سعید رسولی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح برنامه‌های این سازمان در حوزه توسعه بنادر کشور گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار است با همکاری بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، به‌ویژه شبکه ریلی و جاده‌ای، ظرفیت ترانزیت بنادر کشور را تا پایان برنامه هفتم به ۴۰ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به تکالیف تعیین‌شده برای سازمان بنادر در چارچوب برنامه هفتم توسعه افزود: علاوه بر افزایش ظرفیت‌های بندری موجود، احداث بنادر جدید و بزرگ تجاری و بازرگانی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مطالعات مربوط به احداث بندر بزرگ مکران به پایان رسیده و با برنامه‌ریزی دولت چهاردهم، اصلاح رویه‌های موجود و کاهش معطلی کشتی‌ها ناشی از امور اداری در اولویت قرار گرفته است تا سرعت تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر افزایش یابد.

رسولی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و ظرفیت‌های مغفول‌مانده در اقتصاد دریایی کشور، به‌ویژه در بنادر جنوبی از جمله بندر شهید رجایی، تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی به مسیرهای ترانزیتی آسیای میانه و کشورهای محصور در خشکی، نیازمند ظرفیت‌سازی جدی‌تر در بخش بنادر و دریانوردی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: توسعه و ساخت ۴۵ اسکله جدید، افزایش تجهیزات تخلیه و بارگیری و گسترش زیرساخت‌های بندری در استان هرمزگان و سراسر نوار ساحلی کشور از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

وی در پایان تأکید کرد: در چارچوب سیاست‌های کلان توسعه دریامحور و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه کشور، عملیات اجرایی احداث بندر بزرگ تجاری مکران به‌زودی آغاز خواهد شد و این بندر با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، نقش مهمی در ارتقای توان لجستیکی و ترانزیتی ایران ایفا خواهد کرد.

source

توسط ecokhabari.ir