به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، معاون وزیر و رئیس این سازمان گفت: سکوی شبیهساز رانندگی از فناوریهای پیشرفته و پیچیده در کشورهای توسعه یافته است و جمهوری اسلامی ایران با کمک نخبگان داخلی کشور، حمایت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و مشارکت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به این فناوری دست یافته و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است.
داریوش امانی افزود: بکارگیری دستگاههای شبیهساز رانندگی به منظور افزایش مهارت رانندگان و صلاحیت سنجی بدو خدمت و ضمن خدمت، نقش موثری در ارتقای کیفیت آموزشهای هدفمند دارد و شبیهسازی موقعیتهای مختلف، امکان آموزش در سناریو های پیچیده و ارزیابی از طریق مهارتهای خاص از ویژگیهای سکو های شبیهساز رانندگی را فراهم میکند.
وی درخصوص مزایای بکارگیری این فناوری گفت: راهاندازی مراکز حرفهای آزمون علمی، تقویت آموزشهای حرفهای، انجام تحقیقات پیشرفته و بسترسازی تسهیل دریافت گواهینامههای معتبر مهارتی بینالمللی برای رانندگان از مزایای این فناوری است که با نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان، عملیاتی میشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: مرکز پیشرفته شبیهساز رانندگی حرفهای از سال ۱۴۰۲ با هدف حمایت، طراحی و توسعه سکوی شبیهساز رانندگی مطابق با شرایط و محیطهای بینشهری شامل ویژگیهای نرمافزاری، عوامل صوتی و تصویری و مدلسازی پیشرفته سهبعدی و حسگر های لرزشی سهبعدی برای ناوگان اتوبوسی و کامیون بینشهری با حمایت این سازمان، معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و شبیهساز نصیر فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به پیادهسازی سناریوهای حرفهای آموزشی و مهارتی بر اساس اصول حرفهای رانندگی در این مرکز اظهار داشت: فعالیتهای این مرکز بارها مورد بازدید مقامات کشوری و مؤسسات و نهادهای بینالمللی از جمله اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای IRU و نمایندگان سازمان که فعالیتهای آن مورد تحسین قرار گرفته است.
امانی درخصوص فازهای اجرایی این مرکز شبیهساز رانندگی گفت: در فاز نخست محصول اولیه شامل سکوی شبیهساز و طراحی جادههای بینشهری و نماد های محیطی در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف انجام شده و در حال حاضر سناریوهای مختلف آموزشی برای سنجش صلاحیت مهارتی و ارزیابی درک خطر رانندگان بینشهری براساس آمار تصادفات سه سال اخیر ناوگان حمل و نقل عمومی پیادهسازی شده است.
وی از مراحل ساخت دومین دستگاه شبیهساز اتوبوس با مقیاس واقعی در راستای نهادینه سازی آموزشهای ارزان و هدفمند مبتنی بر تکنولوژی خبر داد و گفت: پخش زنده مراحل نهایی ساخت شبیهساز از طریق لینک tc.rmto.ir در دسترس است، همچنین جهت دسترسی آسان به آموزشهای طراحی شده، نخستین شبیهساز سیار مجهز به دو دستگاه شبیهساز ناوگان حمل و نقل عمومی و ماشینآلات سنگین راهداری طراحی شده که به زودی مراحل ساخت و بهرهبرداری آن برای آموزشهای حرفهای آغاز میشود.
امانی از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان سازمانی دانش بنیان در افق ۱۴۰۴ نام برد و ابراز امیدواری کرد اجرای فازهای این طرح و راهاندازی قطبهای مهارت سنجی و آزمون عملی، گامی مؤثر و تحول آفرین برای ارتقای مهارتها و ایجاد رضایتمندی برای صنعت حمل و نقل، رانندگان حرفهای، مشارکت صنوف و بهرهمندی از تجربیات آنها و ایجاد فرصتهای جدید بینالمللی برای رانندگان حرفهای باشد، همچنین شاهد جهش در کیفیت خدماترسانی مراکز آزمون عملی صلاحیت سنجی رانندگان حرفهای و درک خطر رانندگان بدو خدمت و ضمن خدمت با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای IRU، در راستای کاهش حوادث ترافیکی در کشور باشیم و فرصتهای جدید برای فعالیت رانندگان حرفهای و توسعه ترانزیت ایجاد شود.
انتهای پیام/
source