به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در دیدار آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس، با رئیس اتاق تهران دو طرف بر تقویت ارتباطات و تعاملات دو سویه تاکید کردند. در این جلسه که با حضور بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، غلامرضا ملکی  مدیر امور مجلس اتاق تهران و هرویک یاریجانیان رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران برگزار شد، علاوه بر طرح پیشنهادات و نظرات بخش خصوصی درباره طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی، ضرورت تغییر موقعیت ایران در اتحادیه اوراسیا از عضویت ناظر به عضویت دائم نیز مورد اشاره قرار گرفت.

رئیس اتاق تهران در ابتدای این جلسه به جایگاه اتاق تهران و سهم اعضای این اتاق در تولید ناخالص داخلی کشور اشاره و عنوان کرد که از 70 هزار عضو اتاق ایران، بیش از 40 هزار عضو مربوط به اتاق تهران است و در واقع بیش از نیمی از اعضای اتاق‌ بازرگانی در کشور، عضو اتاق تهران هستند.

 به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی‌عرب در ادامه به طرحی که این روزها با عنوان اصلاحیه قانون اتاق بازرگانی در مجلس در دست بررسی است پرداخت و گفت: برخی از بندهای این طرح، باعث ایجاد دغدغه‌هایی بابت تضعیف جایگاه اتاق بازرگانی و به‌طور خاص اتاق تهران ایجاد کرده که یکی از این موارد، کاهش تعداد اعضای هیات نمایندگان است؛ در حالی که هم‌اکنون ترکیب مناسبی از نمایندگان بخش بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی در اتاق تهران حضور دارند و کاهش تعداد اعضا این ترکیب را تغییر می‌دهد؛ ضمن آنکه اعضای اتاق تهران به طور مستمر طی سال‌های اخیر در حال افزایش بوده و این روند ادامه دارد و کاهش اعضای هیات نمایندگان تناسبی با این رشد نخواهد داشت.

لغو عضویت نمایندگان دولتی در اتاق تهران در طرح مذکور مساله دیگری بود که رئیس اتاق تهران نسبت به آن انتقاد کرد و گفت: عضویت نمایندگان دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران، به دلیل چابکی ذاتی این اتاق، امکان ارتباط موثر با دستگاه‌های دولتی و رسیدگی به مسایل فعالان بخش خصوصی را فراهم کرده است. ضمن اینکه این افراد از طریق اتاق تهران در ترکیب اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران نیز حضور دارند. اما چنانچه عضویت نمایندگان دولتی صرفا محدود به اتاق ایران شود، بهره‌گیری از این ظرفیت دچار چالش می‌شود.

رئیس اتاق تهران عنوان کرد که مجلس در تدوین این طرح به نظرات بخش خصوصی توجه نشان داده و از استقلال اتاق بازرگانی صیانت کند.

نجفی عرب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور هیات تجاری اتاق تهران در ارمنستان و نشست اقتصادی ایران و اوراسیا، از ضرورت تسهیل عضویت دائمی ایران در این اتحادیه توسط مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

ضرورت حفظ استقلال و تقویت اثرگذاری اتاق بازرگانی

دبیرکل اتاق تهران نیز با در این جلسه اشاره به تصمیم مجلس برای اصلاح قانون اتاق بازرگانی عنوان کرد که درخواست بخش خصوصی در ارتباط با اصلاح این قانون، معطوف به دو حوزه ساختاری و عملکردی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بهمن عشقی گفت: از منظر ساختاری مطالبه بخش خصوصی این است استقلال اتاق حفظ شود و این نهاد بتواند برای خود تصمیم بگیرد. در عین حال، درخواست دیگر ما معطوف به تقویت اثرگذاری اتاق بازرگانی است. در این زمینه، توجه به نظر خبرگان و مطالعه تطبیقی نقش و جایگاه اتاق‌های بازرگانی، دست‌کم در منطقه، می‌تواند برای مجلس راهگشا باشد.

او همچنین، از ضرورت تعجیل در الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا سخن گفت و با اشاره به توافق‌هایی که اخیرا توسط مقامات سیاسی با دیگر کشورها صورت گرفته است، درباره سهم بخش خصوصی از این توافق‌ها پرسید و گفت: بدیهی است که دولت‌ها به تنهایی قادر به پیشبرد این پروژه‌ها نیستند و پیشنهاد ما این است که پروژه‌های اقدام مشترک میان دولت و بخش خصوصی تعریف شود.

دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش به تفسیر کمیسیون عمران مجلس از ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است که معادل 12 ‌‌در‌‌ هزار ‌ارزش‌ گمرکی کالا‌‌‌های وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول می‌شود، توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز شده تا صرف کمک و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و عشایر شود. ظاهراً کمیسیون عمران بر دریافت 12 در هزار، مازاد بر ارزش افزوده مصر است؛ در حالی که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری با صحه‌گذاری بر نظر گمرک، 12 در هزار را در متن ارزش افزوده و نه مازاد آن تفسیر کرده است. اکنون طرح موضوع استفساریه از مجلس مطرح شده که ضرورتی به استفساریه نیست.

او با بیان اینکه اجرای آنچه کمیسیون عمران بر آن اصرار دارد، آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت، افزود: افزایش ارزش افزوده در گمرک برای کالاهای اساسی از یک درصد به 2.2 درصد، افزایش هزینه فعالان اقتصادی بر مبنای نرخ ETS به حدود 22 همت و در نهایت رسوب کالا در گمرکات از جمله پیامدهای اجرایی شدن این تفسیر خواهد بود.  

اهمیت مشارکت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای

در ادامه این جلسه، آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه بررسی قانون اتاق بازرگانی در کمیته بازرگانی داخلی ذیل کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز خواهد شد، گفت که از  تمام ذی‌نفعان از جمله نمایندگان اتاق تهران برای حضور در این کمیته دعوت خواهد شد. ضمن آنکه سعی می‌کنیم با مطالعه جایگاه اتاق‌های بازرگانی در سایر کشورها طرح جامعی در این زمینه تهیه کنیم.

او نیز با اشاره به برخی توافق‌های صورت گرفته توسط هیات تجاری اتاق تهران در ارمنستان از احتمال تشکیل فراکسیون اوراسیا در مجلس خبر داد و گفت که با شکل‌گیری این فراکسیون، عضویت ایران در این اتحادیه با سرعت بیشتری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

شاوردیان در ادامه به اهمیت مشارکت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که هر چه شرکت‌های ایرانی نقش پررنگ‌تری در بازارها و توسعه زیرساخت‌های کشورهای منطقه داشته باشند، مواضع ایران نیز مستحکم‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/

source

توسط ecokhabari.ir