به گزارش آوای اقتصاد; محاصره میادین نفتی لیبی، که هفته گذشته به دلیل اختلافات بین مقامات شرق و غرب این کشور بر سر ریاست بانک مرکزی آغاز شد، به افزایش قیمت گریدهای نفتی مشابه منجر شده است. به گفته معامله‌گران، تخفیف گرید نفتی «قزاق سی پی سی» نسبت به نفت برنت به کمتر از ۳۰ سنت در هر بشکه کاهش یافته است؛ در حالی که این گرید معمولاً با تخفیف بیشتری نسبت به نفت برنت معامله می‌شود و اختلاف قیمت آن در اوایل اوت به حدود دو دلار در هر بشکه رسیده بود.

معامله‌گران به رویترز اعلام کردند که چندین پیشنهاد برای محموله‌های نفت «سی پی سی» با قیمت‌های بالاتر از نفت برنت وجود دارد، اما هنوز توافقی در این سطح به ثبت نرسیده است. همچنین، نرخ پریمیوم نفت آذری «بی تی اس» همچنان بالای چهار دلار در هر بشکه باقی مانده و از حدود دو دلار در ابتدای ماه به چهار دلار و ۵۰ سنت نزدیک شده است.

گرید نفتی «سی پی سی»، عمدتاً توسط تولیدکنندگان قزاقستانی تولید و در بندر یوژنایا اوزریوکای روسیه بارگیری می‌شود، در حالی که نفت آذری «بی تی اس» از میدان‌های نفتی جمهوری آذربایجان تأمین و از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان صادر می‌شود.

طبق گزارش رویترز، کاهش صادرات «سی پی سی» در ماه‌های پاییز به دلیل تعمیرات برنامه‌ریزی شده در میدان نفتی کاشاگان، به حمایت از قیمت این گرید نفتی کمک کرده است. پیش‌بینی می‌شود که صادرات «سی پی سی» در سپتامبر به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد، اما ممکن است در اکتبر کاهش یابد.

source

توسط ecokhabari.ir