فصل اقتصاد – به گفته معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه، در بودجه سال 1405، دولت با رویکردی همزمان بر کاهش تلفات جادهای و توسعه حملونقل ریلی، برای نخستینبار اعتبارات ایمنی راهها را تجمیع و بهطور قابل توجهی افزایش داده و در کنار آن، با رشد چشمگیر منابع بخش ریلی، کریدورهای ترانزیتی و طرحهای بهرهبردار را در اولویت قرار داده است.
سعید جغتایی – معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه – در نشست خبری تشریح لایحه بودجه 1405 با اشاره به بودجه ریزی دولت در حوزه حملونقل گفت: در حوزه حملونقل جادهای، یک ابتکار مهم که با وجود منابع محدود انجام شد، توجه ویژه به بحث تلفات جادهای بود؛ موضوعی که هم مسئولان و هم مردم بهطور جدی آن را پیگیری میکنند. ما برای اولین بار در بودجه سال 1405، جدول اعتبارات ایمنی را در قالب جدول شماره 27 درج کردیم. پیش از این منابعی برای ایمنی وجود داشت؛ بهطور مثال بخشی در حوزه وزارت، بخشی در پلیس راهور، بخشی در اورژانس، هلالاحمر و سایر بخشها، اما به دلیل پراکندگی این منابع، امکان مدیریت و نظارت مؤثر بر آنها وجود نداشت. برای نخستین بار در سال 1405 این منابع تجمیع شد و علاوه بر این، همان منابع موجود را نیز حدود 92 درصد افزایش دادیم؛ یعنی در حالی که این اعتبارات را یکجا آوردیم تا قابل نظارت و در دسترس عموم مردم باشد، رشد قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته شد.
وی افزود: بر این اساس، انشاءالله در سال 1405 بتوانیم برنامه ایمنی تدوینشده دولت را اجرا کنیم؛ برنامهای که هدف آن کاهش سالانه 20 درصدی تلفات در بازه سه تا چهار یا پنجساله است. هرچند میزان تلفات فعلی بالا است و حتی بیش از این میزان کاهش نیز لازم است، اما اگر بتوانیم سالی 20 درصد کاهش داشته باشیم، گام بسیار مهمی خواهد بود. البته در حکم برنامه، کاهش 10 درصدی پیشبینی شده اما ما تلاش میکنیم به عدد بالاتری برسیم. این موضوع صرفاً به ساخت راه محدود نمیشود و حوزههایی مانند فرهنگسازی، آموزش و نظارت را نیز شامل میشود که برنامههای مختلف آن در همین جدول مشخص شده و قابلیت رصد و پیگیری دارد.
جغتایی در ادامه با اشاره به بخش حملونقل ریلی اظهار کرد: در حوزه حملونقل ریلی، طرحهای متعددی طراحی شده که ارتباط مستقیمی با بهرهبرداری کشور دارد. ایران یک چهارراه ترانزیتی در منطقه و جهان است و با توجه به تحولات اخیر منطقه نیز اهمیت این موضوع دوچندان شده است. ما تلاش کردیم در حوزه کریدورها، آن دسته از کریدورهایی که به افزایش ترانزیت کشور کمک میکنند را در اولویت قرار دهیم؛ چرا که درآمد ترانزیت ریلی حدود چهار برابر حملونقل داخلی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بهجز حدود 600 همت اعتباری که بخشی از آن غیرنقدی است، اعتبارات حاصل از استجازه مقام معظم رهبری برای حملونقل ریلی که در سال 1404 حدود 80 همت بود، در بودجه سال 1405 و در جدول 24 به 186 همت افزایش یافته است. این ارقام علاوه بر همان حدود 600 همت است که در حال حاضر بهصورت نقدی در نظر گرفته شده و انشاءالله با تخصیص مناسب، طرحهای خوبی به بهرهبرداری خواهد رسید؛ کمااینکه پیشبینی میشود تا پایان خرداد سال آینده، پروژههایی مانند طرح راهآهن چابهار – زاهدان به بهرهبرداری برسد.
انتهای پیام
source

