به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی، از تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر داد که از روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه آغاز شده و تا جمعه ۳۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت. در این هشدار آمده است که این سامانه بارشی منجر به رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک خواهد شد و در نقاط مستعد با بارش تگرگ همراه است.

مناطق تحت تأثیر این سامانه بارشی در روز چهارشنبه ۲۸ شهریور شامل گیلان، نیمه غربی مازندران، شمال شرق سمنان، جنوب غرب خراسان شمالی و مناطق مرکزی اردبیل می‌شود. همچنین در روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور، این سامانه بر گیلان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، مرکز و جنوب اردبیل، نیمه غربی مازندران و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز تأثیر خواهد گذاشت. در روز جمعه ۳۰ شهریور نیز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات زنجان تحت تأثیر این سامانه قرار می‌گیرند.

این سامانه بارشی باعث افزایش احتمال طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بروز صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی و لغزندگی جاده‌ها خواهد شد. همچنین، امکان شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات و احتمال رانش کوه به همراه وزش باد شدید و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی نیز از دیگر مخاطرات احتمالی این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی توصیه می‌کند که در این ایام از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود. همچنین شهروندان باید اکیداً از اسکان و برپایی چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. از دیگر توصیه‌های مهم می‌توان به اجتناب از فعالیت‌های تفریحی نظیر طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی و نیز پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اشاره کرد.

توصیه سازمان هواشناسی به کشاورزان

علاوه بر این، کشاورزان باید نسبت به استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کرده و کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها را لایروبی کنند تا از ایجاد خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین، جابه‌جایی سریع محصولات کشاورزی برداشت‌شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی از دیگر اقدامات لازم است که باید در این شرایط مدنظر قرار گیرند.

source

توسط ecokhabari.ir