سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت : مجموع تجارت غیرنفتی کشور در فصل تابستان به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به تابستان سال قبل با رشد ۹.۴ درصدی همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی –  سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران – اظهار کرد: در تابستان امسال تجارت غیرنفتی کشور به ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که از این میزان ۱۲.۳ میلیارد دلار صادرات و ۱۸.۳ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

وی افزود : میزان صادرات کشور در  تابستان امسال  نسبت به تابستان سال ۱۴۰۲ رشد ۶.۲ درصدی داشته و میزان واردات به کشور در تابستان امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل،   رشد ۱۱.۶ درصدی داشته است.

لطیفی افزود : در تیرماه امسال سه میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار کالای ایرانی صادر شده (رشد ۱۰ درصدی)، در مرداد ماه، با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، چهار میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی صادر شده و در سومین ماه تابستان نیز ۳.۹ میلیارد دلار (کاهش ۷.۱ درصدی) کالای ایرانی صادر شده است.

وی در خصوص واردات کالا در تابستان گفت: پایین ترین میزان واردات کالا به کشور در تابستان مربوط به تیر ماه با سه میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۲ با کاهش ۲۸.۴ درصدی همراه بوده، بیشترین میزان واردات با ۶.۴ میلیارد دلار و رشد ۲۱.۶ درصدی مربوط به مرداد ماه بوده و بعد از آن در شهریور ماه ۶.۳ میلیارد دلار کالا  وارد کشور شده که  ۱۲ درصد بیشتر نسبت به شهریور سال قبل بوده است.

لطیفی در پایان گفت: تراز تجاری کشور،   در فصل  تابستان امسال  با اضافه شدن  واردات بیش از ۲.۵ میلیارد دلار طلا  و خودرو، در کنار نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی و ماشین الات صنعتی،   با وجود رشد صادرات، به منفی ۶ میلیارد دلار  رسید. میزان تجارت کشور در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نیز  ۱۰ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir