فصل اقتصاد – اتحادیه اروپا در پی انجام یک تحقیقات گسترده، سه برند کالاهای لوکس «گوچی»، «کلویی» و «لووه» را به دلیل تحمیل سیاستهای انحصاری قیمتگذاری بر فروشندگان و محدود کردن رقابت، محکوم به پرداخت 157 میلیون یورو جریمه کرد.
اقتصادی
به گزارش فصل اقتصاد به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا در پی انجام یک تحقیقات گسترده، سه برند کالاهای لوکس «گوچی»، «کلویی» و «لووه» را به دلیل تحمیل سیاستهای انحصاری قیمتگذاری بر فروشندگان و محدود کردن رقابت، محکوم به پرداخت 157 میلیون یورو جریمه کرد.
این تحقیقات که در سال 2023 آغاز شد نشان داد این برندها قیمت محصولات خود را تحمیل کرده و با کاهش رقابت، قیمتها را افزایش داده و انتخاب مصرفکنندگان را محدود کردهاند. بیشترین میزان جریمه، 119 میلیون یورو، به گوچی تعلق گرفت.
اتحادیه اروپا اعلام کرد این برندها فروشندگان را از تعیین قیمت محصولات خود منع کردهاند و این اقدام رقابت را کاهش داده و به افزایش تعرفهها منجر شده است که نقض قوانین ضدانحصار اتحادیه اروپا محسوب میشود.
ترزا ریبِرا، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، در این باره گفت: تمام مصرفکنندگان اروپا، چه به صورت آنلاین خرید کنند و چه حضوری، مستحق بهرهمندی از رقابت واقعی قیمت هستند. این تصمیم پیامی قوی به صنعت مد و فراتر از آن میفرستد که اینگونه اقدامات در اروپا قابل تحمل نیست و رقابت عادلانه و حمایت از مصرفکننده برای همه یکسان اعمال میشود.
این جریمه به معنای آن است که برندها فروشندگان را از ارائه تخفیفهای بیشتر، تغییر زمانبندی فروش یا کاهش قیمتهای پیشنهادی منع کردهاند که انعطافپذیری و رقابت قیمتی بین فروشندگان را محدود میکند و کف قیمت موثر را بالا نگه میدارد.
اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد هر سه برند، تقریباً در تمامی محصولات خود از جمله پوشاک، محصولات چرمی، کفش و لوازم جانبی، آزادی قیمتگذاری فروشندگان مستقل را محدود کردهاند.
فروشندگان موظف بودند از قیمتهای «پیشنهادی» تخطی نکنند، تخفیفها را محدود کنند و از زمانبندی فروشهای تعیینشده توسط برند پیروی کنند.
در برخی موارد ارائه تخفیف به طور کامل ممنوع شده و برندها بر رعایت این قوانین نظارت داشته و به فروشندگانی که از قوانین سرپیچی میکردند فشار وارد میکردند.
برندهای لوکس معمولاً اهمیت زیادی برای وجهه و پرستیژ محصولات خود قائل هستند، به طوری که بوتهای کلویی یا کیفهای لووه نماد وضعیت اجتماعی خریداران هستند. اگر فروشندگان قیمتها را کاهش دهند، برند میتواند ادعا کند که تصویر و ارزش محصولش آسیب دیده است.
سازمان نظارت ضدانحصار اتحادیه اروپا اعلام کرد محروم کردن فروشندگان از آزادی قیمتگذاری رقابت بین آنها را کاهش میدهد که با اصل اتحادیه اروپا مبنی بر رقابت آزاد و بدون تحریف در بازار داخلی مغایرت دارد و هدف آن دادن انتخاب بیشتر به مصرفکنندگان اروپایی است.
انتهای پیام/

source