اقتصاد۲۴- خودروی محافظتشده گفاس (Geschütztes Fahrzeug System) از خانواده خودروهای محافظتشده است که توسط شرکت راین متال لند سیستم و گروهی از شرکای صنعتی این شرکت ساخته شده است.
این خودرو در کلاس وزنی خود، یعنی نسخه ۴×۴ با وزن ۱۷۵۰۰ کیلوگرم، از سطح بالایی از حفاظت برخوردار است. خودروی گفاس از طراحی ماژولار برخوردار است و میتواند طیف وسیعی از کیتهای ارتقاء را برای نقشهایی از جمله خودروی گشت زرهی، اسکورت کاروان، فرماندهی، شناسایی یا خودروی دفاع هوایی را بپذیرد. ماژول اصلی میتواند یک خدمه شش نفره را با تجهیزات کامل خود حمل کند.
توسعه خودروی زرهی گفاس
طراحی این خودرو در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. اولین خودروی گفاس در نمایشگاه تجهیزات یوروساتوری در ژوئن ۲۰۰۸ در پاریس رونمایی شد.
این خودرو را میتوان با یک هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ یا A۴۰۰M حمل کرد. دو مدل ۴×۴ را میتوان با یک هواپیمای A۴۰۰M حمل کرد.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی زرهی تهاجمی Dingo ۲ ساخت آلمان
این خودرو دارای حداکثر سرعت جادهای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و برد ۱۰۰۰ کیلومتر است. سیستم فرمانپذیری تمام چرخها شعاع چرخش ۶.۸ متر و امکان مانور در فضاهای محدود مانند مناطق شهری را فراهم میکند. برای استقرار در مناطق بین شهری، این خودرو میتواند تا عمق ۱.۵ متر حرکت کند و در شیبهای تا ۶۰٪ مانور دهد.
طراحی خودروی زرهی ماژولار گفاس
طراحی ماژولار امکان ترکیب و تطبیق این خودرو برای نقشهای متنوع و مختلف را فراهم میکند. در نوع اولیه، این خودرو از یک ماژول اصلی، یک ماژول قدرت و دو ماژول محور با ماژولهای جلو و عقب که چراغهای جلو و عقب را حمل میکنند، تشکیل شده است. اگر ماژول بسته قدرت در پشت واحد اصلی قرار گیرد، یک فضای بار یا سکو امکان نصب سلاح یا سیستمهای حسگر را فراهم میکند. در صورت نیاز، سلاحهای آینده را میتوان روی ماژولهای جدید اضافی نصب کرد.
ماژول اصلی شامل یک سازه حامل حاوی سلول ایمنی معلق است. سلول ایمنی منحصراً به سقف خودرو متصل است. یک منطقه بزرگ از فضای آزاد در ناحیه کف زیر سلول ایمنی تضمین میکند که در صورت انفجار مین زمینی در زیر خودرو، آسیبی به آن وارد نشود.
حفاظت زرهی گفاس
این خودرو خدمه را در برابر مینهای ضد تانک، بمبهای دستساز، نارنجکهای راکتی و آتش سلاحهای سبک محافظت میکند. بدنه V شکل، انفجار مین رو به بالا را از کابین منحرف میکند. ساختار خودروی گفاس بر اساس یک محفظه خدمه سلول ایمنی معلق با حفاظت زرهی درجه بالا است که محافظت کامل ۳۶۰ درجه را فراهم میکند.
کنارهها و شاسی خودرو از سطوح شیبدار بزرگی تشکیل شده است که امواج شوک ناشی از مینهای انفجاری و بمبهای دستساز کنار جادهای را منحرف میکند. پوشش زرهی اضافی روی سازه حامل و سلول ایمنی، محافظت بیشتری را در برابر تهدیدات بالستیک و پرتابههای انفجاری ایجاد میکند. شرکتهای راینمتال و IBD Deisenroth Engineering در حال توسعه ماژولهای زرهی تزئینی هستند. نسخههای زرهی واکنشی و فعال نیز به عنوان گزینه در نظر گرفته شدهاند.
تسلیحات گفاس
این خودرو میتواند به یک ایستگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز به مسلسل عمومی یا نارنجکانداز ۴۰ میلیمتری مجهز شود. سیستمهای تسلیحاتی دیگری نیز قابل نصب هستند.
نسخه رادار دفاع هوایی گفاس از یک خودروی گفاس ۶×۶ با ماژول بسته قدرت یکپارچه در عقب استفاده میکند. این پیکربندی فضای کافی برای ادغام یک دکل رادار تاکتیکی ۱۲ متری برای شناسایی اهداف کوچک و سریع را فراهم میکند. نوع ۴×۴ که به عنوان یک سکوی موشک هدایتشونده پیکربندی شده است، شامل دو ماژول محور، یک ماژول اصلی دو نفره و یک ماژول بسته قدرت یکپارچه در عقب است. یک ماژول ویژه رابط با پرتابگر متحرک را تشکیل میدهد.
سکوی دفاع هوایی گفاس از یک خودروی پایه ۴×۴ یا تریلر ۴×۴ تشکیل شده است. خودروی تریلر یک برجک دفاع هوایی را حمل میکند، به عنوان مثال. سیستم اسکای رنجر ساخت شرکت اورلیکون کانتراوس (Oerlikon Contraves) که میتواند برای درگیری با اهداف هوایی و زمینی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان یک گزینه، این خودرو میتواند به موشکهای هدایتشونده نیز مجهز شود.
کابین گفاس
بخش خدمه از یک ساختار سلول معلق تشکیل شده است که راننده، فرمانده و چهار سرباز را در خود جای میدهد. صندلیها به جای طراحی مرسوم نصب شده روی کف، معلق هستند.
موتور گفاس
این خودرو از یک موتور دیزلی چهار سیلندر نظامی MTU ۴R۸۹۰ با قدرت ۴۱۰ کیلووات نیرو میگیرد. واحد محرک شامل موتور، یک واحد خنککننده الکتریکی، یک سیستم فیلتر هوا و یک ژنراتور برق است.
مشخصات فنی کلی خودروی زرهی گفاس
نوع: خودروی محافظت شده
خدمه: راننده، فرمانده و ۴ نیروی مسلح
انواع: ۴ x ۴، ۶ x ۶، ۸ x ۸
طول: ۷.۸۳ متر
عرض: ۲.۵۵ متر
ارتفاع: ۲.۴۰ متر
وزن جنگی: ۱۷۵۰۰ کیلوگرم
سرعت جادهای: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد: ۱۰۰۰ کیلومتر
source