اقتصاد۲۴- اعتصاب رانندگان حمل و نقل برونشهری یا همان کامیونداران باعث شده تا برخی از نهادهای دولتی به تامین اجتماعی فشار بیاورند تا با دادن تخفیفهای بیشتر بیمهای به کامیونداران، بخشی از مشکلات ادعایی این قشر را کاهش دهند ولی مدیران تامین اجتماعی در مقابل اعلام کردهاند که این سازمان، همین امروز هم با ناترازی شدید در هزینه و درآمد روبهروست و ادامه اعطای معافیتهای بیمهای به اقشار مختلف، وضعیت مالی این سازمان را بیش از پیش به خطر ورشکستگی نزدیکتر میکند.
در این نشست «مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ناترازی موجود این سازمان گفت: تمام اقتصاددانان تاکید دارند وقتی ضریب بیمه به کمتر از ۷ به یک برسد شرایط سختی بر نهاد بیمهگذار حاکم خواهد شد. این ضریب امروز در سازمان تأمین اجتماعی ۳.۸ در مقابل بازنشستگان و حقوقبگیران است. البته امیدواریم در این عدد حداقل ثابت بمانیم یا بتوانیم سرعت کاهش این ضریب را کاهش دهیم.
وی یادآور شد: این تغییرات مهم باید با شرکای اجتماعی سازمان در میان گذاشته میشد و وضعیت موجود به مردم اطلاعرسانی میشد چرا که اگر کاهش این ضریب ادامه پیدا کند کشور با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد.
دولت متعهد است ۳۱۰ همت به جای کارفرما برای اقشار خاص حق بیمه بپردازد. امسال این رقم ۵۰ همت اضافه خواهد شد که به طور قطع نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری نمیتواند چنین رقم درشتی را بپردازد
هزینه ۱۱۰ همتی پرداخت حقوق به ۴ میلیون مستمریبگیر
مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به هزینههای سالانه این سازمان تصریح کرد: امسال در خوشبینانهترین حالت یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) هزینههای اجتنابناپذیر سازمان تأمین اجتماعی است که بیش از یک هزار و ۱۱۰ همت آن صرف پرداخت حقوق به بیش از ۴ میلیون نفر میشود. در بخش دوم نیز هزینه درمان ۴۷ میلیون نفر است که اگر عقب بیفتد بیماران با مشکل در درمان مواجه خواهند شد.
بیشتر بخوانید: نسبت بیمهپردازان به مستمریبگیران به زیر نیم درصد رسید
سالاری با بیان اینکه در مقابل این ۱۵۰۰ همت هزینهکرد باید از کجا منابع تأمین شود، گفت: ماهانه و در حالت خوشبینانه به طور میانگین ۱۰۰ همت حق بیمه از سوی بیمهشدگان واریز میشود.
به عنوان مثال، فروردین ماه این عدد ۶۴ همت و اردیبهشت ۹۰ همت بود و در خرداد پیشبینی شده به حدود ۱۰۰ همت برسد. این در صورتیست که واریزها به خوبی انجام شود که در این حالت حدود ۳۵ همت کسری ماهانه خواهیم داشت که رقم آن در سال بالای ۴۰۰ همت میشود.
وی با بیان اینکه در تأمین مالی نه تنها سود نداریم که کسری هم وجود دارد، اظهار کرد: خوشبینانه این است که ۱۵۰۰ همت هزینه خرج سازمان است، اما میزان درآمدش ۱۲۰۰ همت است. دولت متعهد است ۳۱۰ همت به جای کارفرما برای اقشار خاص حق بیمه بپردازد. امسال این رقم ۵۰ همت اضافه خواهد شد که به طور قطع نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری نمیتواند چنین رقم درشتی را بپردازد.
قوانین باید تغییر کنند
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اصلاح برخی امور قانونی ادامه داد: چرا باید دولت براساس یک تعهد که مثلاً یک دهه قبل متقبل شده اینک ۵۰ یا ۱۰۰درصد حق بیمه برخی از بیمهشدگان را پرداخت کند در حالیکه این بنگاه اقتصادی درآمدزایی خوبی دارد. در مقابل به دلیل این هزینه سنگین، دولت نمیتواند حق بیمه افرادی مانند کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را به شکل مطلوب بپردازد. چرا باید فردی که یک یا دو دهه قبل معافیت بیمهای داشته امروز هم ادامه پیدا کند؟
بیمه رانندگان باید فراگیر شود
در ادامه این هماندیشی نماینده کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران گفت که ضرورت دارد بیمه رانندگان فراگیر شود و تعاونیهای حمل و نقل با انعقاد تفاهمنامه متعهد شده و همکاری بین اتحادیه تعاونیهای حمل و نقل با سازمان تأمین اجتماعی ادامه یابد.
تمام اقتصاددانان تاکید دارند وقتی ضریب بیمه به کمتر از ۷ به یک برسد شرایط سختی بر نهاد بیمهگذار حاکم خواهد شد. این ضریب امروز در سازمان تأمین اجتماعی ۳.۸ بیمهپرداز در مقابل بازنشستگان و حقوقبگیران است
وی با بیان اینکه در پرداخت برخی جریمهها و مالیات نیاز است تا با این بخش از تعاونیها با رأفت بیشتر برخورد شود، اظهار کرد، تعاونیها، سرمایههای شخصی است و اگر متحمل چنین هزینههایی شوند از گردونه خارج میشوند، ضمن اینکه اگر طرحی در خصوص رانندگان به دولت برده میشود
بیشتر بخوانید:سودجویی تامین اجتماعی در مقابل بازنشستگی مشاغل سخت و زیانآور
باید شامل تمام رانندگان شود. روند یادآوری پرداخت بیمه از سوی رانندگان هم باید سیستماتیک شود و به شکل ساماندهی بهتری اعمال و اجرا شود تا در دوره جدید این ارتباط و همکاری تعاونیهای حمل و نقل و سازمان تأمین اجتماعی بهتر پیش برود.
این مسئول صنفی با اشاره به تأمین لاستیک و روغن مورد نیاز رانندگان درونشهری و برونشهری ادامه داد: تولیدکنندگان این دو محصول ضروری حمل و نقل، زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی و شستا هستند. تقاضا داریم در تأمین کالا همکاری بیشتر شود. همچنین اتاق تعاون و این اتحادیه آمادگی دارد در صورت واگذاری شرکتهای زیرمجموعه سازمان آنها را مدیریت کند.
ادامه مشکلات بیمهای هنرمندان صنایعدستی و بافندگان
در ادامه این هماندیشی، نماینده کمیسیون صنایع دستی اتاق تعاون هم عنوان کرد: ۱۵۰۰ تعاونی در این بخش فعال است که قرار بود با همکاری سازمان تأمین اجتماعی ۲ میلیون بافنده بیمه شوند. تا سال ۱۳۹۲ حدود ۵۲۰هزار نفر از سوی سازمان تأمین اجتماعی بیمه شدند ولی در سال ۱۳۹۳ متأسفانه بیمه ۳۸۰هزار بافنده قطع شد. در حال حاضر فقط ۱۸۵هزار نفر بافنده و فعال در صنایعدستی بیمه دارند.
وی یادآور شد که بیمه به شاغلان این حوزه امنیت شغلی داده و امنیت اجتماعی به همراه دارد و عدم عمل به قانون تبعاتی دارد که یکی از این پیامدها افت رتبه ایران در تولید و صادرات است. در حالیکه ایران رتبه نخست را در تولید و صادرات در فرش داشت امروز به جایگاه ششم تنزل کرده است.
نماینده کمیسیون صنایع دستی اعلام کرد: رسیدگی به بیمه این بخش منجر به جلوگیری از مهاجرت روستاییان شده که امروز مسأله مهمی برای کشور است.
این فعال صنایع دستی در پایان درخواست کرد ضروری است با عقد تفاهمنامه بین اتاق تعاون ایران و سازمان تأمین اجتماعی، سهمیهای برای اعضای تعاونی صنایعدستی تخصیص داده شود تا بتوانیم هنرمندان این حوزه را در بحث درمان، حمایت و سایر مزیتها کمک کنیم.
منبع: توسعه ایرانی
source