شناسه خبر : 118224
پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه
تاریخ انتشار : 14 آبان 1404 – 9:25 |
پیرامون تأمین ۱۰ هزار دستگاه انواع ماشینآلات راهداری مطرح شد:
بهتازگی اروجعلی علیزاده، معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات که از روز سهشنبه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرد با تأکید بر ضرورت تحول در نگاه به کیفیت راهها، با اشاره به ارزش ۹۰۰ همتی راههای کشور اظهار کرد: تغییر رویکرد در کیفیت راهها و روسازی ضروری است. وی با بیان اینکه در حوزه آسفالت، پیمانکاران نقش اجرایی دارند، تأکید کرد: ما باید در زمینه مشاوران و پیمانکاران تغییر رویکرد بدهیم و آموزش مستمر یکی از عوامل کلیدی در تضمین کیفیت پروژهها است.علیزاده با اشاره به اهمیت افزایش عمر روسازی راهها افزود: اگر بتوانیم عمر روسازی را از ۳ به ۴ سال افزایش دهیم، گام بزرگی در ارتقای کیفیت برداشتهایم. درواقع جادهای که ۱۲ سال سطح خدمت مطلوبی به مردم ارائه دهد ازنظر ما مطلوب است. وی همچنین ماشینآلات را یکی از ارکان اصلی کیفیت در زنجیره روسازی دانست و گفت: در راستای نوسازی تجهیزات، اقدامات مؤثری انجام شده است و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دستگاه انواع ماشینآلات راهداری در کشور داریم و از سال گذشته تاکنون حدود ۱۲۵۰ دستگاه ماشینآلات نو خریداری شده است. معاون راهداری در پایان با اشاره به نقش پیمانکاران در تحقق اهداف سازمانی تأکید کرد: باوجود محدودیتها، اگر پیمانکاران همت کنند، میتوان بخشی از مشکلات موجود را برطرف کرد. کارشناسان معتقدند که بخش راهداری با در اختیار داشتن زیرساختی گسترده و سرمایهای ملی، میتواند یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی باشد؛ بهویژه آنکه افزایش کیفیت راهها، نوسازی ماشینآلات و بهروزرسانی دانش فنی پیمانکاران میتواند هزینههای نگهداری را کاهش داده و ایمنی و بهرهوری شبکه جادهای را ارتقا دهد. در حقیقت تحول در شیوه نگهداری و بهسازی راهها، تنها به معنای افزایش بودجه نیست، بلکه نیازمند تغییر در رویکرد اجرایی، ارتقای آموزش نیروهای فنی و استفاده از فناوریهای نو در حوزه قیر و آسفالت است. بهگفته آگاهان این حوزه، چهبسا افزایش اندک در عمر روسازی جادهها میتواند صرفهجویی قابلتوجهی برای کشور به همراه داشته باشد و از اتلاف منابع جلوگیری کند. از سوی دیگر، نوسازی ناوگان ماشینآلات راهداری نیز اقدامی مؤثر در ارتقای کیفیت خدمات به شمار میآید. ورود تجهیزات نوین و ماشینآلات تازهنفس، امکان اجرای پروژهها با دقت و سرعت بیشتر را فراهم کرده و سطح خدمتدهی جادهها را بهبود میبخشد. به باور تحلیلگران، توسعه حملونقل جادهای تنها با تکیه بر بودجه ممکن نیست؛ بلکه به عزم ملی برای مدیریت هوشمند منابع، آموزش مستمر نیروهای متخصص و مشارکت مؤثر بخش خصوصی در پروژهها نیاز دارد. چنین نگاهی میتواند ضمن کاهش هزینهها و افزایش ایمنی، بستر لازم برای رشد پایدار در بخش حملونقل کشور را فراهم آورد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفتوگو با حمیدرضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه میخوانید.
حمیدرضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:
ضرورت نوسازی ماشینآلات راهداری برای کاهش نقاط حادثهخیز
حمیدرضا گودرزی، نماینده مردم الیگودرزو عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار «رسالت» ضمن بیان اینکه توسعه زیرساختهای جادهای ،محور پیشرفت اقتصادی کشور است، اظهار کرد: بهمنظور توسعه هرکشوری، نیازمند ارتقاء سطح زیرساختها میباشیم. درحقیقت باید زیرساختها تقویت گردد تا توسعه و پیشرفت اقتصادی حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه مجلس خواستار تمرکز بودجه بر نوسازی راههای روستایی و برونشهری است، افزود: اگرچه که توسعه زیرساختها در تمامی بخشها اعم از جادهها، راهآهن، مخابرات و … ضرورت دارد اما مهمترین بحث حال حاضر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرای دولت، توسعه جادههای کشور است.
وی با اشاره به نوسازی ماشینآلات راهداری بهمنظور ارتقاء کیفیت جادهها تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از جادهها، طراحی درستی نداشته و برهمین اساس نقاط حادثهخیز بسیاری در کشور وجود دارد. باوجود تمامی این موضوعات، میبایست فعالیت مستمر داشت و تقویت راهها را عملیاتی کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه راهها چه در بخش روستایی و چهدر بخش زیرساختها یک ضرورت است و میبایست بیشازپیش موردتوجه قرار گیرد و خوشبختانه هماکنون از سوی سازمان راهداری اقدامات خوبی درحال انجام است.
او متذکر شد: تقویت راهها در بخش درونشهری و برونشهری یک ضرورت است و برهمین اساس باید در اعتبارات بودجهای توجه بیشتری به این بخشها داشت. اگرچه که طی سالیان اخیر این حوزهها موردتوجه قرارگرفته اما همچنان نیازمند اهتمام ویژه است.
نماینده مردم الیگودرز در پایان این گفتوگو ضمن بیان اینکه درسال جاری جاده الیگودرز به داران بهرهبرداری خواهد شد، همچنین ادامه داد: در شهرهای کوچک بیتوجهیها نسبت به توسعه راهها بیشتر شده است و این امر را میتوان براساس آمار تصادفات جادهای بررسی کرد. بهعنوانمثال در الیگودرز، یک جاده سالانه بهموجب تصادفات جادهای ۴۰ کشته میدهد. هماینک کوشش شده تا با اصلاح جادهها این مشکل برطرف گردد و اقدام نیمهتمام باقی نماند. متأسفانه در بسیاری نقاط فرآیند اصلاح و توسعه آغاز شده اما بهصورت نیمهتمام رها شده است. گفتنی است که اتمام نیمهتمام پروژهها امری نامطلوب است و همواره باید تلاش کرد که تسریع درفرآیند تکمیل پروژهها رقم بخورد.
|
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به اشتراک بگذارید
لزوم تغییر رویکرد در کیفیت راهها
source