به گزارش خبرنگار مهر، نورالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن، امروز (شنبه، ۳ خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح فاز تکمیلی و استقرار پایانه بندر خشک ریلی تهران- آپرین اظهار کرد: در حوزه لوکوموتیو سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و تا پایان سال دو امضای قرارداد لوکوموتیو دیگر با مشارکت بخش خصوصی انعقاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت، موضوع اندکی پیچیده‌تر است. زیرساخت‌ها شامل توسعه خطوط، مراکز لجستیکی و دپوها می‌شود. با توجه به پایین بودن حق دسترسی، جذابیت برای بخش خصوصی در این بخش کمتر است.

بیرانوند تصریح کرد: با این حال، سال گذشته قرارداد خط سیرجان – کرمان با بخش خصوصی تنفیذ شد و در حال اجراست. همچنین رایزنی‌هایی با شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ در حال انجام است تا این مشارکت‌ها را در قالب مدل مشارکت عمومی – خصوصی توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خطوط فرعی و اتصالات، با شرکت‌های بزرگ فولادی و صنعتی هماهنگ هستیم و خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی از سوی آن‌ها با مشارکت راه‌آهن در حال انجام است، اما در بخش‌ خطوط‌ طولانی همچنان با چالش‌هایی مواجه هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش لجستیک، بندر خشک ریلی تهران – آپرین از مهم‌ترین و پررونق‌ترین مراکز لجستیکی کشور است. سازوکارهای سرمایه‌گذاری در این مراکز تسهیل شده و فرآیندها نیز کوتاه‌تر شده‌اند. همچنین در واگذاری زمین نیز شرایط بسیار مناسبی فراهم شده است.

وی تأکید کرد: در خصوص تشکیل قطارها و ارائه سرویس‌های حمل‌ونقلی به و از این مراکز، راه‌آهن با همکاری شرکت‌های اپراتور و حمل‌ونقل، برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سرویس‌های ویژه و قطارهای باری اختصاصی تدوین کرده تا این مراکز نقش مکمل بنادر آبی و پشتیبان زنجیره تأمین کشور را ایفا کنند.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: رویکرد اصلی ما توسعه ترانزیت ریلی‌محور است و توسعه مراکز لجستیکی، از جمله آپرین، نیز با همین نگاه دنبال می‌شود. سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان حوزه کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل در اولویت قرار دارند.

وی افزود: سرمایه‌گذار خارجی و اپراتورهایی از کشورهای همسایه در این پروژه مشارکت دارند و با دیگر متقاضیان از کشورهای مختلف نیز در حال مذاکره هستیم. همچنین بازسازی و رونق همه مراکز لجستیکی در دستور کار است. برخی از این مراکز کاملاً خصوصی هستند و ما نیز از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. به فراخور موقعیت مکانی و میزان استقبال، امکان توسعه مراکز لجستیکی خصوصی نیز وجود دارد.

بیرانوند تصریح کرد: وظیفه ما در این مراکز بسترسازی و کمک به توسعه زیرساخت‌هاست، اما ایجاد ترمینال‌های تجاری و ارائه سرویس‌های حمل‌ونقلی بر عهده بخش خصوصی است.

مقام مسئول راه‌آهن افزود: با هدف‌گذاری صورت‌گرفته در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و دانش فنی، شاهد موجی از توسعه بنادر خشک و مراکز لجستیکی کشور با محوریت حمل‌ونقل ریلی باشیم.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره حجم سرمایه‌گذاری در این مرکز گفت: با توجه به کاربری‌های متنوع، این پروژه به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. در مرحله کنونی، حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال شکل‌گیری است. در آینده نزدیک، قراردادهای سرمایه‌گذاری جدیدی نیز برای بندر خشک آپرین به امضا خواهد رسید. جزئیات این قراردادها در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

بیرانوند افزود: هدف ما خدمت‌رسانی به زنجیره تأمین کشور است و ریل و جاده در بسیاری موارد نقش مکمل دارند، نه رقیب. با توجه به موقعیت جغرافیایی آپرین در قلب کشور و مجاورت با بزرگ‌ترین بازار مصرف، عملیات شکل‌گیری قطار، بسته‌بندی و حتی پردازش بار در این محل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سخت‌افزاری، باید در حوزه اتوماسیون و دیجیتال‌سازی نیز سرمایه‌گذاری کنیم تا رقابت‌پذیری این بندر نسبت به بنادر و مراکز لجستیکی رقیب افزایش یابد.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در پایان تأکید کرد: باید بتوانیم توسعه‌یافتگی خود را با بنادر مهم منطقه، از جمله بنادر مرزی چین و قزاقستان، هماهنگ کرده و تبادلات مؤثری برقرار کنیم.

source

توسط ecokhabari.ir