به گزارش رکنا، مریم اخوان توکلی متخصص و مربی موسیقی کودک در نشست «چگونگی بهبود عملکرد مغز کودک در یادگیری و مهارت های مختلف با موسیقی» روز دوم نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه آشنایی کودک با صدا از دوران جنینی آغاز میشود، اظهار داشت: «در بسیاری از منابع آمده که اولین موسیقی که کودک میشنود، لالایی است، اما واقعیت این است که نخستین صدایی که کودک با آن آشنا میشود، صدای ریتمیک قلب مادر در دوران جنینی است. از همانجا، مغز ما با ریتم آشنا میشود.»
او افزود: «پس از تولد، ملودی قصهها، آوازهای مادر و صدای محیط، کودک را بیشتر با ساختارهای موسیقایی آشنا میکند. در همین سنین، مسئولیت پدر و مادر است که کودک را با موسیقی درست آشنا کنند؛ موسیقیای که مغز را تقویت کند.»
اخوان توکلی با اشاره به تأثیر مستقیم موسیقی بر فعالسازی بخشهای شنیداری، گفتاری و حتی حرکتی مغز کودکان گفت: «وقتی کودک میگوید ‘دست دستی صداش میاد ، صدای کفش پاش میاد…» و واکنش نشان میدهد، یعنی مغز در حال شکلگیری است. آموزشهایی مانند نشان دادن چشم، گوش و زبان نیز بهوسیله موسیقی میتواند بسیار مؤثرتر باشد.»
او در ادامه بیان کرد: «هدف از آموزش موسیقی این نیست که کودک الزاماً یک موزیسین حرفهای شود. آموزش موسیقی موجب فعال شدن بخشهایی از مغز میشود که مسئول حل مسئله، تفکر انتزاعی و یادگیری زبانهای دوم و سوم هستند.»
به گفته این متخصص علوم اعصاب، آموزش گروهی موسیقی، تقویت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی را نیز در پی دارد: «کودک وقتی در گروه آواز میخواند، شعر حفظ میکند و با دیگران مشارکت میکند، اعتماد به نفس و مهارتهای بینفردیاش هم تقویت میشود. بسیاری از دانشجویان موفق ما همزمان با تحصیل، ساز هم مینوازند.»
وی تأکید کرد که خانوادهها باید نقش فعالی در این مسیر ایفا کنند و افزود: «پدر و مادر نرمافزارهای مغز کودک را تنظیم میکنند. نباید موسیقیهای سطحی و صرفاً حرکتی در اختیار کودک قرار گیرد. موسیقی خوب باید ریتم، ملودی و ساختار داشته باشد.» نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان تا فردا بیست و ششم اردیبهشت ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر خواهد بود.
اخوان توکلی با اشاره به نمونههایی از آثار باکیفیت کودکانه گفت: «گروههایی مثل دایره، آدمک و نجوا خبازیان کارهای درستی در حوزه موسیقی کودک تولید کردهاند. آثار ناصر نظر، از جمله ‘ما گلهای خندانیم’، ذهن کودک را تقویت میکند. اما متأسفانه این روزها موسیقیهای بیمحتوای تجاری در حال جایگزینی این تولیدات ارزشمند هستند.»
او در پایان توصیه کرد: «پدر و مادرها از پخش موسیقیهایی مثل آثار ساسیمانکن برای کودکان پرهیز کنند و به جای آن از موسیقیهایی استفاده کنند که علاوه بر سرگرمی، ساختار مغزی کودک را نیز تقویت کند.
source