یک فعال تعاونی معتقد است: فردی که در جایگاه معاونت تعاون وزارتخانه قرار می‌گیرد، باید به بخش تعاون باور داشته و از مشکلات و چالش های این بخش آگاه باشد، ظرفیت‌های مغقول مانده بخش تعاون را به کارگیرد و در جهت اجرای قوانین تعاون گام بردارد.

عبدالله بهرامی در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی علل تضعیف بخش تعاون در سالهای گذشته ابراز عقیده کرد و گفت: معتقدم یکی از مسایلی که باعث تضعیف بخش تعاون شد، مساله ادغام وزارت تعاون بود و در وزارتخانه‌ای ادغام شد که خودش مسایل چالشی بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بخش تعاون یک بخش خاص است و با همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی تفاوت دارد ولی ادغام به بخش تعاون ضربه زد در حالی که سنخیتی با وزارت کار نداشت و بهتر بود با وزارت صمت و بخش بازرگانی ادغام می‌شد.

به گفته بهرامی، در وزارت کار بیشتر مباحث مربوط به کارگر و کارفرما، شستا و تامین اجتماععی مطرح است در حالی که بخش تعاون یک بخش اقتصادی است و با حوزه مصرف، مسکن، اشتغال و تجمیع سرمایه‌های خرد گره خورده است. ولی با ادغام به تدریج کمرنگ‌تر شد و برنامه‌ها و راهبردهای درازمدت برای توسعه این بخش به اجرا درنیامد.

این فعال تعاونی درعین حال اظهارات وزیر تعاون درباره تعاونی‌ها و مداخلات دولت در تضعیف بخش تعاون را یادآور شد و گفت: آقای میدری این مساله را که چرا بخش تعاون در طول سالهای اخیر دیده نشده، مورد انتقاد قرار دادند و مداخلات دولتها و نبود باور به بخش تعاون را در تضعیف این بخش موثر خواندند. در طول سالهای گذشته عوامل متعددی در شکست بخش تعاون و تضعیف تعاونی‌ها موثر بوده که مداخلات دولتها یکی از آنها بوده است.

بهرامی افزود: اکنون که ایشان به گفتمان تعاون اعتقاد دارند و بخش تعاون را مظلوم می‌دانند، انتظار این است که در عمل ثابت کنند و اقدامات عملی را در جهت تقویت تعاونی‌ها در پیش گیرند.

وی از وزیر تعاون خواست معاون تعاون را از بدنه و بخش تعاون انتخاب کند و گفت: کسی که در جایگاه معاونت تعاون قرار می‌گیرد باید ابتدا به بخش تعاون باور داشته و شناخت کافی از مشکلات و چالش‌های بخش تعاون داشته باشد. بتواند ظرفیت‌های مغقول مانده بخش تعاون را به کارگیرد و در جهت اجرای قوانین تعاون گام بردارد.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir