به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ صنعت پخش یکی از صنایع کاربردی در هر کشوری است؛ صنعتی که نیازمند تعامل با سایر صنایع بهخصوص تولیدکنندگان، خردهفروشان و فعالان صنعت حملونقل است. وظیفه اصلی صنعت پخش، جمعآوری، توزیع و فروش محصولات تولیدی به خردهفروشان یا مصرفکنندگان نهایی است و فعالان این حوزه، همواره با چالشهایی مانند افزایش هزینههای حملونقل و لجستیک، افزایش رقابت، تحولات فناورانه و تغییر رفتار کاربران، سروکار دارند.
به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی تهران، هفتمین دوره از نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، با شعار «توسعه و همافزایی در مسیر تحول» با هدف تعامل و همگرایی فعالان صنعت پخش کشور در مسیر تحول دیجیتال، هوشمندسازی و برندسازی در این حوزهها از ۱۴ تا ۱۷ مردادماه در سالن نمایشگاهی ایرانمال برگزار میشود.
ضرورت تعامل فعالان صنعت پخش و پارلمان بخش خصوصی
این نمایشگاه که با حضور محمود نجفیعرب، رئیس اتاق تهران افتتاح شد، روی موضوعاتی مانند تحول دیجیتال، هوش مصنوعی، مدیریت زنجیره تامین، لجستیک هوشمند، توسعه پایدار، بهینهسازی هزینهها و برندینگ و بازاریابی متمرکز است. در افتتاحیه این دوره از نمایشگاه صنعت پخش ایران، سهراب کارگر با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی، گفت: فعالان صنعت پخش در روزهای جنگ تحمیلی ۱۲روزه، توانستند توزیع بهموقع و گسترده محصولات را در شرایط جنگی انجام دهند. کسبوکارهای حوزه پخش برای آنکه بتوانند سهم بازار بیشتری داشته باشند و مسیر توسعهای را طی کنند، نیازمند همسویی با تحولات فناورانه هستند. کسبوکارهای فعال در صنعت پخش باید بیاموزند که چطور از فناوریها به نفع خود استفاده کنند.
رئیس انجمن صنعت پخش ایران که رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه صنعت پخش نیز هست، همکاری با اتاق بازرگانی تهران و نهادهای اثرگذار در بهبود فضای کسبوکار را یکی از نقاط عطف هفتمین دوره از نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش دانست.
به گفته سهراب کارگر، همکاری با اتاقهای بازرگانی به رفع موانع در صنعت پخش کمک شایان توجهای خواهد کرد. او تعامل با نهادهای خصوصی و دولتی، تغییر در رویکردهای سازمانی و گذر از سنت به مدرنیته در صنعت پخش بهویژه در حوزه تجارت الکترونیک را ضروری خواند. ارتباط صنعت و دانشگاه، افزایش بهرهوری، سودآوری، اشتغالزایی، استفاده از دانش فعالان صنعت پخش در بخش کالاهای تند مصرف و راهکارهای لجستیک هوشمند از دیگر مسائلی است که در افتتاحیه این نمایشگاه مطرح شد.
محمود نجفیعرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در افتتاحیه این نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی، توضیح داد که اتاق تهران بهعنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سهقوه، سعی دارد تعاملاتش را با صنایع افزایش دهد. رئیس اتاق تهران بر این باور است که با حضور در نمایشگاههای تخصصی، میتوان چالشهای هر صنعت را از زبان فعالان آن حوزه شنید و گامهایی را برای رفع موانع آنها برداشت.
فعالان صنعت پخش به سمت برندسازی بروند
حمید محلهای، سرپرست دفتر آماد و خدمات بازرگانی وزارت صمت، یکی از افراد حاضر در افتتاحیه هفتمین دوره از نمایشگاه صنعت پخش بود. محلهای، ضمن تقدیر از فعالیت کسبوکارهای صنعت پخش در جنگ ۱۲ روزه و تلاش آنها برای توزیع سازمانیافته در شرایطی که جمعیت شهر تهران کاهش و پراکندگی جمعیتی در سایر شهرهای کشور افزایش یافته بود، گفت که شرکتهای پخش لازم است لجستیک را جدی بگیرند.
او همچنین، به افزایش مجوزهای 3PL در شرکتهای لجستیکی کشور اشاره کرد و افزود: شرکتهای فعال در صنعت پخش برای کاهش هزینههای لجستیکیشان، باید با شرکتهای تخصصی حوزه لجستیک همکاری کنند.
محلهای همچنین بر اهمیت برندسازی در شرکتهای پخش تاکید کرد و گفت: در صورتی که شرکتهای پخش دغدغههای لجستیکی نداشته باشند و با شرکتهای تخصصی در صنعت لجستیک همکاری کنند، علاوه بر کاهش هزینهها میتوانند روی موضوعات دیگری مثل برندسازی تمرکز کنند. در واقع، الان زمانی است که شرکتهای پخش باید به سمت برندسازی و ایدهپردازی بروند.
محمدرضا مرادی، دبیر محتوایی این نمایشگاه، نیز توضیح داد که چرا باید فعالان صنعت پخش از هوش مصنوعی و ابزارهای نوین اینچنینی استفاده کنند. تغییر از بدنه سنتی و گذر از روزمرگیهای صنعت، تحول در بخش سفارشگذاری، انبارداری و لجستیک، برخی از موضوعات مورد بررسی این فعال حوزه پخش در نخستین روز از نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش بود.
بازدید رئیس اتاق تهران از نمایشگاه و گفتوگو با فعالان صنعت پخش
رئیس اتاق بازرگانی تهران در اولین روز از هفتمین نمایشگاه صنعت پخش ایران از غرفههایی که در این نمایشگاه برپا شدهبودند، بازدید و با فعالان این حوزه گفتوگو کرد. محمود نجفیعرب، آمادگی اتاق تهران را برای همکاری و تعامل بیشتر با فعالان صنعت پخش اعلام کرد و به بحث و تبادل نظر با برگزارکنندگان این نمایشگاه پرداخت. او در پایان، در غرفه اتاق تهران حاضر و علاوهبر گپوگفت با اعضای اتاق بازرگانی تهران، با آنها عکس یادگاری گرفت.
انتهای پیام/
source