفق عمل کند و اگر موفق نمی شد باید می پرسیدید که چرا با شرکتی قرارداد بستید که موفق عمل نکرده است. 

شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت در اربعین با نیمی از قیمت خدمات رسانی کرده و در طول دوره آزمایشی خود هم  جابجایی مسافر داشته است. شاتل تاکسی در ساعات پیک خدمت خاص ارائه می کند و برای تاکسی های برقی که در حال ورود هستند، نیز چنین ایده ای در نظر گرفته شده که مردم صندلی تاکسی های برقی را رزرو کنند. 

زاکانی با بیان اینکه اگر در ساعات خارج از فعالیت شاتل تاکسی اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد می کنیم، گفت: آقای وحدت کار مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی، موضوع شاتل تاکسی را اول پیگیری کرد و ادامه کار را دیگران انجام دادند. 

شهردار تهران با اعلام اینکه مواجهه با شرکت های مطرح شده توسط سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و چون نمی توانست قرارداد ببندد شرکت حامیان قرارداد منعقد کرد، یادآور شد: قرار شد شرکت تجارت الکترونیک کار را توسعه دهد اما به دلیل اختلاف نظر با وزارت کشور مبنی بر نحوه استفاده از ون ها، این توسعه صورت نگرفت. 

وی با بیان اینکه شهرزاد توسط شهرداری تهیه شده و شرط شاتل این بود که در قالب شهرزاد خدمات خود را ارائه دهد، گفت: حساب شاتل تاکسی شفاف است و جزئیات آن اعلام می شود. 

زاکانی ادامه داد: سوء جریان وجود ندارد بلکه اختلاف نظری است که بر اساس عدم عمل به تعهد وزارت کشور است که البته وزارت کشور تمام تلاش خود را انجام داد اما بخشی از آن به نتیجه رسید و بخشی دیگر خیر. اگر از نکته مدنظر وزارت کشور که به تعهد خود عمل نکرده بود، تمکین می کردیم باید از ما سوال می پرسیدید. 

شهردار تهران با بیان اینکه هیچ شخصی از طرف شهرداری و مجموعه تجارت الکترونیک محل سوال در ذهن بنده نیست، گفت: ما با اراده در مسیری که در نظر گرفته بودیم، پیش رفتیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه این جلسه گفت: ما تعدادی از شرکت ها را در دوره سوم شورا منحل کردیم اما پنج شرکت محل اختلاف بود که گفتند مورد نیاز است و فرصتی باقی نماند که تجدید نظر صورت بگیرد. باید بررسی شود که ببینیم شرکت مورد نظر جزء شرکت های منحل شده، قرار داشته یا خیر؟ حتی اگر این شرکت ها منحل شده بوده اما هنوز کار می کردند، باز هم نباید با آنها قرارداد منعقد می شد.

زاکانی نیز در این خصوص گفت: این شرکت هم در گذشته هم امروز کارکرد داشته است. در هر صورت موضوع توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری بررسی می شود.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیش از سوال آقای تشکری هاشمی، مکاتبات با وزارت کشور صورت گرفته بود، گفت: ما پاسخ اولیه را در سال ۱۴۰۱ گرفتیم و پاسخ های بعدی سال قبل داده شد و مهرماه امسال آب پاکی را روی دست ما ریختند. موضوع بسیار شفاف است. نامه ای که رئیس سازمان شهرداری ها ارسال کرده صراحتاً بیان کرده که تصمیم گیری در خصوص ون ها از این پس بر عهده شهرداری است چراکه رقم آن را پرداخت کرده است.

وی افزود: ما برای گره گشایی کار مردم خود را به آب و آتش می زنیم و دیگران را هم مجاب می کنیم که کار ما کار درستی است.

 جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای  شهر تهران پس از پاسخ  شهردار تهران به سوال طرح شده؛ گفت: معمولاً دانش آموزانی که امتحان می‌دهند بعد از امتحان به دو گروه می‌شوند. یکی آن‌هایی که درسها را خوب یاد گرفته‌اند و امتحان خود را خوب داده‌اند؛ یکی آنهایی که اصلاً داخل کلاس نبوده‌اند. اکنون نیز پاسخ‌هایی که دوستان شما در اختیارتان  قرار دادند؛ چیزهایی که ما می‌خواستیم، نبود. 

وی ادامه داد: اگر در یک جمله قرار بود من به جای آقای زاکانی پاسخ دهم؛ می‌گفتم سوء جریان‌هایی توسط برخی واحدها انجام شد و من جلوی این سوی جریان‌ها را گرفتم و انشالله از امروز آنها اصلاح می‌شوند.

تشکری هاشمی گفت: شما به ۱۲ سئوال من ۱۲ پاسخ دادید که هیچ کدام آن چیزی که باید می گفتید؛ نبود. در جمله آخر گفتید که به ما کمک کنید، بین خود و خدای خودمان اگر نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم که چیزی جز کمک به شهر نداشته‌ایم. اما شما نیز باید از کمک ما استقبال کنید. اگر عیب شما را گفتیم؛ با شما دشمنی نداریم بلکه اتفاقاً باید باعث خوشحالی شما شود که ما از شما اشکال گرفته‌ایم تا دیگران اشکال نگیرند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه سرپرست معاونت عمرانی سازمان شهرداری و دهداری‌ها گفت:  آقای نصرتی سرپرست معاونت عمرانی سازمان شهرداری و دهداری‌ها که  شهردار فعلی منطقه ۲۲ هم هست؛ سه روز پیش به نامه شما پاسخ داده‌ است. اما باید تأکید کنم  از زمان اجرای طرح، دو سال می‌گذرد. من راجع به امروز و دیروز صحبت نمی کنم بلکه درباره دو سال گذشته صحبت کرده‌ام. اینکه آنها اکنون به شما پاسخی داده‌اند؛ جای ابهام دارد. شما باید پاسخ دهید که چرا در دو مدت دو سال، ون‌ها دریافت نشده‌اند. 

وی درباره قیمت ون‌ها گفت: ۶۳۰ ون  با ۱۳ درصد  سود باید به مبلغ  ۲۱۸ میلیارد تومان خریداری می شد اما شما  ۲۷۸ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اید. چرا حتی با فرض ۱۳ درصد، این میزان مازاد پرداختی داشته‌اید؟ می‌توانستید بگویید که شما را مجبور کرده اند. 

تشکری هاشمی افزود: به جای ۲۱۸ میلیارد تومان شما ۲۷۸  میلیارد تومان پرداخت کرده‌اید. بگویید چرا این اتفاق رخ داده، در پاسخ به این سوال که  چرا دو سال است ون ها به شما تحویل  داده نشده است؛ گفتید که نامه نگاری کرده‌اید اما شما از ۶۳۰ دستگاه ون رونمایی کردید. آبروی شما رفته است. من اگر جای شما بودم پاشنه در وزارت کشور را از جایی در می‌آوردم که چرا ون ها را به شما  نداده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تعهد صورت گرفته بین شما وزارت کشور بوده است. وزارت کشور باید پاسخگو  باشد که چرا  از محل مطالبات بابک زنجانی که پرداخت شده؛ خرید خارجی انجام نشده و چرا درحالی که پول به حساب قوه قضاییه بازگشته؛ وزارت کشور حق خود را نگرفته است. امروز ما و شما باید طلبکار باشیم که چرا با وجود آنکه پول به خزانه دولت آمده؛ ون ها داده نشده‌اند. 

وی بیان کرد: چرا همان زمان نگفتید که اگر مشکل پیش آمده و ون داده نشده؛ پول به شما پس داده شود؟ ارزش پول شما در طول این دو سال، نصف شده است. اگر دو برابر پول خود را بگیرید؛ آن زمان است که می‌توانید بگویید حقوق شهرداری حفظ شده اما شما این کار را هم انجام ندادید. 

تشکری هاشمی اظهار کرد: مگر  خودتان نمی‌توانستید از ایران خودرو ون خریداری کنید که از وزارت کشور خواستید این کار را انجام دهد؟ 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چطور شده  که بعد از دو سال، عقبگرد رخ داده است؛ گفت:  شما در برج ۱۱ گفته‌اید که به دنبال دستورالعمل وزارت کشور هستید اما برج ۹ نامه به شما داده شده بود. چرا شما از نامه‌ای که دو ماه قبل در دفتر شما بوده است؛ خبر نداشته‌اید؟ من راجع به امروز و دیروز صحبت نمی‌کنم. من درباره دو سال گذشته صحبت می‌کنم. چرا علی‌رغم آنکه به شما ابلاغ شده بود و در حالی که نامه وزارت کشور برای شما آمده بوده است؛ گفته‌اید که چنین اتفاقی رخ نداده و آن را کتمان کردید. 

وی گفت:  اگر جای شما بودم با کسانی که با آبرویتان بازی کرده‌اند و اطلاعات غلط به شما داده‌اند؛ برخورد می‌کردم. اگر به شما گفته‌اند که ون‌ها به کسی داده نشده است؛ قطعاً این حرف خلاف واقع است. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه من گفتم متولی ون‌ها  باید سازمان تاکسیرانی باشد؛ گفت: برخلاف گفته آقای زاکانی، سازمان تاکسیرانی به جز یک مقطع چند روزه در آخر دوره  آقای وحدتکار که تصمیماتی گرفته شد؛ در تمام مدت، سازمان تاکسیرانی جزء بی‌اطلاع‌ترین واحدهای شهرداری بوده و  متولی ون ها  در دست جریان منتسب به شرکت آی تی بوده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:  دو سال است که زمان از دست رفته و خسارات سنگین حیثیتی و مالی به شهرداری تهران  وارد شده است. 

وی اظهار کرد: در طول یک سال گذشته درحالی که دستورالعمل روی میز شما بوده؛ شما اقدامی انجام نداده‌اید. در حالی که شما گفته‌اید شرکت پارس شهروند مجوز داشته اما مشخص است که شورای شهر، مجوز این شرکت را باطل کرده است. چگونه ممکن است بدون اجازه شورای شهر، یک شرکت به فعالیت بپردازد. 

تشکری هاشمی گفت: شما  به صورت ترک تشریفات، ون‌ها را به یک شرکت داده‌اید. شما در پاسخ گفتید که شرکتی به نام به‌همراه نرم‌افزار داشته و  شما ناوگان  را به آن شرکت داده‌اید. اما نرم‌افزار هم  نگرفته‌اید. در حال حاضر، ون ها به شرکتی داده شده که اساسنامه آن اجازه این کار را نمی‌داده است. شرکت  از سازمان تاکسیرانی مجوز  نداشته و همچنین قراردادی هم  با شرکت منعقد نشده  است و  صورت جلسه تغییر تحول هم  نداشته است. باید بگویید پول با چه مکانیزمی  به حساب شهروند می‌رفته است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای  شهر تهران تصریح کرد:  شرکت مذکور  به صورت غیرقانونی خودروها را به صورت دربستی و اجاره ای  به شرکت‌ها و افراد دیگری داده و این  ون ها نه تنها در سطح شهر تهران دیده شده‌اند  بلکه در استان‌های دیگر به ارائه خدمات می‌پرداخته‌اند. اگر دوست داشته باشید من می‌توانم پرینت گذر این خودروها در شهرهای دیگر را ارائه دهم، کجای قانون گفته شده ون‌های تهران می‌توانند در شهرهای دیگر به ارائه خدمات بپردازند؟ این ون ها  در اثر کار نکردن دچار نقص‌های زیادی شدند. آنهایی هم که کار کرده‌اند؛ یا دچار تصادف شده‌اند یا خسارات زیادی به آنها وارد شده است. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه در هیچ کجای شهرزاد، تعاملات مالی درج نشده است؛ گفت: شما در خصوص میزان درآمد شرکت‌ها نگفته‌اید. شما گفتید که ون‌ها ۱۲۰۰ مسافر می‌تواند جابجا کرده‌اند. اما هر ون که در کنار خیابان است هم می‌تواند ۱۵۰ مسافر را جابجا کند که ۱۲۰۰ نفر مطابق با ظرفیت یک هفته است. یعنی شما فقط یک درصد از این ناوگان را استفاده کرده‌اید. بگویید که ۹۹ درصد باقیمانده کجا استفاده شده است.

تشکری هاشمی گفت:  تقاضای بنده از آقای زاکانی این است که بنده را به عنوان یه برادر خود و کسی که با دید خیرخواهی صحبت می‌کند؛ قبول کند. شما می‌دانید که اتفاقاتی که رخ داده؛ غلط است.

source

توسط ecokhabari.ir