مدیرعامل راه‌آهن ضمن اعلام اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، گفت: سال گذشته سرجمع بار ترانزیتی زمینی شامل جاده‌ای و ریلی به ۲۰ میلیون تن رسید که ۲.۴ میلیون تن سهم راه‌آهن و نزدیک ۱۷ میلیون تن سهم جاده‌ای بود.

به گزارش ایسنا، جبارعلی ذاکری در آیین امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان که با حضور وزیر راه برگزار شد، گفت: رویکرد و همینطور یکی راهبردهای راه آهن افزایش سهم ریلی و توسعه ترانزیت ریلی کشور است. عبارت ترانزیت پایه را سعی کردیم در این یک سال و اندی که از دولت چهاردهم می‌گذرد در متون، نوشتار، گفتار و گفتمان‌ها جاری کنیم و نگاه ویژه‌ای به ترانزیت از بعد ریلی داشته باشیم.

وی افزود: عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت سال قبل بسیار مثبت بوده  و سرجمع بار ترانزیتی زمینی شامل جاده ای و ریلی به ۲۰ میلیون تن رسید که ۲.۴میلیون تن سهم راه آهن و نزدیک ۱۷ میلیون تن سهم جاده ای بود. امیدوارم با اقداماتی که دیده شده این روند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در برنامه توسعه هفتم چند تکلیف سنگینی برای وزارت راه نوشته شده  است که البته یکی از این تکالیف سنگین در برنامه های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم هم عیناً آمده و آن هم سهم ۳۰ درصدی بار است و عملاً با توجه به افزایش حمل و نقل در کشور تقریباً رسیدن به این مهم نیازمند یک برنامه مدون و همینطور سرمایه گذاری های سنگینی است که ان‌شاءالله با حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی و برنامه ریزی هایی که در راه آهن و با حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی شروع شده، محقق شود.

ذاکری گفت: امیدوارم بتوانیم ابتدا در دولت و در گام بعدی با کمک مجلس شورای اسلامی آن را نهادینه کنیم و به یک نقطه برسیم که تامین مالی پایداری برای فعالیت های حمل و نقل ریلی در کشور صورت گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تدوین بسته اصلاحات سیاستی در راه‌آهن گفت: در بسته اول حدود ۳۰ سیاست تعریف شده که محور آن اصلاحات بازار و مدیریت تقاضاست.یکی از موضوعات اصلی، نرخ سوخت و قیمت‌گذاری آن است و ما به دنبال ایجاد بورس سبز برای سوخت حمل‌ونقل با مکانیزم عرضه و تقاضا و حداقل مداخله دستوری هستیم. همچنین معافیت سوختی مبتنی بر عملکرد ریلی و پرداخت صرفه‌جویی سوخت و تخفیف کرایه از جمله مشوق‌ها خواهد بود.

ذاکری در ادامه به آغاز مذاکرات ایران با روسیه و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: هفته آینده همکاران ما در مسکو حاضر خواهند شد و به انجام مذاکراتی خواهند پرداخت تا پس از راه‌اندازی محور ریلی رشت- آستارا بتوانیم حمل و نقل ترکیبی را برای حمل بار به بنادر جنوبی ایران در این مسیر شاهد باشیم.

وی همچنین اضافه کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط دولت و بخش خصوصی هستیم که پیش بینی می‌شود ۳۷ درصد آن توسط بخش خصوصی به انجام برسد.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه تشکیل شورای گفت‌وگو ریلی را در برنامه داریم، اظهار کرد: سعی می‌شود هم در اجرا و حتی در سیاستگذاری‌ها از حضور بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماده ۱۲ مصوب شورای اقتصاد اشاره کرد و گفت: با وجود امضای قراردادها، مبادله آن‌ها به دلیل تغییرات ساختاری دولت به تعویق افتاده است. امیدواریم با پیگیری وزارت نفت این قراردادها سریع‌تر مبادله شود.

ذاکری همچنین اضافه کرد: براساس سرمایه گذاری های انجام شده از ابتدای سال، در بخش مسافری قرارداد یکی از شرکت‌ها منعقد شده و امیدواریم طی سه ماه آینده نخستین واگن مسافری تولید شده از محل آن قرارداد وارد چرخه شود.

وی از اقدامات یکی دیگر از قرارگاه‌های تولیدی خبر داد که مأموریت ساخت ۶۰۰ دستگاه واگن مخزن‌دار را بر عهده دارد و افزود: تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه وارد شبکه ریلی کشور شده و بخش عمده‌ای از ترانزیت مواد نفتی از بندر امیرآباد و بندر امام خمینی به مقصد افغانستان توسط این واگن‌ها انجام می‌شود.

ذاکری عنوان کرد: نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ واگن دیگر نیز در مراحل تکمیل قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده به شبکه ریلی کشور افزوده شوند.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir