عضو کمیته علمی: سهم استانهای محروم همچنان بسیار کمرنگ است
با اشاره به پراکندگی جغرافیایی دانشآموزان شرکتکننده در این المپیاد گفت: «همانند کنکور سراسری و دیگر رشتههای المپیادی، توزیع دانشآموزان در این رقابت نیز نامتقارن است. در حال حاضر از میان ۴۰ دانشآموز منتخب، حدود ۲۰ نفر ساکن شهر تهران هستند و اگر شهرهای اطراف مانند قزوین، کرج و قم را هم اضافه کنیم، این تعداد به حدود ۲۵ نفر میرسد.»
وی افزود: «از استانهای محروم و کمبرخوردار مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز دانشآموزانی حضور دارند، اما سهم آنها بسیار کمرنگ است و احتمال رسیدنشان به مراحل نهایی کمتر است.»
عضو کمیته علمی: کیفیت حضور دانشآموزان تهرانی بالاتر است
شمیم طاهری، عضو کمیته علمی المپیاد مدیریت و اقتصاد در ادامه سخنان خود با اشاره به نحوه برگزاری دوره امسال گفت: «به دلیل شرایط خاص ناشی از آغاز جنگ و محدودیتهای ایجادشده، دوره بهصورت آنلاین برگزار شد. طبیعتاً کلاسهای آنلاین مشکلات خاص خود را دارند و امسال بهطور ویژه قطعی مکرر برق در شهرستانها، چند برابر تهران، باعث شد بسیاری از دانشآموزان با دشواریهای جدی مواجه شوند.»
وی افزود: «وقتی برق قطع میشود، اینترنت هم از دسترس خارج میشود و ما مجبور بودیم کلاسها را ضبط و بارگذاری کنیم تا دانشآموزان مناطق محروم شبهنگام، پس از وصل شدن برق، فرصت دانلود داشته باشند. اما طبیعی است که این شرایط باعث نابرابری در کیفیت آموزش میشود و خروجی نهایی بیشتر به نفع دانشآموزان تهرانی خواهد بود، چرا که امکان حضور مستمر و باکیفیتتری در کلاسها داشتند.»
طاهری با تأکید بر اینکه این نابرابریها غیرقابل انکار است، تصریح کرد: «ما مسئولان و دستاندرکاران تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام میدهیم؛ وزارت آموزش و پرورش، باشگاه دانشپژوهان جوان و مجموعههای مرتبط هم در این مسیر فعال هستند. با این حال بخشی از مشکلات ساختاری است و از کنترل ما خارج. به همین دلیل اگر دانشآموزی از استانهای محروم بتواند با وجود این محدودیتها به مراحل بالای المپیاد برسد، کار بزرگی انجام داده و شایسته بیشترین قدردانی و تشویق است.»
source