فصل اقتصاد – بر اساس آخرین آمار از سال 1403، در سالی که گذشت 10 هزار و 890 شکایت از شرکتهای بیمهای ثبت شده که 61 درصد آن وارد بوده و بیمه دانا با 20.6 درصد بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است؛ البته سهم این شرکت از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه 9.1 درصد و از تعداد کل بیمه نامههای صادر شده در این مدت 8.3 درصد است.
به گزارش فصل اقتصاد ، اخیرا بیمه مرکزی ، آخرین آمار را از میزان ثبت شکایات از شرکتهای بیمهای در سال 1403 منتشر کرد. آمار شکایات صنعت بیمه توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود. گذشته از این، نباید در بررسی آمار شکایات بیمهای سهم شرکتها را از سبد بیمه نادیده گرفت؛ برای مثال طبیعی است که تعداد شکایات از شرکتی که سهمی 20 درصدی از کل صنعت بیمه را در اختیار دارد، نسبت به شرکتهایی که سهم کمتری دارند، بیشتر باشد؛ چراکه جامعه آماری و بیمه شدگان این شرکتهای به مراتب بالاتر و بیشتر از جامعه آماری بیمه شدگان شرکتهای کوچکتر بیمه است.
بنابراین در تحلیل و بررسی آمارهای شکایات از شرکتهای بیمهای، نباید از توجه به رابطه میان سهم شرکت از صنعت بیمه با میزان شکایات صورت گرفته غافل مانند؛ چراکه در غیر این صورت، نمیتوان بررسی مناسبی میان دادههای آمار انجام داد .
شکایات از شرکتها در سال گذشته چه قدر بود؟
براساس دادههای این جداول آماری، در سال گذشته (1403) در مجموع 10 هزار و 890 شکایت از شرکتهای بیمهای ثبت شده که از این میزان به 9776 شکایت رسیدگی شد و به 1114 شکایت نیز رسیدگی نشده و یا در حال رسیدگی است.
در این میان از میزان 9776 شکایت رسیدگی شده در سال 1403 تعداد 6016 شکایت وارد بوده و 3760 شکایت از شرکتها ناوارد اعلام شده است.
///
بر این اساس در قیاس با تعداد کل شکایات ثبت شده در سال گذشته به 89.7 درصد از شکایات رسیدگی شده و به 10.2 درصد از کل این شکایات رسیدگی نشده است و در میان شکایات رسیدگی شده، 61 درصد از این شکایات وارد بوده و 38.4 درصد نیز ناوارد بوده است.
شکایات از کدام شرکتها بیشتر بود؟
در سال 1403، سه شرکت بیمهای دانا، ایران و آرمان در جایگاه اول تا سوم بیشترین میزان شکایات بیمهای قرار گرفتند. 2243 شکایت در بیمه دانا ثبت شد که به 1924 فقره از آن رسیدگی شد و 319 فقره دیگر در حال رسیدگی است و از این میان 1616 شکایت وارد بوده و 308 شکایت نیز ناوراد اعلام شده است.
در جایگاه دوم بیمه ایران قرار دارد که 1263 شکایت از این شرکت ثبت شده که به 1210 فقره از آن رسیدگی شد و 53 فقره در حال رسیدگی است و از این تعداد 496 فقره شکایات وارد بوده و 714 فقره نیر ناوارد اعلام شده است.
بیمه آرمان در جایگاه بعدی قرار دارد که در سال 1403 تعداد 1075 شکایات از ان شرکت ثبت شد که به 952 فقره از آنها رسیدگی شد و 123 فقره دیگر در حال رسیدگی است. با این حال 785 فقره شکایت وارد بوده و 167 فقره دیگر آن نیز ناوارد اعلام شده است.
سهم این شرکتها در صنعت بیمه چه قدر است؟
براساس آخرین آمار بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه کشور در سال 1403 ، سه شرکت فوق که بیشتری آمار شکایات بیمهای را به خود اختصاص دادند؛ سهمی 33 درصدی از کل بازار بیمه کشور را به خود اختصاص داده که در این میان بیمه ایران سهمی 23 درصدی ، بیمه دانا سهمی 9.1 درصدی و بیمه آرمان تنها سهمی 0.49 درصدی را به خود اختصاص دادهاند.
///
///” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />
بنابراین اگر سهم شرکتها از صنعت بیمه را با نسبت و میزان شکایات صورت گرفته از این شرکتها مقایسه کنیم و در پایان سهم شرکت از بازار بیمه بیشتر از سهم آن از میزان شکایات صورت گرفته باشد، عملکرد آن شرکت مطلوب بوده است.
سهم 43 درصدی بیمه شخص ثالث از کل شکایات
مطابق این آمارها، شکایات مرتبط با رشته بیمه شخص ثالث با 4758 فقره شکایت در صدر جدول شکایات است و دو رشته درمان با 2540 و بدنه اتومبیل با 1804 به ترتیب در ردههای بعدی، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادهاند که بیانگر سهم 43.6 درصدی بیمه شخص ثالث، 23.3 درصدی بیمه درمان و 16.5 درصدی بیمه بدنه اتومبیل است.
///
///” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />
انتهای پیام

source