به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، علی ابراهیمی، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، گفت: فراهم آمدن شرایط افزایش تولید مرغ به کاهش قیمت مرغ در بازار برای مصرفکننده انجامید و تولیدکننده هم توانست تولید بیشتری داشته باشد با این حال این مصرفکنندگان نهایی در زنجیره تولید بودند که از شرایط جدید بیشتر منتفع شدند و از آنجا که تولید بیشتر از نیاز است و قیمتها پایین آمده تولیدکنندگان با کاهش حاشیه سود مواجه هستند و تولید را در مرز ضرردهی پیش میبرند.
علی ابراهیمی، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، در مورد تأمین گوشت مرغ و خوراک طیور در دولت سیزدهم گفت: شواهد نشان میدهد که تولید مرغ در سال جاری نسبت به سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در همین ایام سال گذشته، با کمبود مرغ مواجه بودیم و برای تأمین نیاز مردم به گوشت مرغ، به واردات روی آوردیم. اما اکنون، پس از یک سال، مازاد گوشت مرغ در بازار وجود دارد و حتی صادرات مرغ نیز در سال جاری آغاز شده است، در حالی که پیش از این، ذخایر استراتژیک کشور از برزیل وارد میشد.
وی افزود: مرغداران بخشی از سال ۱۴۰۲ را با کمبود جوجه یکروزه و کنجاله پشت سر گذاشتند و قیمت جوجه تا ۳۰هزار تومان در هر کیلو و نرخ کنجاله سویا هم تا ۴۰هزار تومان در هر کیلو پیش رفته بود اکنون قیمت جوجه حدود ۲۵ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان و قیمت کنجاله سویا حدود ۲۱ هزار تومان است.
ابراهیمی ادامه داد: فراهم آمدن شرایط افزایش تولید مرغ به کاهش قیمت در بازار برای مصرفکننده انجامید و تولیدکننده هم توانست تولید بیشتری داشته باشد با این حال این مصرفکنندگان نهایی در زنجیره تولید بودند که از شرایط جدید بیشتر منتفع شدند و از آنجا که تولید بیشتر از نیاز است و قیمتها پایین آمده تولیدکنندگان با کاهش حاشیه سود مواجه هستند و تولید را در مرز ضرردهی پیش میبرند.
وی تصریح کرد: اکنون تولید مرغداران به ۳ میلیون تن در سال رسیده که مازاد بر تقاضای کشور است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پاسخ به اینکه صادرات میتواند تعادل از دست رفته را به بازار بازگرداند، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳هزار تن مرغ از ایران صادر شده و مقصد صادراتی هم عمدتا عراق بوده با این حال نکته قابل توجه این است که بازاریابی مرغ به سادگی ممکن نیست و مهمتر اینکه زمانبر است و برای توسعه صادرات باید محصول ویژه صادرات تولید کرد که با محصول مصرف داخل تفاوتهایی دارد.
وی یادآور شد: برای متعادل کردن بازار هم باید رویه کنونی تولید را مدیریت کرد و هم مرغی با کیفیت بهتر و بستهبندی مطلوبتر تولید کرد تا مرغ ایرانی جای خود را در بازارهای صادراتی پیدا کند، مشتریهای خارجی برخلاف ایرانیها متقاضی مرغ در اندازه کوچک هستند که وزن آنها نباید از یک و نیم کیلو بیشتر باشد، با همه اینها اتحادیه مرغداران در تکاپو برای ایجاد واحدهای تولید مرغ ویژه صادرات در استانها است همچنین لازم به ذکر است که در سالهای گذشته اگر صادراتی صورت میگرفت از مازاد مرغ مصرفی کشور بود اما امروز به تولید ویژه صادرات روی آوردهایم.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در تشریح بازارهای صادراتی مرغ ایران توضیح داد: در عراق بازارهای بغداد، بصره و اقلیم کردستان را در اختیار داریم، صادرات به پاکستان و عمان به صورت آزمایشی صورت میگیرد و هفته آینده هم سفری به روسیه برای مذاکره در زمینه صادرات به این کشور خواهیم داشت.