به گزارش آوای اقتصاد، محمد صادق حاتمی، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  از رشد محسوس روند اسقاط خودرو در سال جاری خبر داد و گفت:  تا هشتم آذرماه حدود ۱۵۵ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است؛ رقمی که نشان می‌دهد روند اسقاط نسبت به ماه‌های قبل شتاب گرفته است. میانگین روزانه اسقاط اکنون به حدود ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

حاتمی با بیان اینکه روند اسقاط از شهریورماه دوباره رو به رشد شده است، افزود: از  تیر تا شهریور به دلیل شرایط کشور، فرآیند اسقاط کند شده بود. به نحوی که در تیرماه تنها ۱۱ هزار خودرو اسقاط شده بود، اما در آبان این آمار به ۲۶ هزار و ۵۸۱ دستگاه رسیده است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ایدرو با اشاره به تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهرها، تأکید کرد که می‌توان با طراحی سیاست‌های انگیزشی هوشمندانه، مصرف خودروهای برقی و هیبریدی را به‌طور چشمگیر افزایش داد. او پیشنهاد کرد که روند اسقاط خودرو به‌عنوان مزیتی برای خریداران خودروهای برقی و هیبریدی تعریف شود تا تولید و مصرف این خودروها در کشور افزایش پیدا کند.

به گفته حاتمی، در راستای همین سیاست، ستاد اسقاط با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تاکسیرانی، چهار هزار خودروی برقی را وارد ناوگان تاکسیرانی تهران کرده و دو هزار خودروی برقی دیگر نیز در سایر کلان‌شهرها عرضه شده است؛ اقدامی که به گفته او «گامی مهم در مسیر برقی‌سازی حمل‌ونقل» است.

وی درباره جذابیت‌های مالی طرح‌های اسقاط توضیح داد: «برای یک خودروی دوگانه‌سوز با قیمت ۸۸۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات و نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان گواهی اسقاط پرداخت می‌شود؛ یعنی خریدار تنها حدود ۳۰۰ میلیون تومان آورده نیاز دارد.»

حاتمی همچنین گفت برای خودروهای برقی، تسهیلات یک میلیارد و دویست میلیون تومانی ۶۰ ماهه با سود صفر درصد در نظر گرفته شده که اقساط ماهانه آن حدود ۱۲ میلیون تومان است. برای خودروی برقی با قیمت حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات ۱.۲ میلیارد تومانی پرداخت می‌شود و سازمان تاکسیرانی ۳۵۰ میلیون تومان دیگر به آن اضافه می‌کند.

حاتمی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را یکی از ابزارهای مهم تقویت اسقاط دانست و اظهار کرد: می‌توان از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت منابع لازم را تأمین کرد، براساس آمار سالانه حدود ۸ میلیارد لیتر بنزین توسط دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی فرسوده سواری و وانت با سن بالای ۲۰ سال مصرف می‌شود. اگر این خودروها از ناوگان حذف شوند، تا ۷۰ درصد از ناترازی انرژی قابل جبران است.

به گفته وی، تخصیص منابع حاصل از صرفه‌جویی مصرف بنزین به اسقاط می‌تواند اجرای هدف اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه هفتم را کاملاً ممکن کند؛ هدفی که به کاهش سالانه حدود یک و نیم میلیارد لیتر مصرف سوخت می‌انجامد و آثار مستقیم بر کاهش آلودگی و بهبود بهره‌وری انرژی خواهد داشت.

source

توسط ecokhabari.ir