به گزارش خبرگزاری مهر، حسین قاسمی نژاد، رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با توجه به مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی برون شهری بر اساس پیمایش، قرار بود ناوگان باری و مسافری برون شهری به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) مجهز شوند.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مرحله اول همه ناوگان اتوبوسی برون شهری را به این سامانه مجهز کرد که عملکرد ناوگان و رانندگان در پاسگاه‌های پلیس راه مورد رصد و پایش قرار می‌گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۹۸ مصوبه شورای اقتصاد نیز ابلاغ شد و بر اساس آن، باید ناوگان دیزلی برون شهری نیز به سامانه سپهتن مجهز شود. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر اساس این مصوبه، وظیفه انتخاب عامل سرمایه گذار را بر عهده داشت که فرآیندهای آن انجام و در نهایت، در اردیبهشت ۱۴۰۳ در جلسه برگزارشده در سازمان برنامه و بودجه کشور، عامل سرمایه گذار این کار انتخاب و به شرکت‌های بهینه سازی مصرف سوخت و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شد.

وی با اشاره به تأکید پلیس راهور بر لزوم تدوین پیوست فنی و امنیتی برای سامانه سپهتن در حوزه بار بیان کرد: موافقت‌نامه چهارجانبه‌ای میان پلیس راهور فراجا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص پیوست فنی و امنیتی منعقد و این پیوست تقریباً نهایی شده است.

قاسمی نژاد گفت: از سال ۹۸ تاکنون تعداد ناوگان باری از ۳۶۸ هزار دستگاهی که در مصوبه شورای اقتصاد ذکر شده، به ۴۵۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. مواردی نظیر پیوست فنی و امنیتی و افزایش تعداد ناوگان باید در مصوبه شورای اقتصاد لحاظ شود.

وی تأکید کرد: در یک مکاتبه رسمی، از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم که جلسه شورای اقتصاد را برای اصلاح این مصوبه برگزار کند. این جلسه به زودی برگزار می‌شود و به محض برگزاری آن، قرارداد با عامل سرمایه گذار منعقد می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، کل ناوگان باری باید در مدت ۳ سال به سپهتن تجهیز شود، اما شرکت مجری اعلام کرده، آمادگی انجام این کار ظرف دو سال را دارد.

رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین گفت: در خصوص ناوگان اتوبوسی که اکنون به سامانه سپهتن مجهز هستند، با توجه به تغییر مجری این سامانه، اطلاعات ۶ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری به صورت برخط در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد. به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کردیم که آمادگی داریم این اطلاعات را به صورت برخط از طریق سامانه جامع پیمایش به این شرکت اعلام کنیم تا بتوانند راستی آزمایی لازم را برای تخصیص سوخت انجام دهند.

وی با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی سامانه سپهتن اتوبوسی بعد از تغییر مجری طرح، بیان کرد: در شبکه راه‌های کشور بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی وجود دارد که بیش از ۱۰ هزار دستگاه از آن‌ها به سامانه نوین تجهیز شده‌اند. از آن جا که برخی از ماژول‌های نصب شده بر ناوگان اتوبوسی امکان ارتباط از طریق سیستم ۴G را ندارند، قابلیت تبادل برخط اطلاعات را ندارند که باید سیستم آن‌ها تغییر کند.

قاسمی نژاد بیان کرد: برای به‌روزسانی این دسته از ناوگان، فراخوانی صادر کردیم و مالکان آن‌ها در حال مراجعه به نمایندگی‌های شرکت مجری برای تغییر ماژول‌های سامانه سپهتن هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آن چه که به صورت عملیاتی قابلیت تبادل برخط اطلاعات به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را دارد، حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری است. علت زمان‌بر شدن این عملیات به‌روزرسانی نیز، افزایش سفرها در تابستان به ویژه در ایام اربعین و ۲۸ صفر بود. سعی می‌کنیم عملیات به‌روزرسانی باقی ناوگان را در مدت یک تا دو ماه، انجام دهیم.

source

توسط ecokhabari.ir