دبیرکل اکو گفت: تدوین استراتژی جدید اکو برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ باید بر پایه دستاوردهای چشم‌انداز ۲۰۲۵ و هم‌راستا با روندهای جهانی، با تأکید بر نوآوری، پایداری محیط‌زیستی و رشد فراگیر انجام شود و حمل‌ونقل و اتصال در مرکز راهبرد تحول منطقه‌ای قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، اسد مجیدخان در سیزدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو اکو با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل گفت: جهان امروز با تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواقتصادی عمیقی روبرو است و در این شرایط، یکپارچگی منطقه‌ای و شکوفایی مشترک در منطقه اکو اهمیت و ضرورت بیشتری یافته است.

وی افزود: امروز نه تنها به‌عنوان نمایندگان کشورهای عضو، بلکه به‌عنوان شرکای یک چشم‌انداز مشترک گرد هم آمده‌ایم تا پیوندهای تاریخی حمل‌ونقلی منطقه را احیا، تقویت و مدرن کنیم. حمل‌ونقل، پیشران راهبردی رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادل فرهنگی میان کشورهای عضو است.

دبیرکل اکو تصریح کرد: توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل به‌هم‌پیوسته نیازمند اراده سیاسی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است. ارتقای کریدورهای حمل‌ونقل، کاهش زمان ترانزیت، کاهش هزینه‌ها و گشودن مسیرهای جدید تجاری را به‌دنبال دارد که در نهایت به نفع اقتصادها و شهروندان ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال‌جاری را با چشم‌اندازی امیدوارکننده آغاز کردیم و با مشارکت فعال وزرا زمان و حد نصاب لازم برای برگزاری نشست‌های کلیدی وزارتی در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل و گردشگری را فراهم ساختیم، گفت: این سه حوزه، ستون‌های اساسی برای تحقق منطقه‌ای یکپارچه و شکوفا در چارچوب اکو هستند.

مجیدخان با اشاره به نقش حمل‌ونقل در ارتقای بهره‌وری منطقه‌ای اظهار کرد: در جهانی که روزبه‌روز مبتنی بر ارتباط و تحرک می‌شود، حمل‌ونقل از طریق هوا، جاده، راه‌آهن و دریا جایگاه ویژه‌ای یافته است. در این منطقه، یک پرواز مستقیم به تهران ممکن است تنها یک تا چهار ساعت زمان ببرد و به‌مراتب کارآمدتر از مسیرهایی است که از کشورهای ثالث عبور می‌کنند.

به گفته وی، تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، جریان کالا، افراد و سرمایه را تسهیل می‌کند و باید تعهد به نوسازی کریدورها و پایان بی‌توجهی به مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای استوار باقی بماند.

دبیرکل اکو با اشاره به اهمیت دیجیتالی‌سازی در حوزه حمل‌ونقل، تصریح کرد: این تحول، موجب ارتقای لجستیک، ردیابی لحظه‌ای، مدرن‌سازی عملیات مرزی و بهبود کارایی کلی می‌شود و تحقق شبکه‌های حمل‌ونقل روان، اقتصادی و پایدار را ممکن می‌سازد.

وی افزود: توافق‌نامه چارچوب حمل‌ونقل ترانزیتی اکو (TTFA) ستون فقرات سیاست اتصال ما است و از طریق شورای هماهنگی و کمیته‌های فنی خود، بنیان نهادی برای تحکیم همکاری‌های ترانزیتی فراهم کرده است. عملیاتی‌سازی کامل TTFA و مدرن‌سازی گذرگاه‌های مرزی، همچنین پرداختن به چالش‌های کشورهای محصور در خشکی از جمله الزامات دستیابی به چشم‌انداز اتصال منطقه‌ای است.

دبیرکل اکو گفت: به رهبری کشورهای عضو خود در سطح جهانی افتخار می‌کنیم. پس از برگزاری COP29 در باکو، منتظر برگزاری سومین کنفرانس سازمان ملل متحد درباره کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در اوت ۲۰۲۵ در ترکمنستان هستیم. دبیرخانه اکو برای حمایت از این ابتکار، نشست جانبی ویژه‌ای را در راستای ارتقای اتصال منطقه‌ای و بهبود همکاری‌های ترانزیتی برگزار خواهد کرد.

مجیدخان در ادامه گفت: تدوین استراتژی جدید اکو برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ باید بر پایه دستاوردهای چشم‌انداز ۲۰۲۵ و هم‌راستا با روندهای جهانی، با تأکید بر نوآوری، پایداری محیط‌زیستی و رشد فراگیر، انجام گیرد و حمل‌ونقل و اتصال در مرکز راهبرد تحول منطقه‌ای قرار گیرد.

وی با قدردانی از ریاست دوره‌ای قزاقستان در سال ۲۰۲۵، اظهار کرد: شعار قزاقستان مبنی بر «ارتقای اتصال حمل‌ونقل منطقه‌ای و توسعه پایدار» به‌موقع و الهام‌بخش است. با توجه به اینکه هفت کشور عضو اکو محصور در خشکی هستند، رهبری و سرمایه‌گذاری قزاقستان در زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، نقشی حیاتی در یکپارچگی منطقه‌ای ایفا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به لزوم حمایت از افغانستان گفت: تعهد به ادغام افغانستان در سامانه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای باید پایدار بماند، چراکه اتصال مؤثر این کشور، علاوه بر تقویت اقتصادی، موجب ثبات و منافع متقابل برای کشورهای عضو اکو خواهد شد.

دبیرکل اکو با اشاره به اهمیت «بیانیه تهران» تاکید کرد: این سند باید به‌عنوان یک متن زنده و پویا تلقی شود، نه صرفاً یک تشریفات. بیانیه تهران باید نمایانگر چشم‌انداز مشترک، شفافیت، پاسخگویی و نوآوری مستمر در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

دبیرکل اکو در پایان با تأکید بر نقش تلاش جمعی برای آینده منطقه، گفت: همکاری، همچنان سنگ‌بنای موفقیت ما است. بیایید منطقه‌ای متصل، تاب‌آور و شکوفا بسازیم که بستر رشد، تجارت و درک متقابل باشد.

انتهای پیام

source

توسط ecokhabari.ir