احد وظیفه درباره میانگین بارش و دمای مهر ماه اظهار کرد: طی ماه گذشته بارندگی‌ها فقط محدود به نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز بود. در سایر نقاط کشور بارش قابل ملاحظه‌ای نداشتیم. میانگین بارندگی مهر ماه حدود ۳۸ درصد زیر نرمال بود.

او ادامه داد: از نظر دمایی هم ماه گرم‌تری نسبت به دمای میانگین نرمال را سپری کردیم و به‌طور میانگین بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس دمای کشور بالاتر از نرمال بود؛ به خصوص در مناطق جنوبی و مرکزی این اتفاق رخ داد.

وظیفه تصریح کرد: بارندگی زیر نرمال و دمای بالای نرمال از وضعیت ال نینو و لانینا نشات نمی‌گیرد و در شرایط خنثی قرار داریم، یعنی دمای آب اقیانوس آرام در شرایط معمول و نه گرم‌تر از نرمال «ال‌نینو» و نه سردتر از نرمال «لانینا» است. به هر حال این نوسانات دما و بارش همواره در اقلیم وجود دارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیش بینی دما و بارش از آبان ماه تا دی ماه گفت: قالب مدل‌های عددی برای پنج تا شش ماه آینده نشان می‌دهند که بارندگی‌ها در غالب مناطق ایران به‌خصوص جنوب غرب، یعنی حوزه زاگرس مرکزی کمتر از نرمال است. اگر سه حالت ترسالی،  نرمال و زیر نرمال را در نظر بگیریم، بیشترین درصد به حالت زیر نرمال اختصاص دارد. دما نیز بالاتر از نرمال خواهد بود. در واقع بارش کمتر از نرمال و دما بیشتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

او ادامه داد: درغالب این شبیه‌سازی‌ها وضعیت «ال‌نینو» و «لانینا» در بلند مدت یک اثر بسیار مهم دارد. در سال‌های «ال‌نینو» بارش‌های پاییز و زمستان بیش از نرمال و در سال‌های «لانینا» بارندگی‌ها کمتر و دما بالاتر از نرمال است. امسال پیش‌بینی می‌کنیم طی پاییز تا زمستان به وضعیت «لانینا» برسیم اما این شرایط احتمالا قوی نخواهد بود، یعنی آب دمای اقیانوس آرام در محیط حاره‌ای این اقیانوس خیلی افت نخواهد کرد.

وظیفه در پایان تاکید کرد: اگرچه غالب مدل‌ها بارندگی کمتر از نرمال را پیش‌بینی کرده‌اند، با این حال کمبود خیلی زیاد بارش نخواهیم داشت بنابراین به شرایط بارندگی در پاییز و زمستان بدبین نیستیم.

source

توسط ecokhabari.ir