به گزارش آوای اقتصاد; در ماه ژوئن، برندهای چینی ۱۱ درصد از بازار خودروهای برقی اروپا را تصاحب کردند، در حالی که تولیدکنندگان برای پیشی گرفتن از تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا که اوایل ماه اجرایی شد، تلاش می‌کردند.

خودروهایی که پیش از پنج جولای ثبت‌نام شده‌اند، می‌توانند بدون عوارض اضافی برای خودروهای برقی وارداتی به مشتریان فروخته شوند.

آمارهای موسسه تحقیقاتی دیتافورس نشان می‌دهد که برندهای چینی بیش از ۲۳ هزار خودروی الکتریکی باتری‌دار را در منطقه ثبت کرده‌اند که بیشترین میزان در تاریخ بوده است. جهش ۷۲ درصدی ماهانه آن‌ها از ماه مه، دو برابر رشد ثبت‌نام کلی خودروهای برقی در اروپا در ماه ژوئن بود. واردات ساخت چین از تولیدکنندگان غربی از جمله ولوو، بی‌ام‌و و تسلا نیز مشمول عوارض جدید است.

اینکه آیا این افزایش حجم می‌تواند پایدار بماند یا خیر، در ماه‌های آینده با توجه به افزایش تعرفه‌های اتحادیه اروپا به دقت بررسی خواهد شد. تعرفه‌های موقت اتحادیه اروپا شامل ۳۸ درصد اضافی برای سایک‌موتور و ۱۷ درصد اضافی برای بی‌وای‌دی است.

خودروسازان در هر دو قاره به سرعت در حال افزایش تولید خودروهای برقی اروپایی هستند، در حالی که تنش بین پکن و بروکسل خطر تبدیل شدن به یک جنگ تجاری را دارد.

یکی دیگر از عوامل افزایش بازار خودروهای برقی اروپا در ماه ژوئن، ارائه مشوق‌های مالی در ایتالیا بود که فروش خودروهای الکتریکی را در این کشور نسبت به سال گذشته دو برابر کرد.

دولت اعلام کرد که حدود ۲۰۰ میلیون یورو از یارانه‌های جدید خودروهای برقی در کمتر از ۹ ساعت به اتمام رسید. این افزایش، ایتالیا را که در فروش خودروهای الکتریکی عقب مانده بود، به یکی از ۶ بازار برتر منطقه‌ای تبدیل کرد که شامل کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ماه ژوئن پس از دسامبر ۲۰۲۲ و مارس ۲۰۲۳ و کمی جلوتر از ژوئن ۲۰۲۳، با ۲۰۸,۸۷۲ ثبت‌نام در سراسر منطقه، سومین ماه پرفروش برای خودروهای برقی بود.

source

توسط ecokhabari.ir