جهان اقتصاد: همزمان با نزدیک شدن به پایان فصل امتحانات و آغاز تابستان، بار دیگر نگرانی ها در خصوص افزایش تلفات جاده ای به موجب افزایش سفرها افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که چند روز پیش سازمان پزشکی قانونی با انتشار مطلبی، نوشت: نوروز امسال آمار تردد در جادههای کشور ۵۵۸ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۲۱۶ مورد و تعداد وسایل نقلیه ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ثبت شده است که به ترتیب ۳.۵ و ۵ درصد رشد را نسبت به ایام نوروز سال ۱۴۰۳ نشان میدهد.
براساس این گزارش، از نگاهی دیگر و با در نظر گرفتن افزایش میزان ترددها در نوروز امسال، آمار تلفات حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰ میلیون تردد به ۲۱.۲ نفر رسیده و ۴.۶ درصد رشد را نسبت به سفرهای نوروزی سال قبل (۲۰.۲ نفر) نشان می دهد.
همچنین در نوروز ۱۴۰۴ میزان تلفات با لحاظ کردن تعداد وسایل نقلیه نیز به ۲۸.۲۷ نفر به ازای هر یک میلیون وسیله نقلیه رسیده و این رقم هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۷.۴۱ بود، ۳.۱ درصد افزایش یافته است.
همچنین در نوروز امسال ۸۴۰ نفر از فوتیهای تصادفات در محورهای برون شهری، ۲۳۹ نفر در مسیرهای درون شهری، ۸۸ نفر در محورهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان خود را از دست داده اند.
مرکز پژوهش های مجلس با صحه گذاشتن بر اطلاعات موجود در این رابطه عنوان کرد که طی سال های اخیر روند تعداد تلفات تصادفات رانندگی افزایشی شده و آمارها بیانگر آن است که در سال ۱۴۰۲ آمار تلفات جانی این حوادث به ۲۰ هزار نفر رسیده است.
این درحالی است که میزان خسارات اقتصادی تلفات رانندگی در ایران، بین ۲ تا ۷ درصد از GDP کشور برآورد می شود. محاسبات انجام شده با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده اعلامی مرکز آمار ایران نشان داد، ارزش واقعی جرائم از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ حدود یک دهم شده و ۹۰ درصد کاهش یافته است.
تا زمان تهیه و تصویب برنامه عملیاتی ایمنی راه های کشور و با توجه به رشد آمار تلفات تصادفات رانندگی و ضرورت جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع، پیشنهاد می شود دستگاه های مرتبط با حوزه ایمنی حمل ونقل به خصوص وزارت راه وشهرسازی و پلیس راهور فراجا نسبت به اجرای راهکارهای کوتاه مدت و زودبازده شامل طرح تشدید کنترل سرعت در جاده های کشور با افزایش ثبت تخلف سرعت لحظه ای و میانگین، افزایش مبلغ تخلفات حادثه ساز و ارسال لحظه ای پیامک ثبت تخلف سرعت اقدام کنند.
همچنین ضروری است شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور، برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور را مبتنی بر اطلاعات و یافته های حاصل از سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل ونقل کشور به سرعت تدوین کند.
در چنین وضعیتی آمارها نشان می دهد که ایمن سازی خودروها و توجه به استانداردسازی جاده ها می تواند رقمی نزدیک به 40 درصد تصادفات و تلفات را کاهش دهد. بی شک 40 درصد در چنین حجم زیادی از تصادف و تلفات می تواند چشم گیر باشد اما اساسا سوال این است که از هر تعطیلات تا تعطیلات بعدی چه اقدامی انجام می شود تا نقش راه و خودرو در تصادفات کاهش یابد؟
در حوزه استانداردسازی خودروها به گفته مسئولین راهور تقریبا هیچ اتفاقی رخ نمی دهد اما نگرانی این است که این بی تفاوتی به حوزه کیفیت جاده ها نیز سرایت کند. مشخصا تجربه نوروز خونین جادهها در کمین سفرهای تابستانی است و ضرورت دارد تا در کوتاه مدت حداقل اصلاح نقاط حادثه خیز با جدیت پیگیری شود.
سید حمید هاشمی، محقق حوزه راه در این رابطه می گوید: با توجه به اینکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات جاده ای نقش موثری دارد، بنابراین ایمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طریق اصلاح طرح هندسی راه، ساماندهی بافت سطح جاده و نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی راهها در کاهش سوانح و حوادث جاده ای حائز اهمیت خواهد بود.
وی افزود: مطالعات صورت گرفته در زمینه نقش تصادفات جاده ای به عنوان مهمترین عامل کاهش دهنده ایمنی حرکت درکشور ما نشان دهنده آن است که 75 درصد از تصادفات در20 درصد از کل مسیرهای خاص به وقوع میپیوندد که به دلایل مختلف جز مسیرهای حادثه خیر به شمار میروند.
این گفته ها نشان می دهد که خلل جاده ها عیان است و صرفا همتی مضاعف می خواهد تا قسمت قابل توجهی از تلفات و تصادفات جاده ای کاهش یابد.
source