مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان از پیشرفت ۷۵ درصدی عملیات روسازی مسیر اصفهان – قم مسیر خبر داد و اعلام کرد که در صورتی که موانعی وجود نداشته باشد این پروژه تا قبل از پایان دولت چهاردهم به اتمام می‌رسد.

به گزارش ایسنا، علیرضا صلواتی آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان را تشریح کرد و گفت: این قطار مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی وزارت راه است که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: علیرغم همه فراز و نشیب‌های پروژه پیشرفت خوبی دارد، زیرا این مگاپروژه بوده و در خاورمیانه کم نظیر است.

مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان تصریح کرد: در مسیر اصفهان – قم راه‌آهن نداریم و ۷۵ درصد زیرسازی آن به اتمام رسیده است. آمادگی انجام روسازی و ریل‌گذاری در محور را داریم و می‌توانیم در کمتر از یکسال روسازی انجام دهیم و آن را تکمیل کنیم. همچنین ۲۵ درصد مابقی هم در کمتر از شش ماه قابل تکمیل است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه گفت: در بخش معارضات مسیر شامل معارضات تاسیساتی و ملکی بیش از ۸۵ درصد برطرف شده و مانعی در فرآیند کار وجود ندارد. همچنین ابنیه فنی نیز تقریبا بیش از ۷۰ درصد انجام شده است. این ابنیه فنی شامل کانال ها،‌تونل‌ها، و پل‌ها است که به نتیجه رسیده و آماده اجرای فرآیند روسازی هستیم.

صلواتی در بخش دیگری از صحبت هایش به مزیت‌های طرح اشاره کرد و گفت:با این طرح تکنولوژی پیشرفته وارد کشور می‌شود. سرعت متوسط قطار در کشور ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است که برای ما خوب نیست، زیرا کشوری به این گستردگی و پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، نظامی و …. شایسته نیست که به این دانش فنی مجهز نباشیم. 

به گفته وی، می‌توانیم این تکنولوژی را در سایر خطوط یعنی مسیرهای تهران – مشهد و تهران – تبریز و … توسعه دهیم و به توسعه کریدورها نیز کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه رقابت بین کشورها رقابت کریدورها است،‌ گفت: با احداث شبکه سراسری در شمال – جنوب و شرق – غرب در مسیر جاده ابریشم قرار می گیریم و کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سیستم مجهز می‌شوند و می‌توانیم در داخل کشور از هواپیما بی‌نیاز شویم، زیرا وقتی سرعت سیر زیاد شود و طولانی‌ترین سفرها هفت تا هشت ساعت باشد سفر ریلی مزیت خواهد داشت.

مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان گفت: زیرسازی مسیر تکمیل شده و یکسال آینده می‌توانیم روسازی را به اتمام برسانیم و کمتر از دو سال و نیم آینده و قبل از دولت چهاردهم کل طرح قابل بهره برداری خواهد بود و مردم می‌توانند از این قطار استفاده کنند.

وی در پایان گفت: روند اجرای طرح کند شده است ولی همچنان جریان دارد. موانع در حال برطرف شدن است. سازمان برنامه و بودجه به یک طرح مشترکی با وزارت راه رسیده‌ است. آخرین موضوع همکاری بانک مرکزی در موضوع فاینانس و LC است. پیگیر این موضوع هستیم و اگر همراهی بانک مرکزی باشد مشکل دیگری نخواهیم داشت.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir