به گزارش آوای اقتصاد;  مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، درباره ترور سیدحسن نصرالله و واکنش ایران در عملیات وعده صادق ۲ اظهار داشت: رویدادی که در لبنان اتفاق افتاد و پاسخ قاطع ایران به رفتارهای رژیم صهیونیستی، موضوعی مهم است که تأثیرات جهانی دارد و به‌خصوص کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده منطقه داشت و باید منتظر ماند تا ببینیم جامعه جهانی چگونه با کشوری که قوانین جنگ و خطوط قرمز را نادیده گرفته، برخورد خواهد کرد.

وی در خصوص نوسانات ارزی اخیر و احتمال مقطعی بودن آن گفت: بدون شک علت این نوسانات کاملاً غیر اقتصادی است و آثار بحران‌های منطقه‌ای در بازارهای بین‌المللی و بورس‌های بزرگ کشورهای مختلف نمایان خواهد شد. به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی قطعی و روشنی ارائه داد. هرچند حوادث امنیتی و سیاسی قبلی مانند شهادت رئیس‌جمهور بسیار خاص و مهم بود، اما مشاهده کردیم که بازار ارز دچار نوسانات طولانی نشد و ثبات نسبی همچنان برقرار ماند.

حریری تأکید کرد: حوادث اخیر باعث ایجاد ناامنی روانی در منطقه شده است و افزود: آثار این ناامنی روانی در روزهای آینده مشخص خواهد شد که به نظر می‌رسد برای اقتصاد و بازار ارز ما، مقطعی و کوتاه‌مدت باشد. هرچند پیش‌بینی می‌کنم افزایش جزئی قیمت دلار به دلیل این اتفاقات نیز گذرا خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تراز مثبت تجاری کشور که نشان‌دهنده توانمندی بانک مرکزی است، گفت: با توجه به آمار گمرک، وضعیت تجارت خارجی ما با احتساب نفت، نشان می‌دهد که بانک مرکزی اکنون برای دخالت در بازار و کاهش هیجانات موقت، آزادی عمل بیشتری دارد. بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی با ورود مؤثر به بازار، اجازه ندهد که این نوسانات بیش از یک هفته ادامه یابد.

این فعال اقتصادی همچنین اشاره کرد که اقدامات نظامی ایران و محور مقاومت با تدبیر و هوشمندی انجام خواهد شد و ادامه داد: تجربه نشان داده که تأثیرات جنگ‌های خاورمیانه تنها محدود به این منطقه نیست و آثار آن برای کشورهای دیگر حتی خطرناک‌تر از جنگ اوکراین خواهد بود. امیدوارم این حوادث گسترش نیابند و جهان بتواند به‌زودی وضعیت را با مهار رژیم صهیونیستی کنترل کند.

source

توسط ecokhabari.ir