به گزارش آوای اقتصادپورشه، یکی از برجسته‌ترین برندهای لوکس خودروسازی، در موقعیت دشواری قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، فروش جهانی این خودروساز آلمانی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. اگرچه فروش در بازار آمریکا رشد داشته اما دو مدل کلیدی پورشه، یعنی ماکان و کاین که نزدیک به ۶۸ درصد از فروش این برند در آمریکا را تشکیل می‌دهند، به دلیل تولید خارجی در معرض خطر تعرفه‌های گمرکی قرار دارند. این تعرفه‌ها می‌توانند رقابت‌پذیری این دو شاسی‌بلند محبوب را در بازار کلیدی آمریکا تضعیف کنند.

پورشه می‌تواند با تولید ماکان و کاین در آمریکا از تعرفه‌ها فرار کند اما برچسب «ساخت آلمان» بخش مهمی از جذابیت و اعتبار این برند در بازار آمریکا است. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، در مصاحبه‌ای با اتوموتیو نیوز تأکید کرد که این برچسب در آمریکا بسیار مهم است؛ بنابراین، انتقال تولید به آمریکا ممکن است به هویت و جذابیت برند آسیب بزند. فروش پورشه در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۵ در بازارهای کلیدی یعنی آلمان ۳۴ درصد، چین ۴۲ درصد و اروپا ۱۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، بازار آمریکای شمالی با رشد ۳۷ درصدی فروش، عمدتاً به دلیل استقبال از شاسی‌بلندهای پورشه، عملکرد مثبتی داشت. بااین‌حال، وابستگی زیاد به ماکان و کاین، پورشه را در برابر تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند تعرفه‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. پورشه دلیل این افت را به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای و کندی در «افزایش تولید خودروهای الکتریکی» دانست. تایکان پایه با قیمت ۱۰۲ هزار دلار، ۴۰۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای دارد درحالی‌که برای مقایسه، در مقابل، هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۴۱ اسب بخار، شتاب ۳.۲۵ ثانیه‌ای و قیمت ۶۷ هزار دلاری، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اختلاف قیمت بین این دو به حدی است که می‌توان با آن یک خودروی دیگر، مثلاً یک مزدا میاتا، خرید. فروش تایکان در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که خبر بدی برای مدل‌های آینده الکتریکی پورشه مانند ۷۱۸ کیمن و ۷۱۸ باکستر است که قرار است کاملاً الکتریکی باشند. شایعات حاکی از توقف برنامه ۷۱۸ به دلیل ورشکستگی تأمین‌کننده باتری است. درنتیجه، ممکن است این مدل‌ها تا سال ۲۰۲۷ یا بعدازآن عرضه نشوند. تولید نسل فعلی ۷۱۸ نیز قرار است اواخر امسال متوقف شود که می‌تواند شکافی دوساله بین نسل‌های ۷۱۸ ایجاد کند.

با توقف احتمالی ۷۱۸، مدل ۹۱۱ ممکن است به خودروی اسپرت پایه پورشه تبدیل شود، اما قیمت بالای آن چالش‌برانگیز است. ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۶ با قیمت ۱۳۰ هزار دلار عرضه می‌شود که ۷,۵۰۰ دلار گران‌تر از مدل ۲۰۲۵ است. کاررا GTS 4 با قیمت ۱۷۸ هزار دلار عرضه می‌شود و قیمت نسخه جدید GT3 نیز با افزایش چشمگیر ۵۳ هزار دلاری به ۲۲۴ هزار دلار رسیده است.

source

توسط ecokhabari.ir