شناسه خبر : 115708
پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه
تاریخ انتشار : 03 شهریور 1404 – 9:31 |
چه عواملی در موفقیت طرح برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی مؤثر خواهد بود؟

ناوگان حملونقل عمومی پایتخت طی سالهای گذشته با مشکلات متعددی از جمله فرسودگی، کمبود اتوبوس و افزایش هزینههای نگهداری روبهرو بوده است؛ مشکلاتی که تأثیر مستقیمی بر کیفیت خدماترسانی به شهروندان و همچنین تشدید آلودگی هوای تهران داشته است. بر اساس آمارهای رسمی، بیش از نیمی از اتوبوسهای فعال در خطوط شهری فرسوده هستند و همین موضوع باعث افزایش انتشار آلایندهها و نارضایتی مردم از کیفیت خدمات شده است. در چنین شرایطی، خبر ورود ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی به تهران میتواند بهعنوان گام مهمی در مسیر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ارزیابی شود. کارشناسان حوزه محیطزیست و حملونقل معتقدند که استفاده از اتوبوسهای برقی آثار مثبتی در دو حوزه کلیدی به همراه خواهد داشت: نخست، کاهش محسوس آلایندههای هوا بهویژه ذرات معلق ریز و گازهای سمی ناشی از سوختهای فسیلی و دوم، کاهش هزینههای سوخت و تعمیرات در بلندمدت. این موضوع علاوه بر تأثیر مستقیم بر کاهش بیماریهای تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا، میتواند به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیز کمک کند. با این حال، ورود ۲۰۱ دستگاه اتوبوس تازه تنها بخشی از نیاز واقعی پایتخت را پوشش خواهد داد. برآوردها نشان میدهد تهران برای رسیدن به سطح استاندارد خدماترسانی، به چند هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. به همین دلیل، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید همواره در دستورکار باشد و نباید محدود به پایتخت باقی بماند و لازم است بهصورت یک برنامه جامع در همه کلانشهرها و مراکز استانها دنبال شود. تجربه شهرهای بزرگ دنیا نشان داده است که توسعه حملونقل عمومی برقی و پاک، یکی از مهمترین ابزارهای کاهش آلودگی هوا و مقابله با چالشهای اقلیمی است. بنابراین میبایست همواره موردتوجه و چارهجویی قرارگیرد. گفتنیاست که تحقق این هدف نیز نیازمند همکاری چندجانبه میان دولت، شهرداریها و بخش خصوصی است چراکه از یکسو، تأمین منابع مالی برای خرید و نگهداری اتوبوسهای برقی ضروری است و از سوی دیگر، باید زیرساختهای فنی شامل ایستگاههای شارژ و شبکه توزیع برق پایدار فراهم شود. قانون هوای پاک نیز بر این موضوع تأکید کرده و بر لزوم نوسازی و برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی بهعنوان تکلیف دستگاههای اجرایی تصریح دارد. بنابراین، ورود اتوبوسهای برقی به تهران را باید سرآغاز مسیری دانست که در صورت استمرار و توسعه در سایر مناطق کشور، میتواند به کاهش آلودگی هوا، ارتقای سلامت عمومی و بهبود کارایی ناوگان حملونقل بینجامد. بیشک این اقدام میتواند زمینهساز تغییری جدی در حملونقل شهری و توسعه ناوگانهای حملونقل باشد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفتوگو با سید جمال موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه میخوانید.
سید جمال موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:
حمایت از تولیدکنندگان داخلی در مسیر نوسازی ناوگان حملونقل
سید جمال موسوی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار «رسالت» به ضرورت توسعه ناوگانهای حملونقل عمومی پرداخت و دراین خصوص با تأکید بر اینکه نوسازی ناوگانهای حملونقل یک ضرورت جدی در مسیر توسعه اقتصادی است، اظهارکرد: ناوگانهای حملونقل عمومی اعم از ناوگانهای زمینی، ریلی و هوایی یکی از مهمترین بخشهای توسعه تلقی میشوند چراکه در زمینه حملونقل کالا و همچنین در بخش حملونقل مسافر و ارائه خدمات به مردم از نقش بهسزایی برخوردار میباشند. وی با اشاره به نشستهای مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزارت راه و شهرسازی به منظور توسعه و نوسازی ناوگانهای حملونقل عمومی افزود: اینک در تمامی دنیا موضوع نوسازی ناوگانهای حملونقل عمومی موردتوجه و در بیشتر نقاط دنیا موضوع بهروزرسانی و نوسازی ناوگانهای حملونقل در دستورکار قرارگرفته است. درحقیقت این مهم به جهت کمشدن مسافت، به حداقل رسیدن آلودگیها و آسیبهای ناشی از این موضوع و همچنین توسعه خدمات، بسیار موردتوجه قرارگرفته است و امیدواریم در کشورمان نیز این مهم با اهتمام هرچه بیشتر دنبال شود. دراین راستا وزارت راه و شهرسازی میبایست یک برنامه مشخص و مدون را به منظور نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ایجاد و ارائه کند. این موضوع به ویژه در بخش حمل و نقل زمینی از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ اینک مشاهده میگردد که اتوبوسهای موجود دارای فرسودگی شدید هستند و عمری بیش از ۱۵ سال دارند. برهمین اساس نیاز است که دولت بیشاز پیش نگاه ویژهای نسبت به این موضوع داشته باشند. دراین باره وزیر محترم راه و شهرسازی به همراه معاونان طی چندین نشست به کمیسیون عمران دعوت شدند و تمهیداتی نیز در این خصوص اتخاذ شد که هماکنون با هماهنگیهای وزارت صمت و شهرداری در حال انجام است تا اتوبوسهای مورد نیاز تأمین شوند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور نوسازی ناوگانهای حملونقل به ویژه اتوبوسها از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت خواهیم کرد تا در این مسیر از ظرفیتهای داخلی نیز بهره کسب شود. وی با اشاره به شرایط حملونقل ریلی متذکر شد: کوشش این است که از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه تولید اتوبوس بهره کسب شود. در حوزه حملنقل ریلی نیز شرایط بدین شکل است و میبایست فرسودگیهای موجود، نوسازی شوند. متأسفانه تاکنون این مهم دربخش حمل و نقل ریلی به ویژه حوزه باری نتایج موفقی نداشته است و برهمین اساس میبایست بازنگری جدی در این بخش نیز بداریم. او در پایان این گفتوگو با اشاره به لزوم نوسازی ناوگانها در بخش حملونقل هوایی یادآور شد: در حوزه حملونقل هوایی به دلیل اعمال تحریمها، در بخش نوسازی چالشها و محدودیتهایی وجود دارد. بنابراین نیاز است که دراین بخش نیز چارهجویی صورت گیرد و نوسازی از مسیر تهاتر انجام شود.
|
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به اشتراک بگذارید
گام تازه در حملونقل پاک
source