غزال زیاری: لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی معضلی جهانی است. تعداد مسافران پروازهای لغو شده به حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد و این موضوعی نیست که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند آن را دست‌کم بگیرند.

دراین‌بین بحران کمبود جهانی هواپیما بیش از هرزمان دیگری به چشم می‌آید و این روزها شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز به دلیل کمبود هواپیماهای قابل سرویس، مجبور به حذف سه سفر رفت‌وبرگشت روزانه در زمستان شده است.

حالا یک کاربر عادی به نام تام کار این سؤال را مطرح کرده: «آیا نمی‌توان از صدها هواپیمای پارک شده در فرودگاه‌های جهان استفاده کرد؟ مطمئناً می‌توان آن‌ها را اجاره کرد. نه؟»

چرا هواپیماهای بازنشسته به‌ندرت احیا می‌شوند؟

هواپیماهای بازنشسته در سراسر دنیا

سؤال او جای بررسی دارد. برای کشف ده‌ها هواپیمای مسافربری پارک شده باید به لورد در جنوب غربی فرانسه رفت. آخرین باری که من آنجا بودم، تعداد هواپیماهای ایرباس A۳۸۰ پارک شده در آنجا به‌شدت جلب‌توجه می‌کرد. ولی این هواپیماها به‌جایی پرواز نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که اولین سوپرجامبوی دوطبقه دنیا (ایرباس A۳۸۰) تنها ۱۷ سال پیش تحویل داده شد و درنتیجه هیچ‌یک از این هواپیماها آن‌چنان قدیمی نیستند. آن‌ها در کنار جت‌های متنوع بوئینگ و تعداد انگشت‌شماری از هواپیماهای A۳۴۰ که خراب به نظر می‌رسیدند، پارک شده بودند.

چرا هواپیماهای بازنشسته به‌ندرت احیا می‌شوند؟

صحنه‌های مشابهی را نیز می‌توان در فرودگاه نظامی سابق تروئل در اسپانیا و در سراسر فرودگاه‌های جنوب غربی آمریکا مشاهده کرد که دیدنی‌تر از همه، فرودگاه لجستیک کالیفرنیای جنوبی در خارج از ویکتورویل است. قبل از همه‌گیری کووید، چندین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ (جامبوی سابق بریتیش ایرویز) زیر آفتاب صحرا خاک می‌خوردند.

این بدان معناست که در سراسر جهان، صدها هواپیمای این‌چنینی، آن‌هم در شرایطی که بسیاری از خطوط هوایی نیازمند هواپیمای دوربرد هستند، بازنشسته شده‌اند.

چرا هواپیماها احیا نمی‌شوند؟

دراین‌بین، بسیاری از مسافران و خدمه پروازها، خواهان استفاده مجدد از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ هستند. این در حالی است که حتی قبل از همه‌گیری کووید، قرار بر این بود که این هواپیما دست‌کم در خطوط هوایی بریتیش ایرویز بازنشسته شود.

در شرایطی که هواپیماهای قدیمی که به‌خوبی از آن‌ها نگهداری شده، کاملاً ایمن هستند، باید این را در نظر داشت که با افزایش سن هواپیماها، هزینه نگهداری آن‌ها در شرایط ایده‌آل افزایش می‌یابد و این هواپیماها با داشتن چهار موتور تشنه، در مقایسه با هواپیماهای مدرن سوخت به‌مراتب بیشتری مصرف می‌کنند که این ازنظر اقتصادی و زیست‌محیطی غیرقابل‌توجیه است.

چرا هواپیماهای بازنشسته به‌ندرت احیا می‌شوند؟

یکی از پیشنهادهای جذاب روی میز هم این است که بریتیش ایرویز برای خرید تعدادی از هواپیماهای A۳۸۰ که در انتظار مالکان هستند، دست‌به‌کار شود؛ باوجودی که این هواپیماها نیز چهار موتور دارند اما ظرفیت حمل مسافران به‌مراتب بیشتری را دارا هستند.

گرچه بریتیش ایرویز چند هواپیمای A۳۸۰ را برای افزایش انعطاف‌پذیری‌اش در اختیار دارد، اما تعداد پروازهایش را به دلیل کمبود تعداد هواپیماهای قابل تعمیر کاهش داده است؛ پس این راهکار جذابی به نظر می‌رسد که برخی از A۳۸۰ های بازنشسته را پیش از موعد را خریداری کرده یا اجاره دهد که البته این هم کار ساده‌ای نیست.

آنچه باید بدانیم این است که احیای هواپیما، روندی به‌شدت کند است و آنچه خطوط هوایی مختلف به آن نیاز دارند، راه‌حلی سریع است و در این میان، روبرو شدن افراد با گران‌تر شدن قیمت‌های بلیط هواپیما، کاملاً قابل‌درک خواهد بود.

منبع: independent

۵۸۲۳۱

source

توسط ecokhabari.ir