سخت ترین مشاغل دنیا کدامند؟

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: اگر گشتی در جامعه بزنید خواهید دید افراد کار‌های متفاوتی را انجام می‌دهند که همه آن‌ها ارزشمند و مفید برای جامعه هستند. برخی از این کار‌ها و مشاغل تقریباً آسان هستند، برخی کمی سخت و برخی از این مشاغل را در دنیا مشاغل سخت می‌نامند. این مشاغل اگرچه سختی‌های زیادی دارد، اما آدرنالین بالایی هم دارد و افرادی که به این کار‌ها می‌پردازند علاقه خاصی به آن دارد.

ملاک تعیین سخت‌ترین شغل‌های دنیا 

فشار‌های جسمی و روانی که برخی از شغل‌ها به افراد وارد می‌کنند، مهم‌ترین دلایل برای رده‌بندی سخت‌ترین شغل‌های دنیا هستند. در کنار این‌ها، موارد دیگری مثل بدی آب و هوا، دور افتاده بودن محل کار، طولانی بودن ساعات کاری، استرس زیاد و همچنین پایین بودن دستمزد در برابر کار انجام‌شده، در تعیین اینکه چه شغل‌هایی در میان سخت‌ترین‌ها قرار می‌گیرند، تأثیرگذار هستند. در ادامه با در نظر گرفتن این عوامل، شغل‌هایی بررسی شده‌اند که به‌طور معمول بر سر سخت‌بودن آن‌ها توافق وجود دارد.

مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور

•    بازنشستگی پیش از موعد: کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند پس از ۲۰ سال سابقه کار، بدون شرط سنی بازنشسته شوند.

•    حقوق و مزایای بیشتر: کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور از حقوق و مزایای بیشتری مانند حق سختی کار برخوردار هستند.

•    ساعت کاری کمتر: کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور از ساعات کاری کمتری نسبت به سایر کارگران برخوردارند.

معرفی سخت‌ترین شغل‌های جهان

۱. کار در معدن

کارگران معادن، اعماق زمین را برای استخراج مواد معدنی، فلزات و سنگ‌های قیمتی حفاری می‌کنند. کار در معدن به دلیل شرایط سخت و طاقت‌فرسا، خطرات متعدد و سختی‌های فیزیکی و روانی، به عنوان سخت‌ترین شغل دنیا شناخته می‌شود. آن‌ها باید در اعماق زمین، در تاریکی مطلق کار کنند. همیشه در معرض گرد و غبار و ذرات معلق در هوا هستند که می‌تواند به سلامتی آن‌ها آسیب برساند. کارگران معدن در معرض سر و صدای زیاد ماشین‌آلات و انفجار‌ها هستند که می‌تواند به شنوایی آن‌ها آسیب برساند. در برخی معادن، دمای هوا بسیار بالا است و می‌تواند باعث گرمازدگی و مشکلات تنفسی شود. در برخی معادن، رطوبت هوا بسیار بالا است و می‌تواند باعث بیماری‌های قارچی و تنفسی شود. در این شغل خطرات متعدد مانند ریزش معدن، انفجار، سقوط از ارتفاع، برق‌گرفتگی و بیماری‌های تنفسی همواره وجود دارد.

۲. پزشکان جراح

جراحان که اغلب به عنوان اوج تبحر حرفه پزشکی در نظر گرفته می‌شوند، با چالش‌های روزانه بزرگی مواجه هستند که هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سخت است. کار آن‌ها به عمق استثنایی از دانش پزشکی، تعهد به یادگیری مادام العمر و توانایی انجام کار‌های پیچیده و دستانی محکم نیاز دارد. با این حال سخت جراحی فقط فنی نیست. جراحان باید در چند ثانیه تصمیماتی بگیرند که زندگی آن‌ها یا بیمار را تغییر می‌دهد، جایی که زندگی بیماران آن‌ها اغلب در لبه مرگ و زندگی است. فشار در اتاق عمل بسیار زیاد است و وزن عاطفی آن‌ها قابل توجه است.

۳. آتش نشان

نقش یک آتش‌نشان این است که از زندگی انسان‌ها یا حتی حیوانات در مقابل خطرات محافظت کند و این کار تنها زمانی امکانپذیر است که جان خودشان را به خطر بیاندازند. این افراد باید ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت‌روز هفته آماده باشند تا در مقابل هر تحدیدی واکنش سریع نشان دهند و اگر این کار را نکنند قطعا! شغل آن‌ها را از دست می‌دهند. درست است که این شغل بسیار استرس زا و سخت است، اما در کشور‌های پیشرفته آتش‌نشان‌ها درآمد خوبی دارند و هیچ فشار مالی را احساس نمی‌کنند.

۴. چوب بُرها و چوب بَران

چوب‌بر‌ها بخش مهمی از صنعت چوب هستند. آن‌ها افرادی هستند که درختان را در یک جنگل قطع می‌کنند یا درختان را قطع می‌کنند تا از چوب برای اهداف مختلف استفاده کنند. انواع مختلفی از چوب‌گیر‌ها از جمله فلر، باکر و چیپر وجود دارد. چوب‌بر‌ها از ابزار‌های مختلفی برای قطع درختان استفاده می‌کنند، از جمله اره‌های برقی، تبر و اسکیدر. آن‌ها در انواع شرایط آب و هوایی کار می‌کنند و باید بتوانند ایمن و کارآمد کار کنند.

بسیاری از کارگران چوب بری از تجهیزات سنگین برای حمل درختان و تهیه کنده‌ها برای حمل و نقل به کارخانه‌های الوار یا مقاصد دیگر استفاده می‌کنند. برخی از چوب‌بر‌ها در مناطق دورافتاده کار می‌کنند و در کمپ‌هایی نزدیک محل کارشان زندگی می‌کنند. بعضی دیگر برای شرکت‌های چوب بری کار می‌کنند که چوب را در زمین‌های خصوصی یا جنگل‌های ملی برداشت می‌کنند. جدیدترین داده‌های اداره آمار کار (BLS) نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر برای چوب‌بران ۱۶۴ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ کارگر بوده است. این بیش از ۲۳ برابر میانگین ملی هفت مرگ به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ کارگر است. علل مرگ متفاوت است، اما اغلب آن‌ها ناشی از صدمات ناشی از کار است.

سخت ترین مشاغل دنیا کدامند؟

۵. ارتش

خدمت در ارتش و به‌طور کلی نیرو‌های مسلح، شغلی است که تقریباً همه بر سر سخت‌ترین بودن آن توافق دارند. با وجود اینکه سطوح مختلف ارتش سختی‌های خاص خود را دارد، اما تفنگداران و سربازانی که در خط مقدم جبهه‌ها و مناطق جنگی خدمت می‌کنند، سطح متفاوتی از سختی را تجربه می‌کنند. در کنار سخت‌بودن شرایط محیط و آماده‌باش بودن در تمام ساعات شبانه‌روز، این افراد استرس زیادی را هم تحمل می‌کنند. همچنین خطر آسیب فیزیکی و حتی ازدست‌دادن جانشان هم در هر لحظه این افراد را تهدید می‌کند. 

۶. کارگر دکل نفتی

این شغل به خاطر ساعات کار طولانی و بدی آب و هوا، از نظر روحی و جسمی بسیار فرساینده و مخرب است. دستمزد این شغل اغلب به‌صورت ساعتی و با درنظرگرفتن هزینه غذا و محل اسکان محاسبه می‌شود. برنامه کاری کارگران دکل نفتی معمولاً شامل شش هفته کار روی دکل و شش هفته مرخصی است. از آنجایی که شغل‌های مرتبط با نفت و گاز و انرژی پتانسیل زیادی برای کسب درآمد دارند، طرف‌داران زیادی هم دارند که اغلب این افراد خطرات مرتبط با کار را هم چندان جدی نمی‌گیرند.

۷. کارگر نصب کابل‌های برق

کار در ارتفاع بالا و در مجاورت کابل‌های برق، بی‌شک استرس زیادی دارد. این شغل یکی از مرگبارترین و سخت‌ترین شغل‌های دنیا است؛ البته افراد کمی هم برای انجام آن داوطلب می‌شوند. خطرات این کار عبارت است از:

•    امکان سقوط افراد در هر لحظه

•    رعد و برق

•    سقوط اشیا و ابزار کار

•    کار نکردن تجهیزات ایمنی

تکنسین‌های خطوط برق افرادی هستند که در پشت صحنه برای اطمینان از روشن ماندن برق کار می‌کنند. آن‌ها در هر شرایط آب و هوایی برای تعمیر خطوط برق قطع شده و بازگرداندن برق به خانه‌ها و مشاغل کار می‌کنند.

۸. صید ماهی

وقتی صحبت از لیست خطرناک‌ترین مشاغل دنیا می‌شود، مشاغل زیادی در این دسته قرار می‌گیرند. با این حال، یکی از مشاغل خطرناک ماهیگیری است. ماهیگیری به دلیل خطرات زیادی که به همراه دارد شغل بسیار خطرناکی است. یکی از خطرناک‌ترین خطرات برای ماهیگیران سقوط در دریا است. خطر دیگر برای ماهیگیران، خطر حمله کوسه است. همچنین کشتی‌ها به دلیل خطر غرق شدن، مکان بسیار خطرناکی برای ماهیگیران هستند. بسیاری از ماهیگیران نیز هنگام سقوط از این کشتی‌ها صدمه دیده یا حتی کشته می‌شوند.

ماهیگیری در اعماق دریا نیز نوعی ماهیگیری است که در اعماق دریا انجام می‌شود. ماهیگیران از تکنیک‌های مختلفی برای صید ماهی در اعماق دریا استفاده می‌کنند، از جمله ماهیگیری از کف. برخی از انواع ماهی‌هایی که می‌توان در اعماق دریا صید کرد عبارتند از ماهی تن، مارلین، ماهی کاد و هالیبوت. این نوع ماهیگیری در مناطقی که عمق آن‌ها بیش از ۱۸۰ متر است، انجام می‌شود. ماهیگیری در اعماق دریا یک حرفه خطرناک است و ماهی‌هایی که صید می‌شوند اغلب ماهی‌هایی هستند که در سایر نقاط اقیانوس پیدا نمی‌شوند.

۹. مهندسان پرواز و خلبانان هواپیما

مهندسان پرواز، مسئول عملیات سیستم‌های هواپیما هستند. آن‌ها موتورها، سیستم‌های الکتریکی و هیدرولیک و تجهیزات ناوبری هواپیما را کنترل و تنظیم می‌کنند. مهندسان پرواز نیز بر عملکرد هواپیما و مسافران و خدمه آن نظارت دارند. آن‌ها با خلبان کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هواپیما به طور ایمن و کارآمد پرواز می‌کند.

در کابین یک هواپیمای تجاری، تیمی متشکل از سه نفر حضور دارند که با هم همکاری می‌کنند تا هواپیما را هدایت کنند. کاپیتان مسئول است، اما او به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. دو نفر دیگر نیز در کابین خلبان نقش مهمی دارند: افسر اول و مهندس پرواز.

۱۰. پرستار

پرستاری، شغلی فداکارانه و انسان‌دوستانه است که به مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و منزل می‌پردازد. از جمله دلایل سختی کار پرستاران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    سختی‌های فیزیکی

•    ساعات طولانی کار

•    خطرات بیماری‌های مختلف

•    فشار روانی و عاطفی بالا

•    عدم تناسب حقوق و مزایا با سختی کار

شغل پرستاری با وجود سختی‌های فراوان، شغلی شریف و ارزشمند است که به نجات جان انسان‌ها و ارتقای سلامت جامعه کمک می‌کند. پرستاران با فداکاری، صبر و حوصله خود، مراقبت از بیماران را به بهترین نحو انجام داده و آرامش و آسایش را به آن‌ها هدیه می‌دهند.

source

توسط ecokhabari.ir