بخشی از خدمات غیرحضوری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان شامل خدمات بیمه‌ای، فیش حقوقی، سوابق بیمه‌ای، دریافت کارت بیمه شده فعال، تماس با مدیریت استان و کارگزاران، سامانه جامع بیمه‌ای یا اپلیکیشن سبا و سامانه نظارت مردمی از جمله خدمات غیرحضوری این صندوق به نشانی www.roostaa.ir است.

بنابراین همه گروه‌های مشمول می‌توانند برای دریافت این خدمات بدون نیاز به حضور در واحدهای استانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان یا کارگزاری‌ها، از طریق سایت معرفی شده انواع خدمت خود را دریافت کنند.

صندوق بیمه اجتماعی نیز همانند دیگر صندوق‌های بازنشستگی برای گسترش خدمات همه‌جانبه خود به گروه‌های مشمول به سمت ارائه خدمات به صورت غیرحضوری پیش رفته تا علاوه بر کاهش هزینه‌های مردم، در سهولت دسترسی به انواع خدمت برای همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی داشته باشد.

ارائه خدمات به ۳.۵ میلیون جامعه هدف

خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به سه میلیون و ۵۰۰ هزار جامعه هدف به طور یقین نیازمند اقدامات و برنامه‌های متنوع است که در همین راستا اجرای خدمات غیرحضوری می‌تواند مسیر ارائه خدمت به افراد مشمول در این صندوق را گسترش دهد.

برمبنای اطلاعات موجود صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده فعال از خدمات این صندوق استفاده می‌کنند که در صورت توسعه خدمات به صورت غیرحضوری می‌توان تسهیل خدمات‌رسانی به این گروه‌ها را امکانپذیر کرد و از طرفی هزینه‌های صندوق و مشمولان را نیز کاهش داد.

همچنین ۲۱۴ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر به عنوان جامعه هدف گروه مستمری‌بگیران این صندوق بیمه‌گر به شمار می‌روند که ارائه خدمات غیرحضوری به این گروه‌ها می‌تواند در سهولت دسترسی این افراد و گروه‌ها به انواع خدمت متنوع بسیار موثر باشد، در حال حاضر صندوق بیمه‌گر اجتماعی به این سمت حرکت کرده تا گروه‌های مشمول بهترین خدمات را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

در همین راستا همه سامانه‌های خدمات غیرحضوری صندوق به ویژه ثبت‌نام، تمدید بیمه‌شدگان، پرداخت حق بیمه و استعلام با پایداری کامل در سراسر کشور با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق به نشانی (www.roostaa.ir) به صورت جدی به همه گروه‌های هدف خدمت‌رسانی می‌کنند.

ارائه خدمات در سامانه نظارت مردمی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان علاوه بر همه خدمات غیرحضوری به گروه‌های مشمول، سامانه‌ای را برای نظارت بیشتر بر عملکرد و فعالیت‌های صندوق راه‌اندازی کرده تا در صورت هرگونه شکایت و در راستای شفاف‌سازی خدمات، جامعه هدف با این سامانه در ارتباط باشند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سال گذشته با رونمایی از سامانه جدید “نظارت مردمی” به آدرس roostaa.ir، ارتقای شفافیت در عملکرد خود و فراهم‌سازی زمینه برای پیگیری شکایات مردم بدون واسطه را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی و تحولی این صندوق اجرایی کرده است.

در گامی نوآورانه، سامانه جدید “نظارت مردمی” ضمن ارتقای شفافیت در عملکرد صندوق و فراهم‌سازی زمینه برای پیگیری بدون واسطه شکایات مردمی، مسیری برای پاسخگویی به موقع همه گروه‌های هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان فراهم کرده است.

این سامانه، فرصتی را برای جامعه هدف فراهم می‌کند تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، شکایات و پیشنهادات خود را ثبت کنند. این سامانه از اسفندماه سال گذشته آغاز بکار کرد و همه جامعه هدف می‌توانند گزارش‌های خود درباره شرکت‌های ذیل صندوق، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها اعلام کنند.

سامانه نظارت مردمی، با ایجاد بستر لازم برای ارتباط مستقیم مردم با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان جهت طرح شکایات خود به صورت برخط و بی‌واسطه به شکلی طراحی شده است که کاربران پس از ثبت شکایت و یا پیشنهاد خود با اعلام شماره تماس یا پست الکترونیکی خود می‌توانند نتیجه پیگیری خود را مشاهده کنند.

راه‌اندازی این سامانه، علاوه بر افزایش شفافیت در عملکرد صندوق، بهبود رضایتمندی و تقویت اعتماد جامعه هدف صندوق را به دنبال خواهد داشت. بنابراین اقدامات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای شفاف‌سازی عملکرد و پاسخگویی درست به همه مخاطبان می‌تواند در راستای رضایتمندی همه گروه‌های مشمول نیز نقش موثری داشته باشد.

مشمولان چه خدماتی دریافت می‌کنند

مزایای بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شامل ۶ مزیت اصلی است که پرداخت ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت، انتقال سوابق بیمه به سایر صندوق‌ها، پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن و پرداخت سه نوع مستمری بازنشستگی یا سالمندی، بازماندگی و از کارافتادگی این مزایای بیمه‌ای محسوب می‌شود.

به همین واسطه با وجود چنین مزیت‌هایی برای همه گروه‌های بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، صندوق بیمه اجتماعی خدمات گسترده‌ای به همه جامعه هدف ارائه می‌دهد تا علاوه بر گسترش خدمات هرساله به تعداد مشمولان صندوق نیز افزوده شود.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر در حالی ۲۰ سال از عمر خود را می‌گذراند که در حال حاضر با اقداماتی در راستای پوشش بیمه‌ای همه گروه‌های مشمول، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جامعه هدف در میان کشاورزان،‌ مردم مناطق روستایی و عشایری را تحت پوشش دارد.

در حال حاضر ۱۸ صندوق بیمه‌گر اجتماعی در کشور فعالیت دارند. در این میان، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یکی از نهادهای بیمه اجتماعی در ایران با هدف حمایت از اقشار کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد پوشش بیمه‌ای برای گروه‌های هدف تاکنون به صورت مستمر فعالیت داشته است.

ایجاد این صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی در سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به مرحله اجرایی رسید و این صندوق به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف اصلی گسترش عدالت اجتماعی و افزایش سطح رفاه کشاورزان، روستاییان و عشایر از طریق فراهم‌ کردن خدمات بیمه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد.

امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه‌شده فعال تحت پوشش صندوق قرار دارد و تاکنون ۷۱ هزار نفر از جامعه عشایری عضو صندوق شده‌اند. همچنین در مجموع، جمعیت تحت پوشش صندوق به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

فعالیت یک هزار کارگزاری در کشور

اکنون یک هزار و ۶۰۰ کارگزاری برای خدمات‌رسانی به جامعه هدف و گروه‌های تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به صورت جدی فعالیت دارند تا همه بیمه‌شدگان و اعضای صندوق بتوانند از طریق این کارگزاری‌ها خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. صندوق در همه مراکز استان و شهرستان کارگزاری دارد و امکان ثبت‌نام و دریافت خدمات غیرحضوری از طریق سایت صندوق نیز فراهم است.

سوگند سهیلی، مدیرکل وصول حق‌بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هغتم خردادماه گفت: با توجه به توسعه فناوری و گسترش اینترنت در مناطق روستایی، اقداماتی در زمینه دسترسی غیرحضوری اعضا به خدمات انجام شده است که در همین رابطه، اعضا می‌توانند از طریق وب‌سایت صندوق به آدرس www.roostaa.ir و همچنین اپلیکیشن جدید این صندوق، ثبت‌نام و تمدید بیمه خود را انجام دهند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تلاش می‌کند تا با افزایش آگاهی عمومی، جذب منابع مالی پایدار و توسعه خدمات، به یکی از نهادهای پیشرو در ارائه خدمات بیمه اجتماعی تبدیل شود. همچنین برنامه‌هایی برای ارائه خدمات دیجیتال و ساده‌سازی فرایندها در دستور کار خود دارد.

همچنین با وجود فعالیت ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران، اکنون ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور شامل بیمه‌شدگان اصلی و تبعی و افراد مستمری‌بگیر و گروه‌های تحت تکفل به حدود ۷۳ درصد جامعه می‌رسند که از این میزان ۵۳ درصد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ۷ درصد سهم صندوق بازنشستگی کشوری و ۱۲ درصد سهم دیگر صندوق‌های بازنشستگی مانند تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ‌صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بانک‌ها، نفت، ‌آینده‌ساز و دیگر صندوق‌ها است.

source

توسط ecokhabari.ir