بازار ارز و سکه بعد از نوسان ابتدای هفته و سقف‌زنی، در دومین روز هفته به سمت نرول پیش رفت و هیجان روز شنبه را تخلیه کرد؛ قیمت دلار و سکه یک کانال عقب نشستند. به عقیده معامله‌گران اخبار تنش در منطقه مهمترین فاند این روزهای بازار است و اگر به سمت تشدید برود قیمت‌ها می‌توانند دوباره نوسانی دنبال شوند، اما اگر از سطح تنش در منطقه کاسته شود، راه صعود بازار بسته خواهد شد.

قیمت دلار هرات که در معاملات پشت خطی شنبه با کاهش به کف ۶۱ هزار تومان رسیده بود روز یکشنبه را در همین نرخ بازگشایی کرد و به سمت نزول رفت. قیمت دلار هرات در ابتدا کانال ۶۱ هزار تومان را از دست داد و با کاهش در ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خودش پایان داد. قیمت دلار هرات نسبت به روز شنبه کاهش بیش از هزار تومانی داشت. البته در معاملات پشت خطی قیمت دلار هرات با اخبار شدت تنش بین اسرائیل و یمن، از مرزهای پایینی حمایت شد و به سمت میانه کانال ۶۰ هزار تومان حرکت کرد.

قیمت درهم امارات یکشنبه را با گپ منفی ۱۱۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۷۹۰ تومان شروع به کار کرد و از ابتدا بر مدار نزول بود. قیمت درهم در نهایت در ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومان و زودتر از روزهای قبل به کار خود پایان داد.

قیمت درهم نسبت به آخرین نرخ روز گذشته کاهش ۳۵۰ تومانی داشت. با این حال همچنان حباب دلاری درهم نزدیک به ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود که حاکی از شکاف بین تهران و دبی است. معامله‌گران دبی مدعی بودند بازار درهم در روز یکشنبه ساکت دنبال شد و فقط نرخ رد و بدل می‌شد.

قیمت دلار در تهران در روز یکشنبه علاوه بر اینکه زیر برابری درهم در معامله بود نسبت به هرات هم در نرخ‌های پایینتری معامله شد. قیمت دلار تهران در ۶۰ هزار و ۸۵۰ تومان و در زیر هرات بازگشایی کرد و با کاهش تا ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد. شکاف برابری درهم و دلار تهران در یک هفته گذشته بالای ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود که معامله‌گران در این باره معتقدند اثر مداخله اسکناسی دلار در تهران است.

بازار طلا و سکه هم در روز یکشنبه از بازار ارز سیگنال کاهش گرفت و نزولی شد، البته حباب بالای بازار طلا و سکه در روز شنبه هم سیگنال کاهش این بازار را داده بود. قیمت طلای آبشده روز یکشنبه را در ۱۷ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان آغاز کرد و با کاهش بازار ارز به سمت نزول رفت. قیمت طلای آبشده در ادامه با کاهش دو پله‌ای، در ۱۷ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان بسته شد. حباب طلای آبشده همچنان در روز یکشنبه در سطح دو درصد بود.

قیمت سکه روز یکشنبه را با گپ منفی ۳۰۰ هزار تومانی در ۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع کرد و از همان ابتدا این کانال را از دست داد. قیمت سکه تا ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین رفت و از این نقطه با حمیات ۱۰۰ هزار تومانی برگشت. حباب سکه هم در روز یکشنبه با کاهش همراه شد و به ۱۸ درصد رسید.

تحلیلگران تصور می‌کنند با وجود ریسک‌های سیاسی در منطقه، بازار ارز و سکه ریزش آنچنانی نخواهد داشت. محدوده حمایتی طلای آبشده در کف کانال ۱۷ میلیون تا ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که تا زمان حفظ این محدوده می‌تواند به سمت بالا حرکت کند. اما اگر طلای آبشده این ناحیه را از دست بدهد می‌تواند تا میانه کانال ۱۶ میلیون پایین برود. البته اگر سایه ریسک‌های سیاسی از سر بازار کم شود و فاند مذاکرات به بازار برسد قیمت‌ها می‌توانند به سمت نزول بیشتر پیش بروند. از منظر گروهی از معامله‌گران، بازار در روزهای آینده با نوسان دنبال خواهد شد تا تعیین تکلیف شود. در روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت انس هم به معادلات معامله‌گران اضافه خواهد شد. در بازارهای جهانی این هفته و بازار طلا، داده اشتغال آمریکا، اثرگذارترین دیتا خواهد بود، اگر داده منتشر شده سیگنال بیشتر شدن بیکاری در آمریکا را نشان دهد راه رشد طلا بسته می‌شود.

صحبت‌های پزشکیان درمورد تنش‌های منطقه مورد توجه بازار قرار گرفت. رئیس جمهور گفته ادعای آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر دستیابی به توافق آتش بس، در صورت اجتناب ایران از پاسخگویی به ترور شهید هانیه در تهران کذب بود.

source

توسط ecokhabari.ir