نبرد با موهای چرب می‌تواند پایانی نداشته‌ اشد، و بسیاری را به این فکر فرو می‌برد که بالاخره کدام شامپو چربی را از موهایشان پاک می‌کند. باوجود اینکه شامپو ممکن است راه‌حلی قطعی به نظر برسد، اما همیشه بهترین انتخاب برای سلامت موهای شما نیست. شامپو زدن بیش‌از‌حد یا استفاده از شامپوی نامناسب می‌تواند چربی طبیعی موهای شما را از بین ببرد و چرخه معیوب تولید چربی را آغاز کند. در اینجا چندین روش مبتکرانه برای از بین بردن چربی از روی موهای شما آورده شده‌است و ویژگی‌های شامپوی مناسب موی چرب را به شما می‌گوییم، تا اطمینان حاصل شود که موهای شما سالم، شاداب و بدون چربی و تمیز می‌ماند.

علت چربی موی سر چیست؟

باوجود اینکه داشتن موهای چرب می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما درحقیقت این یک سازوکار مراقبتی است. درواقع غدد موجود در پوست سر در کنار ریشه‌های مو در لایه‌ای از پوست به نام درم، سبوم تولید می‌کنند که موها را مرطوب می‌کند و آن را از ریشه تا طول آن سالم و قوی نگه می‌دارد. هنگامیکه سبوم خیلی سریع تولید می‌شود، موها بین دو شستشو چرب می‌شوند. اما دلیل اصلی این اختلال چیست؟

تغییر فصل:

با افزایش دما، تولید عرق هم افزایش می‌یابد، که به‌نوبه‌خود باعث می‌شود چربی‌های طبیعی در طول فولیکول مو راحت‌تر سر بخورند و حتی تمیزترین بخش مو را هم چرب کند. حالا هر نوع پوششی را به موها اضافه کنید، و می‌فهمید که چرا موها در فصل گرم تا این اندازه چرب می‌شود.

هورمون‌ها:

همانطور که سطح هورمون‌ها تغییر می‌کند، از طریق هر چیزی از استرس گرفته تا قاعدگی و بارداری، واکنش بدن ما هم می‌تواند باعث شود که غدد چربی بیش‌ازحد کار کنند. وقتی این هورمون‌ها افزایش می‌یابند، تولید چربی حتی شدیدتر می‌شود، بنابراین در حالیکه برخی از افراد در این مدت اثرات عمده‌ای از افزایش چربی را احساس می‌کنند، برخی دیگر آن را تجربه نمی‌کنند.

لمس کردن:

اگر یک روتین مو وجود دارد که باید آن را حفظ کرد، لمس نکردن موها است. حتی اگر شامپوی خشک را به موهای خود زده باشید، چربی‌های طبیعی موجود در دست و انگشتان، موهای شما را دوباره چرب می‌کند. اگر از موهای چرب رنج می‌برید، پس تحت هیچ شرایطی موهایتان را لمس نکنید.

روال مراقبت از مو:

شامپو و نرم‌کننده خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا محصولات نامناسب برای نوع موی شما فقط باعث ایجاد چربی در موهای شما می‌شود. اگر مستعد موهای چرب یا پوست سر چرب هستید، از هرگونه شامپو یا نرم‌کننده‌ای که روی آن عبارت «خشک»، «آسیب‌دیده» یا «صاف‌کننده» نوشته شده‌است، اجتناب کنید و در عوض از محصولات احیاکننده استفاده کنید.

چه راهی برای رفع چربی موی سر وجود دارد؟

رفع چربی موی سر

علاوه‌بر شستشوی موها با شامپو برای موهای چرب، استفاده از موادی که در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد، سفر شما را به سمت داشتن موهای بدون چربی، ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌سازد. به‌یاد داشته‌باشید، هر نوع مویی منحصربه‌فرد است، بنابراین با خیال راحت این راه‌حل‌ها و محصولات مغذی را امتحان کنید تا بهترین روش را برای کنترل چربی موی سر مخصوص شخص خودتان پیدا کنید.

شامپو برای موهای چرب:

این نوع شامپوها ملایم‌تر هستند و باعث تجمع کمتر چربی در موهای شما می‌شوند. پس به دنبال محصولاتی باشید که عبارت «برای موهای چرب» را دارند، تا شامپوی مناسب خود را پیدا کنید. شامپوهای موی چرب به آرامی آلودگی و کثیفی را بدون تحریک پوست سر از بین می‌برند. به دنبال شامپویی با سولفات روی باشید، تا به پاکسازی پوست سر و کنترل تجمع چربی کمک کند. وقتی موهای خود را می‌شویید، سعی کنید پوست سر خود را خیلی محکم نمالید. درضمن شما نیازی به استفاده از شامپوی زیادی ندارید، یک مقدار کم از آن برای تمیز کردن پوست سر شما عالی است، حتی اگر موهای بسیار بلندی دارید. شامپو برای موهای چرب رپ رپ از سایت زیما کیفیت بالایی دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

جایگزین شامپو خشک:

نشاسته ذرت یا پودر بچه بهترین گزینه برای جایگزینی شامپو خشک است. کافی است کمی ضربه بزنید و آن را روی موهای خود بپاشید. نشاسته ذرت یا پودر بچه به‌عنوان یک جایگزین عالی برای شامپو خشک عمل می‌کند. این پودرها چربی اضافی را جذب می‌کنند و موهای شما را شاداب می‌کنند. به‌سادگی مقدار کمی این ماده را روی تارهای موی خود بپاشید، چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود، سپس مقدار اضافی را با برس از بین ببرید. برای موهای تیره‌تر، مخلوط کردن کمی پودر کاکائو با نشاسته ذرت می‌تواند رنگ طبیعی‌تری هم داشته‌باشد.

شستشو با سرکه سیب:

برای جلوگیری از تحریک مو و پوست سر، باید سرکه سیب را با آب رقیق کنید. سرکه سیب به‌دلیل توانایی آن در متعادل کردن سطح pH پوست سر، معجزه‌گر موهای چرب است. یک قسمت سرکه سیب را با چهار قسمت آب مخلوط کنید و پس از خیس کردن موها را با محلول آبکشی کنید. قبل از اینکه با آب سرد موهایتان را بشویید، بگذارید چند دقیقه بماند. این نه‌تنها چربی را از بین می‌برد، بلکه موها را براق و درخشان می‌کند.

استفاده از آلوئه ورا و آبلیمو:

آلوئه ورا و لیمو

آلوئه ورا پوست سر و مو را پاکسازی می‌کند و لیمو چربی اضافه را از بین می‌برد. ژل آلوئه ورا مخلوط با چند قطره آبلیمو می‌تواند روی موهای چرب معجزه کند. این مخلوط به پاکسازی پوست سر از چربی اضافی و ناخالصی‌ها کمک می‌کند. کافی است مخلوط را روی پوست سر خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید. این روش نه‌تنها چربی را کاهش می‌دهد، بلکه یک اثر خنک‌کننده هم ایجاد می‌کند.

پاکسازی با چای:

یک فنجان چای سبز غلیظ دم کنید، بگذارید خنک شود و بعد از خیس کردن موهایتان از آن به‌عنوان آبکشی نهایی استفاده کنید. بعضی عناصر موجود در چای به سفت شدن منافذ روی پوست سر شما کمک می‌کند و تولید چربی را کاهش می‌دهد. این آبکشی همچنین بوی ملایم و طراوت خاصی به موهای شما می‌بخشد و به شما کمک می‌کند بدون شامپو چربی را از روی موها پاک کنید.

موهایتان را با آب تصفیه‌شده بشویید:

آب سخت می‌تواند به کنترل چربی موی سر کمک کند. اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید، شستشوی موهای خود با آب معدنی می‌تواند تفاوت ایجاد کند. آب سخت می‌تواند ناخالصی‌هایی روی موهای شما باقی بگذارد که باعث می‌شود موها چرب‌تر به نظر برسند. شستشوی نهایی با آب معدنی بعد از شستشو با آب معمولی، می‌تواند به از بین بردن این تجمع کمک کند و موهای شما را نرم‌تر و بدون چربی نگه‌دارد.

آیا می توان از چرب شدن موی سر جلوگیری کرد؟

کنترل چربی موی سر و جلوگیری از چرب شدن موی سر با کمک توصیه‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • شستن روزانه موها در واقع می‌تواند آنها را چرب‌تر کند. درعوض، سعی کنید ۲ تا ۳ روز بین شستشوها فاصله داشته‌باشید.
  • برای شستن موها از آب خنک یا ولرم استفاده کنید.
  • نرم‌کننده را روی انتهای موی خود قرار دهید، نه پوست سر.
  • موهای خود را یک بار در روز برس بزنید.
  • به دنبال محصولات حالت‌دهنده «بدون چربی» یا «بدون روغن» باشید.
  • سعی کنید به موهای خود دست نزنید.
  • به جای سشوار کردن، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند.
  • ابزارهای استایل موی خود را تمیز کنید.
  • از محصولات مخصوص موهای خشک یا آسیب‌دیده دوری کنید.

source

توسط ecokhabari.ir