به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل  از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست صمیمانه با اعضای انجمن راهسازی ایران گفت: خوشبختانه در کمتر از ۹ ماه گذشته توانستیم کریدورهای اصلی کشور را به‌صورت جامع و دقیق تدوین، پیگیری و اجرایی کنیم.

بازوند با اشاره به عزم راسخ رئیس‌جمهور برای تکمیل کریدورها گفت: شخصاً چندین جلسه را برای پیگیری روند شکل‌گیری و اجرای آن‌ها برگزار کرده است.

وی با اشاره به همراهی سایر مسئولان بلندپایه نظام در این زمینه افزود: با اغلب مقامات مختلف کشور نیز در این خصوص هماهنگی لازم به عمل آمده به‌صورت ویژه نسبت به پیشرفت این کریدورها علاقه‌مندگی خود را اعلام کردند.

۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است

بازوند در تشریح جزئیات شبکه کریدورهای کشور گفت: در حال حاضر، ۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است. کریدورهای ریلی ما حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کل پروژه‌های ریلی کشور را در بر می‌گیرند و کریدورهای آزادراهی نیز حدود ۸۰ درصد شبکه آزادراه‌های کشور را پوشش می‌دهند.

وی افزود: کریدورهای بزرگراهی تعریف‌شده فعلی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل پروژه‌های بزرگراهی را پوشش می‌دهند و می‌توانند مسیر منطقی توسعه را مشخص کنند.

بازوند همچنین تأکید کرد: کریدورهای حمل‌ونقل تنها یک موضوع ترابری نیستند، بلکه ابزاری برای جابه‌جایی قدرت و سیاست نیز به شمار می‌روند.

وی گفت: این کریدورها نقش مهمی در ارتقای جایگاه راهبردی کشور دارند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه تعریف و تثبیت کریدورها یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از فشارهای سیاسی و اجتماعی بر پروژه‌های عمرانی است، گفت: ما با این اقدام تلاش کردیم توسعه راه‌ها را از تصمیم‌گیری‌های مقطعی و منطقه‌ای جدا کنیم تا سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت هدفمند و ملی انجام شود. مطمئناً آینده روشنی پیش رو داریم و امیدواریم در سال ۱۴۰۵ نیز این کریدورها جایگاه ویژه‌ای در قانون بودجه کشور پیدا کنند تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

بازوند در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی گفت: اعتماد مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی می شود و اجرای پروژه‌های عمرانی می‌تواند در اعتماد مردم و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی نظام را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در این نشست افزود: دوستان و همکاران نکات بسیار ارزشمندی را بیان کردند و واقعاً صحبت‌ها می‌تواند برای مسیر آینده ما راهگشا باشد. از این رو پیشنهاد می کنم با تشکیل کمیته‌ای تخصصی متشکل از مدیران شرکت ساخت و نمایندگان شما، بتوانیم دغدغه‌ها و مشکلات موجود را برطرف کنیم و با همکاری همه بخش‌ها، به ویژه بخش خصوصی، گام‌های مؤثری در راستای توسعه متوازن زیرساخت های حمل‌ونقل کشور برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت بهره گیری از توان شرکت‌های پیمانکار و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده پیشرفت پروژه‌های عمرانی تنها در سایه اعتماد و واگذاری واقعی کار به بخش خصوصی محقق می‌شود و دولت آماده است با اصلاح فرآیندها و رفع موانع مالی، شرایط مشارکت بخش خصوصی را در طرح‌های راه‌سازی تسهیل کند.

وی افزود: پروژه‌های عمرانی صرفاً پروژه‌های فنی نیستند، بلکه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و حتی می‌توانند امنیت منطقه‌ای را نیز تقویت کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: وزیر راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه به‌دنبال حل مشکلات پیمانکاران از طریق پیگیری موضوعات مطرح شده در هیات دولت هستند.

بازوند در پایان از همراهی مدیران استانی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل قدردانی کرد و گفت: هم‌افزایی و همفکری میان دولت و بخش خصوصی می‌تواند مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور را تسریع کند و ما از هرگونه مشارکت سازنده در این مسیر استقبال می‌کنیم.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست برخی از مدیران عامل شرکت‌های راهسازی دغدغه ها و راهکارهایی را برای برون رفت از مسائل و موانع موجود در زمینه کاری مطرح کردند و معاونین شرکت ساخت نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات این شرکت برای تسهیل و رفع موانع کاری و اداری بیان کردند.

انتهای پیام/

source

توسط ecokhabari.ir