محمد امین محبی خبرنگار نفت آنلاین |  این گزارش کوتاه، به بررسی دلایل اینکه می گوییم کارکنان صنعت نفت نباید سقف حقوق داشته باشند می پردازد . این نوشته برای کسانی نوشته شده است که با صنعت نفت آشنایی ندارند و به دنبال چرایی اعتراض خانواده صنعت نفت نسبت به سقف حقوق هستند.


 


دلایل استثنا کردن پرسنل صنعت نفت از سقف حقوق



1. شرایط کاری سخت


   – پرسنل صنعت نفت اغلب در شرایط آب و هوایی سخت و مناطق دورافتاده کار می‌کنند. این شرایط شامل دمای بالا، محیط‌های خطرناک و ساعات طولانی کاری است که نیاز به تعهد و مقاومت بالایی دارد و متاسفانه این شرایط وقتی سخت تر خواهد شد که شما از خانواده خود دور هم باشید . این در حالی است که اگر کلیه دستگاه های اجرایی را جستجو کنیم حتی یک نفر را نخواهید دید که هم کارش سخت باشد و هم اینکه چهارده روز تمام در کنار خانواده خود نباشد .


 


2. خطرات شغلی بالا


   – فعالیت در صنعت نفت با خطرات فراوانی همراه است، از جمله احتمال وقوع انفجارها، نشت مواد خطرناک و آسیب‌های جسمی. این خطرات نیاز به حقوق بالا و مناسب برای جبران تلاش‌ها و ریسک‌های متحمل شده دارد. اگر به آرشیو اخبار نفت آنلاین در چند سال گذشته نگاه کنید خواهید دید صدها نفر بعلت حوادث شغلی جان خود را در گوشه و کنار صنعت نفت از دست داده اند.


 


3. تخصص و مهارت‌های بالا:


   – پرسنل صنعت نفت دارای تخصص و مهارت‌های فنی بالای هستند. این تخصص‌ها شامل دانش فنی و مهندسی، مدیریت پروژه، کنترل کیفیت و سایر مهارت‌های خاص است که باید به صورت مناسب جبران شود. اگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس سری بزنید خواهید دید بسیاری از متخصصینی که صنایع نفت و گاز آنها را می چرخانند از کشورهای اروپایی و آمریکایی آمده اند چون در کشورشان متخصصی وجود ندارد . اما در ایران تمامی این افراد در صنایع نفت و گاز داخلی هستند و خوشبختانه آنقدر افراد متخصص و کاردان در بین ایرانیان یافت می شود که دیگر نیازی به ورود متخصصین خارجی نیست و باید قدر آنها را دانست.


 


4. تأثیر مستقیم بر اقتصاد ملی:


   – صنعت نفت یکی از منابع اصلی درآمدی کشور است و عملکرد موثر و کارآمد پرسنل در این صنعت تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ملی دارد. افزایش انگیزه و رضایت پرسنل می‌تواند به بهبود عملکرد و بهره‌وری صنعت نفت منجر شود و این موضوع می تواند شکوفایی اقتصادی را در پی داشته باشد.


 


اگر سقف حقوق برداشته شود چه اتفاقی می افتد؟



1. افزایش انگیزه و رضایت پرسنل:


   – پرداخت حقوق بالاتر و مناسب‌تر می‌تواند به افزایش انگیزه و رضایت پرسنل منجر شود که در نتیجه بهره‌وری و کارایی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.


 


2. جذب و نگه‌داشت نیروهای متخصص:


   – با استثنا کردن پرسنل صنعت نفت از سقف حقوق، می‌توان به جذب و نگه‌داشت نیروهای متخصص و با تجربه کمک کرد. این امر باعث ارتقاء کیفیت و بهره‌وری صنعت نفت خواهد شد.


 


3. جبران تلاش‌ها و خطرات متحمل شده:


   – پرداخت حقوق بالاتر می‌تواند به عنوان جبران تلاش‌ها و خطرات متحمل شده توسط پرسنل صنعت نفت عمل کند و از کاهش ناگهانی نیروها جلوگیری کند.


 


نتیجه‌گیری

 


استثنا کردن پرسنل صنعت نفت بالاخص در حوزه عملیات از سقف حقوق با توجه به شرایط کاری سخت، خطرات شغلی بالا و نیاز به تخصص و مهارت‌های خاص، می‌تواند به افزایش انگیزه، رضایت و بهره‌وری آن‌ها منجر شود. این اقدام نه تنها به نفع پرسنل است بلکه تأثیرات مثبتی بر عملکرد و اقتصاد ملی خواهد داشت.

نفت آنلاین از تمامی دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان در این خصوص می خواهد هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل بزرگ فکری اساسی شود تا پرسنل صنعت نفت با آرامش خاطر بیشتری بتوانند به اقتصاد کشور خدمت کنند.

قطعا تعلل در این موضوع می تواند صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد نماید بطوری که بعنوان نمونه در سال های گذشته بسیاری از متخصصین یا در حال مهاجرت هستند یا اینکه درخواست انتقال به واحدهای ستادی را می دهند که این موضوع می تواند لطمه ای بزرگ به صنایع نفت و گاز کشور باشد.

source

توسط ecokhabari.ir